Fuchs replikor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Fuchs replikor

Post by NioElva »

Hej

Jag vet att det jag nu kommer att skriva skär i hjärtat på några av er men...

Min lilla monsterbil (RS -73 replika) behöver större fälgar.
Utväxlingen med 15" är helt vansinnig.
På Kinnekulle Ring använder jag bara 4an och 5an :shock:

Har nu hört att det finns Fuchs replikor i 17"
Någon som vet var man kan få tag i dessa?

Tackar på förhand

Stefan
0708-917 911
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Såg en artikel om en Paul Stephens som bl.a gör några egna Fuchs i div storlekar, fattade dock inte dom bara funkar till dom bakdaterade Classic Look 964:or han gör, eller om dom också funkar på våra gamla bilarna också.

PS Autoart
Paul Stephens Limited
Waterhall, Wixoe,
Suffolk CO10 8UA
Telephone 01440 714884
International + 44 1440 714884
Fax + 44 1440 714101
http://www.psautoart.com/

Image

Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Tackar för tipsen.
Jag har nu mailat Paul Stephens om pris på fälgar.

Lindsey racing hade riktigt fina fälgar men priset....

660 dollar/st slutar i ungefär 28.000 kr hemma inkl frakt, tull och moms

Fint men lite väl dyrt.

Mvh
Stefan
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Kollade med Porsche Center i Stockholm äkta fuchs 6 x 15 finns att beställa över disk, 8164 SEK inkl moms STYCK !!!
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Tyvärr så är det största originalfälgarna bara 16" diameter och 9" bredd.

Jag behöver troligen 17"

Suck...

Stefan
Fritte
Posts: 152
Joined: Tue Apr 18, 2006 8:28 am

Re: Fuchs replikor

Post by Fritte »

Jag har en uppsättning Paul Stephens 17" i garaget om du vill titta på dom. Jag tycker de verkar riktigt välgjorda, har inte hunnit testa ännu men snart så.

// Fredrik
0707-196719
964 i RS-73 skepnad
356 S90-61 i carrera stuk
Fiat 500 -59 orörd
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Stefan.
Vet du vad du har för utväxlingar?
Ska jag lägga ner mina planer på att gå ner från 17" till 15"?

Fritte.
Vad är det för dimensioner på fälgarna?
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Exakt vilka utväxlingar jag har vet jag inte.
Är tämligen tvärsäker på att någon annan på forumet vet.
Växellådan är en original 915 ifrån en 911 t 1972

Mvh
Stefan
User avatar
Tom
Posts: 33
Joined: Tue Oct 03, 2006 11:09 pm
Location: Stockholm

Kinnekulle ring

Post by Tom »

Jag har kört några olika Porschar på Kinnekulle genom åren och tycker att det är en typisk 2-vxl bana. Det låter helt normalt att du enbart använder 2 vxl. Den sista bilen som jag kört mycket var en modern och 6 vxl bil på vilken jag enbart använde 3-4 vxl. Då kör jag tider runt 1:01 - 02 så kan ni bilda er en uppfattning om vilket tempo som avses.

Det är klart att om du har problem med att du varvar ur på 5:an så kan man ju vilja öka utväxlingen. Annar är det inget att oroa sig för.

Sen finns det ju kloka människor som menar att varje tum ger som tumregel 1 sekund per varv.
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Post by Gunnar B »

MartinG wrote:Stefan.
Vet du vad du har för utväxlingar?
Ska jag lägga ner mina planer på att gå ner från 17" till 15"?

Fritte.
Vad är det för dimensioner på fälgarna?
Hej Martin,
Det är inga problem med 15". Jag har några Fuchs med fräscha Good Year i 70-profil. Det blir ungefär samma utväxling som du har nu. Hänger du på 50-profil blir väl toppfarten på din bil ungefär 200 km/tim, det räcker ju på Kinnekulle, och det blir nog få som accar snabbare.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Kan någon, bara lite snabbt, förklara det här med utväxling som ni pratar om. Jag tror jag fattar ungefär - men bara nästan.

Någon som kan ge en lite utväxlings lektion?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Mitt problem när jag kör 15" är att på just Kinnekulle så har jag 200 km/h innan inbromsningen före bron med -73:an
Dvs den ligger på "rödmarkeringen".

Mantorp är tex inget att tänka på. Där blir det "cruising" på 5ans vxl och toppvarv.

Mvh
Stefan
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

Hej Gunnar!
Tyckte väl att du verkade väldigt bekant med Martins bil.

Hälsn. / Fredrik
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Någon som kan ge en lite utväxlings lektion?
Internets svar på boken Så Funkar Det:
http://science.howstuffworks.com/gear-ratio2.htm
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Kan meddela att det inte blev några Fuchsreplikor.
Har precis fått hem en uppsättning 9x16" Fuchs att sätta bak.
7x16" till framdäcken hade jag sedan tidigare liggandes.
R-däck till detta är också beställt.

Skall bli spännande att se hur detta blir.

Mvh
Stefan
Post Reply