R en länk
Kan ju passa på att nämna att jag för ett par år sen träffade en snubbe från Marseille i San Remo som körde en vit fabriksrenoverad bil i absolut toppskick. Han hade den som tävlingsbil i Coppa del Fiorio (rally EM, historiska cupen) även om han bara åkte mot idealtid så tycker jag det är beundransvärt.
/AJ
/AJ
Snodde en bild på nätet som visar 3 bilar av intresse i sammanhanget. Den närmast är en R prototyp. Syns i första hand på blinkersarrangemanget. Dörrhandtaget är dessutom av stål, sen blev det plast. Observera de obehandlade fälgarna.
Den i bakgrunden är en T/R. Kunde lika gärna beskrivas som en 911S lättvikt. Inredningen hette tex M471. Det är en S med rallykit och Sport kit I och II. Av homologeringsskäl valde man att med tiden bygga på T karossens ch nr serie. Bla utgick bensinvärmaren. Totalt sparade man ca 125 kg från standard S. Effektuttaget är 170. I vissa lägen togs 190 hk.
Gick i grupp3 som sedemera blev grupp 4. Fägarna på dessa var även de obehandlade när bilen var ny. R skärmbreddare gick att beställa extra. Den tvåfärgade är även den en T/R.
/AJ
Per:
Varifrån kommer ryktet att det finns en R i Sverige? Den som fanns i Paris blev osåld på Bonhams auktion i Monaco i maj 2005. Därefter har den valsat runt lite och är så vitt jag vet ej såld ännu.
Framfälgarna på R är 6"x15", möjligen kan moderna däck ge intryck av att hjulen är mindre. Kremer var väl dom som var först med breda fälgar och häftigare skärmbreddare. Eftersom Fuchs ej fanns bredare än 7" så användes bl a Minilite, slutet på 60-talet var en rätt så kul period.
Lasse
Varifrån kommer ryktet att det finns en R i Sverige? Den som fanns i Paris blev osåld på Bonhams auktion i Monaco i maj 2005. Därefter har den valsat runt lite och är så vitt jag vet ej såld ännu.
Framfälgarna på R är 6"x15", möjligen kan moderna däck ge intryck av att hjulen är mindre. Kremer var väl dom som var först med breda fälgar och häftigare skärmbreddare. Eftersom Fuchs ej fanns bredare än 7" så användes bl a Minilite, slutet på 60-talet var en rätt så kul period.
Lasse
Skall man vara lite petig i uttryckssättet så är de 4 första byggda R bilarna av 67 års modell, det framgår av chassinummerserien. De är byggda tidigt 1967.
De 20 som byggdes senare kommer ur ch nr serien från -68. Då gjordes ju för övrigt systemet om.
Det måste ha funnits en del halväkta byggda med tillbehörsdelar. Tex så kunde ju motorsatser och skärmkanter köpas separat. karosserna byggdes ju annars av firma Karl Bauer. Fälgar fanns ju dessutom osv.
Så var det även med rallybilarna. För grupp 2 fanns det en motor 901/30. Det var en std 130 hk med kolvar och kammar från S. Högre insugningsrör och 46 mm förgasare. Tex byggde scania i Södertälje egna sådana bilar baserade på std L motorer för tävlingsbruk.
Nån som sett den bahiagula med dubbeltändning som Strandell fixade till för ca 20 år sen? Själv har jag inte sett den på många år!
/AJ
De 20 som byggdes senare kommer ur ch nr serien från -68. Då gjordes ju för övrigt systemet om.
Det måste ha funnits en del halväkta byggda med tillbehörsdelar. Tex så kunde ju motorsatser och skärmkanter köpas separat. karosserna byggdes ju annars av firma Karl Bauer. Fälgar fanns ju dessutom osv.
Så var det även med rallybilarna. För grupp 2 fanns det en motor 901/30. Det var en std 130 hk med kolvar och kammar från S. Högre insugningsrör och 46 mm förgasare. Tex byggde scania i Södertälje egna sådana bilar baserade på std L motorer för tävlingsbruk.
Nån som sett den bahiagula med dubbeltändning som Strandell fixade till för ca 20 år sen? Själv har jag inte sett den på många år!
/AJ
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
Egentligen togs inte R-karosserna direkt ur serien, de byggdes av Bauer i Stuttgart åt Porsche. Chassienummren är en alldeles egen serie, alla bilar blev färdiga vintern 67/68 numrerade 1-20. Kosmetiska attributen fanns på de flesta, ej alla. En kul grej som vissa bilar hade är tillbakaflyttad växelspak för att undelätta växlingen när selen håller tillbaka höger axel. Dörrar i plast med SJ-fönster samt huvar i plast, somliga tydligen i aluminium. Rå-frän vagn.
Bifogar en länk http://www.canepa.com/inventory/racecar/911R.html
detta säg vara den sista av prototyperna. Möjligen är det så, fast det finns en med en högresiffra i ch nr serien. Spana in ratten den är sällsynt. Finns för övrigt en till salu hos edmondharris.com. (väl värt ett besök) De har allt utom vettiga priser...även bilar.
För modellåret 1967 så var ch nummren sexställiga som bekant. Börjar det på siffran 4 så är det en karmann annars porsches egen. 911R från bauer undantaget. Prototyperna heter 305876, 306681, 307670 och 307671.
Från och med 1968 så är det 8 -siffror som gäller.
de 2 första är 11 eller 12. (911 eller 912 bilmodell)
3 siffran är en 8 för årsmodellen.
4 siffran anger version karosstyp/motor (911S coupe är 0 tex)
de fyra sista är ett löpnummer
Logiken är inte helt komplett för löpnummer över 5000 byggdes av karmann och ej av Porsche.
911R heter 11899001 - 1189020 fast ingen lär väl springa på den av en slump nu för tiden. (Bauer)
Som komplement till ch nummer så finns det vad som ibland kallas produktionsnummer, på svenskt karosspråk säger man ännu oftare karossnummer. Det är löpnummret på karossen och har i sig inget med ch nummer att göra. Dessa två nummer är olika. Det sitter under askkoppen i panelen. Detta för att försvåra fusk. Kollas gärna vid köp av dyrare bil med fabriken.
Alla tillverkare har detta sedan decennier. Hos en del tillverkare har det idag kompletterats med karossnummer innuti vissa balkar. Syns på röntgen om fusk misstänks! Om Porschar är märkta på detta vis har jag inte en susning om, vattenkylda Porschar intresserar mig inte alls...
På samma sätt är det oftast enkelt att se på ch nummer i motorummet om bilen är direktimporterad eller ej. Utländks bilar har ch nr i bagagen, fronten. Svenska regler är gjorda för frontmotorbilar och då skall ch nummer finnas i motorrum. Man får stansa in eller montera en plåt höger bak!
Ch nummer står ju Även med karosskrita under instrumentpanelen och så finns de även på typskylten för färgkod på A-stolpen.
Var det till någon nytta?
/AJ
detta säg vara den sista av prototyperna. Möjligen är det så, fast det finns en med en högresiffra i ch nr serien. Spana in ratten den är sällsynt. Finns för övrigt en till salu hos edmondharris.com. (väl värt ett besök) De har allt utom vettiga priser...även bilar.
För modellåret 1967 så var ch nummren sexställiga som bekant. Börjar det på siffran 4 så är det en karmann annars porsches egen. 911R från bauer undantaget. Prototyperna heter 305876, 306681, 307670 och 307671.
Från och med 1968 så är det 8 -siffror som gäller.
de 2 första är 11 eller 12. (911 eller 912 bilmodell)
3 siffran är en 8 för årsmodellen.
4 siffran anger version karosstyp/motor (911S coupe är 0 tex)
de fyra sista är ett löpnummer
Logiken är inte helt komplett för löpnummer över 5000 byggdes av karmann och ej av Porsche.
911R heter 11899001 - 1189020 fast ingen lär väl springa på den av en slump nu för tiden. (Bauer)
Som komplement till ch nummer så finns det vad som ibland kallas produktionsnummer, på svenskt karosspråk säger man ännu oftare karossnummer. Det är löpnummret på karossen och har i sig inget med ch nummer att göra. Dessa två nummer är olika. Det sitter under askkoppen i panelen. Detta för att försvåra fusk. Kollas gärna vid köp av dyrare bil med fabriken.
Alla tillverkare har detta sedan decennier. Hos en del tillverkare har det idag kompletterats med karossnummer innuti vissa balkar. Syns på röntgen om fusk misstänks! Om Porschar är märkta på detta vis har jag inte en susning om, vattenkylda Porschar intresserar mig inte alls...
På samma sätt är det oftast enkelt att se på ch nummer i motorummet om bilen är direktimporterad eller ej. Utländks bilar har ch nr i bagagen, fronten. Svenska regler är gjorda för frontmotorbilar och då skall ch nummer finnas i motorrum. Man får stansa in eller montera en plåt höger bak!
Ch nummer står ju Även med karosskrita under instrumentpanelen och så finns de även på typskylten för färgkod på A-stolpen.
Var det till någon nytta?
/AJ
nu lämnare vi kanske ämnet för tråden....
På min 1972 S har jag det som vi ibland kalla produktionsnumret skrivet med krita under "musslan" på instrumentbrädan. Jag har också sett numret på dörrar, då också med någon slags krita. En kul detalj är att chassinummret står stansat i dörren på -67 Targa XXX006. Jag minns inte om jag sett det på andra bilar. Jag har dock sett chasssinummeret stansat på ramen till RS 73 bakluckan.
På äldre bilar finns också ett nummer till bredvid motornummer. Detta har jag bara sett fram till 1968. Mitt -65 block har nummer X 812 och, vad jag tror är produktionsnummer, 812. Jag vet att jag skrivit om detta tidigare....
Pär
På min 1972 S har jag det som vi ibland kalla produktionsnumret skrivet med krita under "musslan" på instrumentbrädan. Jag har också sett numret på dörrar, då också med någon slags krita. En kul detalj är att chassinummret står stansat i dörren på -67 Targa XXX006. Jag minns inte om jag sett det på andra bilar. Jag har dock sett chasssinummeret stansat på ramen till RS 73 bakluckan.
På äldre bilar finns också ett nummer till bredvid motornummer. Detta har jag bara sett fram till 1968. Mitt -65 block har nummer X 812 och, vad jag tror är produktionsnummer, 812. Jag vet att jag skrivit om detta tidigare....
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
För att inte röra till det för mycket så bifogar jag två bilder den ena visar den nitade skylten, TYP 911S där står ett R efter numret. På samma sätt som tex även en vanlig 911S hade ett S på slutet i en del sammanhang.
Nästa bild visar hur nummret ser ut när det är instansat i en R kaross. Där finns inget R efternummret.
Det som förvånar allra mest är nog att det i i den nitade skylten står Typ 911S. Nåväl det finns en del röriga undantag i detta. Något jag fick viss inblick i samband med att jag för en del år sedan fick tillträde till fabrikens arkiv för att kontrollera vissa data som behövdes för en renovering. Det var några intressanta dagar.
Det som Pär nämner om dörren på targan har nog enbart att göra med den tennspackling som gjordes för att inpassningen mellan dörr och skärm skall bli korrekt. Dörrarna har ju tom ett speciellt trappsteg för att tennet skall vara enkelt att applicera. Dörrarna lackades separat och monterades igen, med nummer på så behöver inte förväxling ske. Framskärmarna var ju stiftade så att skärmarna bara passade i ett enda läge...däremot kan det ju flyta lite när man drar skruvarna så det gäller att dra i rätt ordning.
Men nu är nog tråden i krokigaste laget, men jag startade ju själv så det gör ju absolut inget!
/AJ
Nästa bild visar hur nummret ser ut när det är instansat i en R kaross. Där finns inget R efternummret.
Det som förvånar allra mest är nog att det i i den nitade skylten står Typ 911S. Nåväl det finns en del röriga undantag i detta. Något jag fick viss inblick i samband med att jag för en del år sedan fick tillträde till fabrikens arkiv för att kontrollera vissa data som behövdes för en renovering. Det var några intressanta dagar.
Det som Pär nämner om dörren på targan har nog enbart att göra med den tennspackling som gjordes för att inpassningen mellan dörr och skärm skall bli korrekt. Dörrarna har ju tom ett speciellt trappsteg för att tennet skall vara enkelt att applicera. Dörrarna lackades separat och monterades igen, med nummer på så behöver inte förväxling ske. Framskärmarna var ju stiftade så att skärmarna bara passade i ett enda läge...däremot kan det ju flyta lite när man drar skruvarna så det gäller att dra i rätt ordning.
Men nu är nog tråden i krokigaste laget, men jag startade ju själv så det gör ju absolut inget!
/AJ
Att lägga upp bilder kan verka supersvårt, men när man gjort det en gång så går det faktiskt på bara några sekunder. Jag skojar inte det är faktiskt mycket enklare en vad det verkar, jag lovar! Om du får panik, eller inte orkar: maila mej bilden (jonas@king.se) så lägger jag upp den åt dej!Lasse wrote:Försöker nu lägga in bilder... hur gör man?
Så här gör du för att lägga upp bilder på forumet:
1) Gå till http://photobucket.com
2) Starta ett gratis konto genom att klicka på JOIN NOW, följ registrerings instruktionerna
3) Nu är ditt Photobucket konto klart. Klicka på VÄLJ FIL - markera den bild du vill visa (du klickar dej runt bland din egen dators mappar i det här skedet).
4) Klicka UP LOAD (lätt att missa först gången)
5) När sidan laddat klart, scrolla nere och du kommer hitta din bild inlaggd på din photobucket sida.
6) Under din bild visas tre olika adressrader. Markera och kopiera den som heter IMG Code (Obs viktigt att ta just IMG raden och inte någon av dom andra).
7) Klistra in IMG raden i ditt inlägg på early911 på det ställe i texten där du vill att bilden skall hamna.
(Du kommer inte att se bilden när du fortfarande skriver inlägget utan bara en IMG rad. Men när du trycker på Submit (eller Preview) så kommer bilden du valt att synas och om det är första gången man lyckas med det hela så blir man så stolt och mallig att man knappt kan tro att det är sant.)
Tips: Enklast är det att ha två internet fönster igång samtidigt, ett för Photobucket där man kan ladda upp bilder och kopiera IMG raderna ifrån, och ett för forumet där håller på och skriver det inlägg bilderna behövs till.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117