Jag har en 1978 SC med en Bosch 044 pump. I nuläget sitter banjokopplingen på bränsleslangen framme vid pumpen med en slangklämma vilket jag inte känner mig bekväm med. När jag tittar på nya originalslangar så inser jag att 78-79 har 10mm banjo framme vid pumpen medan senare 80-83 har en 12mm banjokoppling vilket är det som krävs för min Bosch-pump. Vad jag kan se skiljer sig även den bakre delen av bränslerören och bränsleackumulatorn 78-79 vs 80-83. Således står jag inför två alternativ, antingen köpa en originalslang med 10mm banjo som passar den bakre delen av mitt bränslesystem och offra min nästan nya 044 pump till förmån för en orignalpump eller försöka kapa originalslangen och pressa dit en 12 mm banjokoppling så jag kan behålla Bosch-pumpen.
Någon som har tips på annan smartare lösning?
Bränsleslangar
Re: Bränsleslangar
Hej!
Enklast o mest kostnadseffektivt borde väl vara att sätt dit en presskoppling på befintlig banjo o slang?
Med rätt verktyg kan det säkert göras på plats eller så får du demontera slangen o ta med till Hydroscan el liknande företag som pressar slangar/kopplingar. Risk för bränsleläckage vill man ju undvika i möjligaste mån.
Lycka till o återkom gärna hur du löste problemet!
Mvh
Andreas
Enklast o mest kostnadseffektivt borde väl vara att sätt dit en presskoppling på befintlig banjo o slang?
Med rätt verktyg kan det säkert göras på plats eller så får du demontera slangen o ta med till Hydroscan el liknande företag som pressar slangar/kopplingar. Risk för bränsleläckage vill man ju undvika i möjligaste mån.
Lycka till o återkom gärna hur du löste problemet!
Mvh
Andreas
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: Bränsleslangar
Hydroscand pressade en ny slang till min 924. Kostade runt 400 kr om jag minns rätt.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Bränsleslangar
Om de går att ta bort så går de att crimpa på nya slangar. Å andra sidan skulle jag inte vara orolig för en bra slangklämma, de sitter där och min erfarenhet av att byta gummislang som suttit ett tag är att de inte lossnar speciellt enkelt ens utan klämmor...
Skaffa bra bränsleslang som tål bränsle, det är det inte alla som gör....
Skaffa bra bränsleslang som tål bränsle, det är det inte alla som gör....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Bränsleslangar
Bra tips allesammans! Tack.
Re: Bränsleslangar
”Bra slangklämma” är nyckelord. En som fördelar trycket och inte nyperMagnusW wrote: ↑Fri Feb 25, 2022 4:12 pm Om de går att ta bort så går de att crimpa på nya slangar. Å andra sidan skulle jag inte vara orolig för en bra slangklämma, de sitter där och min erfarenhet av att byta gummislang som suttit ett tag är att de inte lossnar speciellt enkelt ens utan klämmor...
Skaffa bra bränsleslang som tål bränsle, det är det inte alla som gör....