Motornummer
Re: Motornummer
Vad är det för nummer du refererar till? Vore bra om du skrev ut det.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motornummer
Kanske ska man tillägga att sportomatic heter 901/08.
Ingen större skillnad i sig och en bit in i serien är det ändrad bestyckning av förgasarna. Har numret för byter men inte framför nu.
99-02 är väl vattenkyld till 996, boxer etc
Ingen större skillnad i sig och en bit in i serien är det ändrad bestyckning av förgasarna. Har numret för byter men inte framför nu.
99-02 är väl vattenkyld till 996, boxer etc
Re: Motornummer
Vore bra om du skrev VAD det är för nummer du refererar till så att vi andra förstår nåt också.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
- freddegabbe
- Posts: 225
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Motornummer
Inga 911S targa sportomatic, skandal!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motornummer
Genialt!freddegabbe wrote: ↑Tue Apr 05, 2022 4:57 pm Det kan vara antal 911 S som producerades som modellår 1968?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motornummer
Jodå, det var S jag tänkte på vi hade ju det strax ovanför i tråden - jag är ju inte så hemma på det här med datorer och hur de används.
Sportomatic har ju annars blivit glödhett internationellt verkar det som från att ha varit totalt ute för flera decennier sedan.
Sportomatic har ju annars blivit glödhett internationellt verkar det som från att ha varit totalt ute för flera decennier sedan.
Re: Motornummer
Fast de var ju segerrika på banorna
Re: Motornummer
Nu är vi väl ifrån rubriken på tråden.
Plockade fram presskitet från tiden det begav sig. Det innehåller bla ett särtryck från AMS skrivet av Gert Hack. Han var helt nöjd och kallade den för absolut inte sportig.
Egentligen var det ju en riktigt smart lösning. Vi har ju sett liknande hos andra märken Sachsomat, Idiomatic hos Fiat och Simca för att nämna något. På senare år Saab Sensonic - fast den slog inte och många har sett nån av de där engelska tv profilerna föröka fickparkera en på YT.
en riktig lågväxel för alpvägar max 86 km/h
en för normalkörning upp till 132 km/h
en för vanlig landsväg upp till 176 km/h
slutligen autobahn 233 km/h
Således som att köra symaskin.
Momentomvandlare som på en automat och helautomatisk koppling utan kopplingspedal till växellådan. Att trycka på kopplingspedalen tillför ju i sig inget extra.
De ger ju fantastiska köregenskaper fram till en korsning! Precis som en automat. Där ställs motorupphängning och tryckplattans fjädrar i centrum på hårda prov för att det inte ska gå ryckigt. Modernare bilar har ju fått motorkuddar som är oljefyllda, eller rent av med aktiv datorstyrda egenskaper. Denna krypkörning kallas internationellt av professionella testförare för bonanza när det hoppar och studsar. Svenska termen är sågande gång - det hoppar som i en sågbock.
Samtidigt är det förståeligt att de inte slog över hela linjen, dessutom högre vikt även om vehusen blev lättare i samband med den introduktionen av sportomatic. Samtidigt så är det ju en föraning om PDK och paddlar som skulle komma.
Det var väl första racet på ringen för 911R som dessutom var utrustad med Sportomatic...
För övrigt har jag sett enstaka gamla motorer med nummer som börjar med PS - utan veta vad det är.
Plockade fram presskitet från tiden det begav sig. Det innehåller bla ett särtryck från AMS skrivet av Gert Hack. Han var helt nöjd och kallade den för absolut inte sportig.
Egentligen var det ju en riktigt smart lösning. Vi har ju sett liknande hos andra märken Sachsomat, Idiomatic hos Fiat och Simca för att nämna något. På senare år Saab Sensonic - fast den slog inte och många har sett nån av de där engelska tv profilerna föröka fickparkera en på YT.
en riktig lågväxel för alpvägar max 86 km/h
en för normalkörning upp till 132 km/h
en för vanlig landsväg upp till 176 km/h
slutligen autobahn 233 km/h
Således som att köra symaskin.
Momentomvandlare som på en automat och helautomatisk koppling utan kopplingspedal till växellådan. Att trycka på kopplingspedalen tillför ju i sig inget extra.
De ger ju fantastiska köregenskaper fram till en korsning! Precis som en automat. Där ställs motorupphängning och tryckplattans fjädrar i centrum på hårda prov för att det inte ska gå ryckigt. Modernare bilar har ju fått motorkuddar som är oljefyllda, eller rent av med aktiv datorstyrda egenskaper. Denna krypkörning kallas internationellt av professionella testförare för bonanza när det hoppar och studsar. Svenska termen är sågande gång - det hoppar som i en sågbock.
Samtidigt är det förståeligt att de inte slog över hela linjen, dessutom högre vikt även om vehusen blev lättare i samband med den introduktionen av sportomatic. Samtidigt så är det ju en föraning om PDK och paddlar som skulle komma.
Det var väl första racet på ringen för 911R som dessutom var utrustad med Sportomatic...
För övrigt har jag sett enstaka gamla motorer med nummer som börjar med PS - utan veta vad det är.
Re: Motornummer
Förstår fortfarande inte vad Sliromatiken ska vara bra för. Köp en Mercedes istället om man nu är ute efter sånt. Likadant med det där hydropneumatiska junket i framvagnen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motornummer
Jag älskar momentomvandlare i en bruksbil.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motornummer
Försäljningsstatistiken talade sitt tydliga språk. Det blev ingen storsäljare.
Delar av de egenskaperna såg vi ju även på senare modeller med gumminavet i lamellcentrum och för all del de aktiva dubbelmassesvänghjulen långt senare.
Däremellan hade man ju redan - på sätt och vis - softat up den hard core som fanns från början. Lättad bakvagn, sisådär 25-30 kg för den som tog steget fullt ut. Förlängd hjulbas och vad det nu kunde vara och kompenserade i viss utsträckning med ökad motoreffekt.
Men det är/var nog ungefär så här: De flesta kunder var nog inte så inspirerade av rally och racing som vi entusiaster vill tro så här i efterhand. Vid något tillfälle träffade jag på ett litet svenskt gäng som var på vift i Tyskland och de hade varit på något möte i Wiesbaden för klubbfunktionärer i porschesvängen eller något om jag minns rätt. Eller så var det i samband med någon av salongerna i Frankfurt. Det är i sig inte väsentligt. De hade inte koll på "Divan längs Rhen" som staden stundtals kallas. Och bad om råd i ett gathörn om var man fick sig en öl bäst. Stan är nog mer känd för Sekt(Tysk Champagne...) Det var ganska enkelt att peka ut vägen. Själv bodde jag mer eller mindre mitt i stan. Hur som helst så hade de i något sammanhang fått höra att Porsches största konkurrent var båt eller fritidshus eller liknade.
Det var säkerligen mer boulevardvagnar än sportvagnar som kom ut på vägarna. Hur gärna vi än vill ha lättviktare med tävlingsrutor, burbågar, breddade karosser, diffar, trimmade motorer, racingbränsle, öppna öljuddämpare och vad det nu kan vara.
Rent generellt så vet vi svenskar fortfarande knappt vad en bilkö är. Och det var väl på vippen att de traditionella lådorna var helt på väg ut i de som producerades häromåret...
Delar av de egenskaperna såg vi ju även på senare modeller med gumminavet i lamellcentrum och för all del de aktiva dubbelmassesvänghjulen långt senare.
Däremellan hade man ju redan - på sätt och vis - softat up den hard core som fanns från början. Lättad bakvagn, sisådär 25-30 kg för den som tog steget fullt ut. Förlängd hjulbas och vad det nu kunde vara och kompenserade i viss utsträckning med ökad motoreffekt.
Men det är/var nog ungefär så här: De flesta kunder var nog inte så inspirerade av rally och racing som vi entusiaster vill tro så här i efterhand. Vid något tillfälle träffade jag på ett litet svenskt gäng som var på vift i Tyskland och de hade varit på något möte i Wiesbaden för klubbfunktionärer i porschesvängen eller något om jag minns rätt. Eller så var det i samband med någon av salongerna i Frankfurt. Det är i sig inte väsentligt. De hade inte koll på "Divan längs Rhen" som staden stundtals kallas. Och bad om råd i ett gathörn om var man fick sig en öl bäst. Stan är nog mer känd för Sekt(Tysk Champagne...) Det var ganska enkelt att peka ut vägen. Själv bodde jag mer eller mindre mitt i stan. Hur som helst så hade de i något sammanhang fått höra att Porsches största konkurrent var båt eller fritidshus eller liknade.
Det var säkerligen mer boulevardvagnar än sportvagnar som kom ut på vägarna. Hur gärna vi än vill ha lättviktare med tävlingsrutor, burbågar, breddade karosser, diffar, trimmade motorer, racingbränsle, öppna öljuddämpare och vad det nu kan vara.
Rent generellt så vet vi svenskar fortfarande knappt vad en bilkö är. Och det var väl på vippen att de traditionella lådorna var helt på väg ut i de som producerades häromåret...
Re: Motornummer
Nu är vi ännu längre från ämnet. Men jag har en som haft sportomatic från werk som det brukade heta.
Den är ersatt med 01 Dogleg. Sportigare såklart med ettan neråt.
Allra helst, med bättre budget, en sekventiell dog box. Men dit kommer jag aldrig skulle jag tro.
Den är ersatt med 01 Dogleg. Sportigare såklart med ettan neråt.
Allra helst, med bättre budget, en sekventiell dog box. Men dit kommer jag aldrig skulle jag tro.
Re: Motornummer
Johannes, tror det är detta loppet du tänker på