Däck till 15” Fuchs
Däck till 15” Fuchs
Hej,
Jag letar däck till min 911 carrera -87, men går tyvärr bet. Däckfirmorna jag pratar med hittar ej 4 st med de dimensionerna om jag vill ha N-klass. Kan det verkligen stämma? 195/65r15 fram och 215/60r15 till 7/8” Fuchs. Några tips?
Stort tack!
Martin
Jag letar däck till min 911 carrera -87, men går tyvärr bet. Däckfirmorna jag pratar med hittar ej 4 st med de dimensionerna om jag vill ha N-klass. Kan det verkligen stämma? 195/65r15 fram och 215/60r15 till 7/8” Fuchs. Några tips?
Stort tack!
Martin
Re: Däck till 15” Fuchs
Pirelli P6000 verkar gå att få tag i med N3-märkning, men de breda backdäcken blev galet dyra:
https://www.dack-guru.se/produkt/Pirell ... 5/R-400818
https://www.dack-guru.se/produkt/Pirell ... 5/R-400817
Dunlop sport classic med N0-märkning verkar vara lite billigare i bakdäcks-dimensionen:
https://www.dackleader.se/bildack/dunlo ... 4v-1049014
fast dem hittar jag inte i dimensionen som du skall ha till framdäcken.
Man skall inte blanda Dunlop och Pirelli och man skall inte heller blanda olika N-generationer.
m v h Henrik
https://www.dack-guru.se/produkt/Pirell ... 5/R-400818
https://www.dack-guru.se/produkt/Pirell ... 5/R-400817
Dunlop sport classic med N0-märkning verkar vara lite billigare i bakdäcks-dimensionen:
https://www.dackleader.se/bildack/dunlo ... 4v-1049014
fast dem hittar jag inte i dimensionen som du skall ha till framdäcken.
Man skall inte blanda Dunlop och Pirelli och man skall inte heller blanda olika N-generationer.
m v h Henrik
Re: Däck till 15” Fuchs
Stirra dig inte blind på N-märkningen. Det är många här inne som kör icke N-märkta däck med goda resultat. I denna tråd finns det mycket matnyttigt: viewtopic.php?f=3&t=9001
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Däck till 15” Fuchs
Tack for respons!
Fick svar från en firma nu. Dom kan erbjuda Dunlop Sport Classic N0 i rätt dimension bak (215/60R15) men fram 185/70 i stället för 195/65. Vad tror ni om det? Bra däck? Risky att byta dimension?
/Mart
Fick svar från en firma nu. Dom kan erbjuda Dunlop Sport Classic N0 i rätt dimension bak (215/60R15) men fram 185/70 i stället för 195/65. Vad tror ni om det? Bra däck? Risky att byta dimension?
/Mart
Re: Däck till 15” Fuchs
185/70 och 215/60 var standard på 70-talet på Carrera.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Däck till 15” Fuchs
Vad fick du för prisuppgift på dem?
Häls
Jesse
Häls
Jesse
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Däck till 15” Fuchs
3100:-/st för framdäck
4800:-/st för bakdäck
Mvh
4800:-/st för bakdäck
Mvh
Re: Däck till 15” Fuchs
Jag köpte 185/70 Dunlop Sport Classic N0 runtom till min 911 från 1977. Dock kan jag inte ge någon recension ännu då jag ännu inte fått på dem på bilen, har bara hunnit kränga på dem på fälgarna, sen har det kommit annat emellan. Jag har 6J15-fälgar runtom.
m v h Henrik
Re: Däck till 15” Fuchs
Jag tycker det låter konstigt att köra en -87:a på 185/70 och 215/60. Har inte en -87:a 17tums- eller 16tums-fälgar ryggmärgen säger 205 breda fram och 225 bak om fälgarna är 7/8 tum breda.
Bengt, och jag har haft fel förr
@lagteknik
Re: Däck till 15” Fuchs
Det där låter som den storlek som jag har på min -84, men det är då 16 tums fälgar och 7/8 breda.
356A -59
Carrera -84
Carrera -84
Re: Däck till 15” Fuchs
Jag har 6/7" x 16" och kör också 205/55 och 225/50. Vad är det för tum på telefonfälgarna till 3,2?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Däck till 15” Fuchs
Carrera 2,7 och 3,0 som levererades med 7x15 och 8x15 hade som jag minns det 185/70 och 215/60. Så var det redan på RS-73, det är jag helt säker på. Då var det dock 6 fram och 7 bak. Ligger i garaget.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Däck till 15” Fuchs
Tog fram en tyskspråkig broschyr från nov -83. Dvs för årsmodell 1984 Carrera 3.2
LM Gjutna 16 tum. 6/7 x15. (Turbo x 16)
185/70 resp 215/60
Plockade fram nästa juli 1988, sannolikt med ett feltryck, det står 6/8 och det tror vi inte på för vare sig Carrera eller Turbo.
Carrera 205/55 x16(utgår från 7 tum...)
225/50 x 16
Jubileumsmodellerna 1988 de där i hallickblått som någon tidning kallade det hade 6x15 med 195/65 och 7x15 med 215/60. Pirelli P6.
Hittar en svensk "Broschyr" dvs ett A4 blad enkelsidig med lite data på och bränsledeklarationen är från 1/7-87 där anges 195/65 15 7x15 och 215/60 8x15 lättmetallfälgar och som merutrustning fanns smidda 6/7 205/55 resp 225/50 x16. Vidare framgår att "Möjlighet till ytterligare merutrustning" i listan bland Turbokaross, spoiler, helläder etc och där antar jag att man kunde hitta 7/8.
Men jag vet också att det i den vevan gick att beställa någonting som de kallade för Turbouppsättning det var Fuchs 7/8 med lite bredare däck, kanske var det när den gjutna telefonfälgen fanns som 16 och det var tillval med Smidda Fuchs 16 som det gick att gå ner till 15 Fuchs i 7/8 vill minas 225 bak, det är vad jag själv har på en av mina men skamligt nog är jag osäker på måtten utan att gå ut och kolla...det är Dunlop SP och de var kanske inte så stabila i sidorna som jag personligen hade önskat.
Pilot Sport 15 finns inte längre från Michelin och det är trist!
Så länge slagvolymen inte översteg 2.7 så var det var det samma dimensioner fram och bak vill jag minnas undantaget Carrera 2.7 och 3.0
LM Gjutna 16 tum. 6/7 x15. (Turbo x 16)
185/70 resp 215/60
Plockade fram nästa juli 1988, sannolikt med ett feltryck, det står 6/8 och det tror vi inte på för vare sig Carrera eller Turbo.
Carrera 205/55 x16(utgår från 7 tum...)
225/50 x 16
Jubileumsmodellerna 1988 de där i hallickblått som någon tidning kallade det hade 6x15 med 195/65 och 7x15 med 215/60. Pirelli P6.
Hittar en svensk "Broschyr" dvs ett A4 blad enkelsidig med lite data på och bränsledeklarationen är från 1/7-87 där anges 195/65 15 7x15 och 215/60 8x15 lättmetallfälgar och som merutrustning fanns smidda 6/7 205/55 resp 225/50 x16. Vidare framgår att "Möjlighet till ytterligare merutrustning" i listan bland Turbokaross, spoiler, helläder etc och där antar jag att man kunde hitta 7/8.
Men jag vet också att det i den vevan gick att beställa någonting som de kallade för Turbouppsättning det var Fuchs 7/8 med lite bredare däck, kanske var det när den gjutna telefonfälgen fanns som 16 och det var tillval med Smidda Fuchs 16 som det gick att gå ner till 15 Fuchs i 7/8 vill minas 225 bak, det är vad jag själv har på en av mina men skamligt nog är jag osäker på måtten utan att gå ut och kolla...det är Dunlop SP och de var kanske inte så stabila i sidorna som jag personligen hade önskat.
Pilot Sport 15 finns inte längre från Michelin och det är trist!
Så länge slagvolymen inte översteg 2.7 så var det var det samma dimensioner fram och bak vill jag minnas undantaget Carrera 2.7 och 3.0
Re: Däck till 15” Fuchs
Undrar om det inte var så att man fick 6+8 om man valde 16” hjul mot slutet av G-modellens epok? Valde man 15” så fick man 7+8.
7+8 i 16” funkar utmärkt. Kanske inte för att köra fullt ös nere i Fuchsröhre? Men till allt annat. Har aldrig tagit i där fram för mig.
7+8 i 16” funkar utmärkt. Kanske inte för att köra fullt ös nere i Fuchsröhre? Men till allt annat. Har aldrig tagit i där fram för mig.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Däck till 15” Fuchs
Det verkar efter lite letande som om det var 1989 som det var 6/8 tum.
205/55
225/50
205/55
225/50
Re: Däck till 15” Fuchs
Hej,peterc wrote: ↑Sun Jun 06, 2021 1:14 pm Undrar om det inte var så att man fick 6+8 om man valde 16” hjul mot slutet av G-modellens epok? Valde man 15” så fick man 7+8.
7+8 i 16” funkar utmärkt. Kanske inte för att köra fullt ös nere i Fuchsröhre? Men till allt annat. Har aldrig tagit i där fram för mig.
Så kan det nog vara, min 84á SV såld lev med spoiler fram/bak och 15" 7/8 in nån typ av"sport" paket. Däcksdimension vet jag inte då.
Själv kör jag med 205/50 och 225/50 Pirelli TrofeoR, men den går 98% bana. Och faktiskt så fort jag vågar genom Fuchsröhre, dvs mitt fullt ös, inte så fort man kan åka..
Det är lite lågt fram, men man vänjer sig.
Bildbevis bifogas, ink bromsdamm.
- Attachments
-
- E96B6FAE-70B1-4EDE-9679-D4EF329D8CAF_1_201_a.jpeg (571.21 KiB) Viewed 12066 times
Jens Lanvin
Re: Däck till 15” Fuchs
Min Carrera 3,0 beställdes ny med 7+8x15" Fuchs och Pirelli P7 205/50 och 225/50, mot pristillägg.
De finns att köpa nya i England men kan någon ge tips på andra ställes de finns att köpa.
https://www.longstonetyres.co.uk/pirell ... to-p7.html
De finns att köpa nya i England men kan någon ge tips på andra ställes de finns att köpa.
https://www.longstonetyres.co.uk/pirell ... to-p7.html
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Re: Däck till 15” Fuchs
Tror det var så att 76 hade inte 16” Fuchs kommit och Martins bil är väl en 76a?
Även Turbo hade 15 och lågprofil 76. 77 däremot var det 16” och lågprofil som gällde. Till 15” var det 70 profil fram och 60 bak.
Även Turbo hade 15 och lågprofil 76. 77 däremot var det 16” och lågprofil som gällde. Till 15” var det 70 profil fram och 60 bak.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Däck till 15” Fuchs
Stämmer, 16" var option på Carrera 3,0 1977...och min är från 1976. Samma dimension som på Turbon
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Re: Däck till 15” Fuchs
Jag pratade med MOR (Munchener Oldtimer Reifen) på RetroClassica-mässan i Stuttgart förra året. De gav ett seriöst intryck och håller bara på med däck till gamla bilar. De verkar ha Avon, Pirelli och Dunlop i dina dimensioner. Kolla på hemsidan, eller skicka ett mail. Kostar ca 1000Sek att få de hemskickade till Sverige om jag inte minns fel. Vill minnas att de kunde göra ett bättre pris vid köp av 4. För min del blev det Vredstein sprint classic till min -68:a och de köpte jag lokalt i Göteborg.
https://www.oldtimerreifen24.de/index.p ... 15%2F60R15
https://www.oldtimerreifen24.de/index.p ... 15%2F60R15
Re: Däck till 15” Fuchs
Tack Martin!martinrox wrote: ↑Tue Jun 08, 2021 1:41 pm Jag pratade med MOR (Munchener Oldtimer Reifen) på RetroClassica-mässan i Stuttgart förra året. De gav ett seriöst intryck och håller bara på med däck till gamla bilar. De verkar ha Avon, Pirelli och Dunlop i dina dimensioner. Kolla på hemsidan, eller skicka ett mail. Kostar ca 1000Sek att få de hemskickade till Sverige om jag inte minns fel. Vill minnas att de kunde göra ett bättre pris vid köp av 4. För min del blev det Vredstein sprint classic till min -68:a och de köpte jag lokalt i Göteborg.
https://www.oldtimerreifen24.de/index.p ... 15%2F60R15
Vad är det för skillnad på N4 och N5 däck tro?
https://www.oldtimerreifen24.de/index.p ... 05%2F50R15
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Re: Däck till 15” Fuchs
N5 är den nyaste versionen, de går i nummer ordning.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Däck till 15” Fuchs
Precis, siffran räknas upp när någon förändring görs med däcket. Man skall inte på samma bil blanda olika N-generationer precis som att man inte skall blanda olika däck-märken eller olika däck-typer.
Det är inte så enkelt att en högre siffra alltid är bättre än en lägre siffra, de har bara fått olika egenskaper vid olika förutsättningar och man vill inte blanda olika förutsättningar på samma bil.
m v h Henrik
Re: Däck till 15” Fuchs
Pirellis P7 var nog det hetaste namnet när de kom och några år frammåt i tiden.
Turbon
Countach
Pantera
Tidningarna hade alltid det med i reportagen.
Stundtals hette det att P7 var framtaget till turbon...
Breddäck var termen innan de kallades lågprofil.
Skrev inte Arne W Muller nån rejäl text om breddäcken i PÄ för närmare 40 år sen?
Turbon
Countach
Pantera
Tidningarna hade alltid det med i reportagen.
Stundtals hette det att P7 var framtaget till turbon...
Breddäck var termen innan de kallades lågprofil.
Skrev inte Arne W Muller nån rejäl text om breddäcken i PÄ för närmare 40 år sen?