Mina ringar runt instrumenten ser riktigt tråkiga ut, är det någon som plockat isär instrumenten, är det krångligt och svårt att få ihop dem sen igen? Tänkte om man skulle ha fått loss bara ringarna så man kan slipa och måla om dem,
Eller ska man slå till och köpa kromade ringar? blir det bra?
Min personliga uppfattning är att svarta original ringar är det coolaste, känns snyggt och funktionellt på något viss. Har sett gamla rally bilder på 911:or där dom tejpar över allt som har med krom att göra både i och utanpå bilen med svart tape. Gissningsviss för att slippa irriterande reflexer när man kör. Inte så viktigt för oss söndagsbilister kanske, men endå ...
Om du int hunnit sätta ihop bilen än rekommenderar jag att du passar på att byta glödlampor i alla instrument. Belysningen är som bekant löjligt svag i tidiga bilar, med nya lampor blir det i alla fall något bättre.
/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
tack för tipset, jo jag var inne på det först, men hade bara 4 lampor hemma och det var 3 trasiga så jag bytte bara dem... Har redan hunnit pilla tillbaka dem nu också, stressig som man är
Skarven mellan 67/68 gjorde mycket på utseendet. Fuchs fick sitt svarta och hjulmuttrarna bytte färg såklart. spacers introducerades. utvändigt kom de breda S-listerna i gummi såväl som krom. Targan som såldes som cabbe med säkerhet till en början kunde under 68 fås med fast bakruta som tillval, som som vi vant oss med genom åren. Torkaramarna bytte förg och parkeringsläge. Inner och ytter speglar ändrades. Dörrhandtagen fick sin skyddskant utvändigt. Nackstöd introducerades och även på recaros sportsäten. Växelspaksknoppen gjordes om. Handgasen! och värmereglaget flyttades så att de satt på var sin sida om handbromsspaken. Halogenljus H4 fanns som tillval. lika så så fanns det nu halogen till dimljusen, gula eller vita. 4 st att välja mellan således. Std på S men ej övriga. Grillen gjordes om sent -68.
om -68 är första året med sportomatic får jag nog slå upp någonstans...
Ovanstående har inte så mycket med kromade sargar att göra med här gick skarven för det som ser nytt eller gammalt ut även i dagens tidsperspektiv.
Sen kom ju den långa hjulbasen och vandringen mot caferacer för damer började...fast den mekaniska insprutningen uppväger kanske en del av detta!
har man nu fyllt 40 kan man uppskatta bekvämligheterna som en E/F-serie bil ger...
Kul är också att notera att det skedde en del men olika plåtprofiler under kommande år. Man tror lätt att att huvuddelen av skillnaderna kommer i brottet SWB vs LWB men kollar man på t ex bakre torped så hände en del mellan 69 och 70 om jag inte minns fel.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau