Vikter och tillval för tävling urelfer

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Vikter och tillval för tävling urelfer

Post by Johannes »

Vi hade ju vikter uppe i annan tråd. Här står vad som tillkommer på vissa rader men ej tillkommande vikt på tex hasplåt.
Attachments
IMG_0660.jpeg
IMG_0660.jpeg (1.43 MiB) Viewed 5368 times
IMG_0659.jpeg
IMG_0659.jpeg (1.19 MiB) Viewed 5368 times
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Post by JMB »

”Deletion of front bumper supports, 50.6lbs”

Det är mycket vikt. Vad är detta? Blyvikterna i kofångaren fram?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Post by peterc »

Ja det är dem. Fast de var gjorda i gjutjärn, inte i bly.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Post by Johannes »

Det där med vikter i fordon är i sig intressant. För sisådär 25 år sedan hade några av BMW en påbultad järnklump på motorn men minns inte på rak arm vilka. Antagligen för att ta någon vibration.

Likaså Infinity Q45, den hade en rejäl klump i ena bakre hjulhuset. För övrigt första bilen med inbygg doftgran i förarsätet…
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Post by MagnusW »

"bumper supports" Skön omskrivning av barlast! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Post by peterc »

Ja och lösningen var lite Åsa-nisse tills man förlängt hjulbasen 🙄
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Post by Johannes »

Man skulle kunna tänka sig att teknikerna byggde bilen som de ville ha den med kort styrväxel och utan vikter.

Sen klagade nån på marknadssidan på överstyrning och vikterna kom till.

När sen nån kom på att det kunde förefalla besynnerligt med vikterna så fick man bita i äpplet och bygga en mindre rallybetonad bil med ökad hjulbas för att hålla stilen på en caferacer…
Post Reply