Fälg och däckbredd - F-model
Fälg och däckbredd - F-model
Hej,
Klurar lite på att köra lite bredare fälgar på min 912 från 65.Efter en jäkla massa googlande så verkar det vara så att ingen bil från 60-talet är den andra lik varför det inte finns ett rakt svar på vad som passar.
Är det någon här som stött på samma "problem" och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Funderar på att köpa Fuchs 15 x 6 bak och 15 x 4.5 fram men vet inte vad jag ska köra på för däckbredd och höjd.
Tacksam för input
Klurar lite på att köra lite bredare fälgar på min 912 från 65.Efter en jäkla massa googlande så verkar det vara så att ingen bil från 60-talet är den andra lik varför det inte finns ett rakt svar på vad som passar.
Är det någon här som stött på samma "problem" och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Funderar på att köpa Fuchs 15 x 6 bak och 15 x 4.5 fram men vet inte vad jag ska köra på för däckbredd och höjd.
Tacksam för input
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Porsche brukade ge ut lilstor med rekommenderade däck, den senaste listan är dock från 2016 och de modellerna, eller åtminstone N-generationerna börjar nu bli svåra att få tag i.
I den listan, till 912 från 66-68 och 911 från 65-66 rekommenderar de 165/80 VR15 Pirelli CN36 med N4-märkning till 4.5" eller 5.5" breda 15"-fälgar.
Till samma bilar men med 6" breda fälgar rekommenderar de 185/80 VR 15 CN36 eller 185/70R15 Pirelli P6000.
Dock visar de ingen kombination med 6"-fälgar bak som har smalare däck fram. Jag hoppas att Porsche skall ge ut en ny sådan lista, men kikar man på deras web står det numera bara att man skall kontakta sitt porsche-center för att få råd om lämpliga däck.
m v h Henrik
I den listan, till 912 från 66-68 och 911 från 65-66 rekommenderar de 165/80 VR15 Pirelli CN36 med N4-märkning till 4.5" eller 5.5" breda 15"-fälgar.
Till samma bilar men med 6" breda fälgar rekommenderar de 185/80 VR 15 CN36 eller 185/70R15 Pirelli P6000.
Dock visar de ingen kombination med 6"-fälgar bak som har smalare däck fram. Jag hoppas att Porsche skall ge ut en ny sådan lista, men kikar man på deras web står det numera bara att man skall kontakta sitt porsche-center för att få råd om lämpliga däck.
m v h Henrik
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Denna har 6 fram et 36 och bak 7 med et 32.
Däck 195/60 fram och 205/60 bak.
Behövde 5 mm spacers för att få frigång.
Däck 195/60 fram och 205/60 bak.
Behövde 5 mm spacers för att få frigång.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Den är justerad i höjd, men inga frigångsproblem alls.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Ingen bil är den andra lik - visst är det så.
Lite hjälp på vägen, förr i tiden var det inte 80 profil utan 82. Marginell skillnad såklart. 165 mm.
Många av de gamla bilarna kan nog vara hpd och det kan nog påverka vad som passar.
Naven fram finns i olika bredder beroende på årsmodell.
Det finns olika spacers bak ex vis är det en ganska tunn spacer på 1968 när 5,5 fuchs introducerades. Det skiljer 7 mm. Längre hjulbultar erfodras.
Karossen till årsmodell 1968 är unik på så vis att skärmkanterna är urkapade.
Om du hittar gamla racingbilder från 60 talet så är det sannolikt däck 5.00 eller 5.50 (5 1/2 eller 6 tum fälg)
Innan lågprofilsdäcken kom så hette det breddäck - men det är väl i sig inte relevant - men för att sänka en bil ytterligare så användes 14 tummarna. Det påverkade ju även utväxlingen och ansågs väl ganska tufft även på del av 70 talet.
Men med original spacer på en 68 som har de kapade kanterna redan från werk så är 5 1/2 och 185/65 inga problem.
Vill man ha 7 tums fälg så blir det till att rulla kanten eller byta skärmkant.
Lite hjälp på vägen, förr i tiden var det inte 80 profil utan 82. Marginell skillnad såklart. 165 mm.
Många av de gamla bilarna kan nog vara hpd och det kan nog påverka vad som passar.
Naven fram finns i olika bredder beroende på årsmodell.
Det finns olika spacers bak ex vis är det en ganska tunn spacer på 1968 när 5,5 fuchs introducerades. Det skiljer 7 mm. Längre hjulbultar erfodras.
Karossen till årsmodell 1968 är unik på så vis att skärmkanterna är urkapade.
Om du hittar gamla racingbilder från 60 talet så är det sannolikt däck 5.00 eller 5.50 (5 1/2 eller 6 tum fälg)
Innan lågprofilsdäcken kom så hette det breddäck - men det är väl i sig inte relevant - men för att sänka en bil ytterligare så användes 14 tummarna. Det påverkade ju även utväxlingen och ansågs väl ganska tufft även på del av 70 talet.
Men med original spacer på en 68 som har de kapade kanterna redan från werk så är 5 1/2 och 185/65 inga problem.
Vill man ha 7 tums fälg så blir det till att rulla kanten eller byta skärmkant.
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Grymt snyggt! Är det Group 4 Wheels Torq Thrusts?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Stämmer, mycket trevlig leverantör på fälgar.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Tack för utförlig input! Jag hittade ett set 15/6" cookie cutters som jag tänkte testa. Med lite flyt kan jag köra 1cm spacers bakJohannes wrote: ↑Thu Feb 04, 2021 8:09 pm Ingen bil är den andra lik - visst är det så.
Lite hjälp på vägen, förr i tiden var det inte 80 profil utan 82. Marginell skillnad såklart. 165 mm.
Många av de gamla bilarna kan nog vara hpd och det kan nog påverka vad som passar.
Naven fram finns i olika bredder beroende på årsmodell.
Det finns olika spacers bak ex vis är det en ganska tunn spacer på 1968 när 5,5 fuchs introducerades. Det skiljer 7 mm. Längre hjulbultar erfodras.
Karossen till årsmodell 1968 är unik på så vis att skärmkanterna är urkapade.
Om du hittar gamla racingbilder från 60 talet så är det sannolikt däck 5.00 eller 5.50 (5 1/2 eller 6 tum fälg)
Innan lågprofilsdäcken kom så hette det breddäck - men det är väl i sig inte relevant - men för att sänka en bil ytterligare så användes 14 tummarna. Det påverkade ju även utväxlingen och ansågs väl ganska tufft även på del av 70 talet.
Men med original spacer på en 68 som har de kapade kanterna redan från werk så är 5 1/2 och 185/65 inga problem.
Vill man ha 7 tums fälg så blir det till att rulla kanten eller byta skärmkant.
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Tänk på att du behöver längre hjulskruvar då. 6mm funkar om du använder stålmuttrar, men sen bör man ha längre skruvar. Inget större problem iofs, bara att slå ut de gamla och dra in nya med en offermutter i stål.
Ska du vara extra cool så är det såna här du ska ha:
Vid spacers från 16-18mm kan man använda "bultade" om man har fälgar med utrymme mellan bulthålen på baksidan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Tack för tips! Är det Rose Passion som gäller eller finns det andra "butiker" som rekommenderas?MagnusW wrote: ↑Mon Feb 08, 2021 10:42 amTänk på att du behöver längre hjulskruvar då. 6mm funkar om du använder stålmuttrar, men sen bör man ha längre skruvar. Inget större problem iofs, bara att slå ut de gamla och dra in nya med en offermutter i stål.
Ska du vara extra cool så är det såna här du ska ha:
Vid spacers från 16-18mm kan man använda "bultade" om man har fälgar med utrymme mellan bulthålen på baksidan.
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Rose passion funkar bra för mig, beställde lite delar igår kväll och de är på väg nu och bör vara här imorgon.
Såna skruvar med "bullit" topp får man kanske leta efter på andra ställen, bilden är från Elephant Racing. Tror det finns i Sverige också.
Såna skruvar med "bullit" topp får man kanske leta efter på andra ställen, bilden är från Elephant Racing. Tror det finns i Sverige också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Alright, blir nog 195/60 runt om och en liten spacer bak. Bilen kommer inte vara original på något sätt men klurar ändå på däckfabrikat. Någon som har några tips?
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Att de tyngre hjulskruvarna medger styrning av muttern är en sak. Men har man verkligen så bråttom att byta hjul så muttermaskinen går på fullvarv innan gängan äntrar?
Dessutom så sliter ju byte av hjulskruv på godset och inget man gör om det inte är alldeles nödvändigt...
Dessutom så sliter ju byte av hjulskruv på godset och inget man gör om det inte är alldeles nödvändigt...
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Dom är rejsigare! Längre är dessutom nödvändigt med 10mm spacers.Johannes wrote: ↑Wed Feb 10, 2021 4:48 pm Att de tyngre hjulskruvarna medger styrning av muttern är en sak. Men har man verkligen så bråttom att byta hjul så muttermaskinen går på fullvarv innan gängan äntrar?
Dessutom så sliter ju byte av hjulskruv på godset och inget man gör om det inte är alldeles nödvändigt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Längden är självklar men styrningen...har man bråttom så är ett fälgkors ganska snabbt och i synnerhet om rätt ände är lackerat i avvikande färg.
Är det på icke drivande hjul så är nog ett dragskaft som man vevar runt hjulet med ännu snabbare och det blir som i en depå förbi tiden. Och hjulet blir hårt åtdraget omedelbart.
Men är det bara utseendet man är ute efter då kan jag förstå det hela.
Men några problem med att äntra föreligger väl sällan om man inte har väldigt speciella fälgar.
Är det på icke drivande hjul så är nog ett dragskaft som man vevar runt hjulet med ännu snabbare och det blir som i en depå förbi tiden. Och hjulet blir hårt åtdraget omedelbart.
Men är det bara utseendet man är ute efter då kan jag förstå det hela.
Men några problem med att äntra föreligger väl sällan om man inte har väldigt speciella fälgar.
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Varför kan/bör man inte ha tjockare spacers om man kör den bultade varianten? Brytkrafter? Obalans?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Jag menade att man kan inte ha tunnare bultade spacers än 16-18 mm, godset blir för tunnt. Jag har typ 40 mm på min 69...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Puh, då kan jag andas ut. Har 25 mm i bak på min för att fylla ut hjulhusen bättre och för att få bättre armträning vid lågfartsmanövrar.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Tack för alla svar. Det verkar som att det går att byta hjulskruvar utan att ta av navet, iaf när handbroms är demonterad vilket de är nu.
Då jag måste sätta ihop allt asap så undrar jag om någon sitter på hjulskruvar (5.5-6cm) och kan tänka sig att sälja?
Då jag måste sätta ihop allt asap så undrar jag om någon sitter på hjulskruvar (5.5-6cm) och kan tänka sig att sälja?
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Det kan man!
Rosepassion har 51,66,72mm.
66 vore väl lagom. Du kanske behöver öppna hjul muttrar om de blir för långa, alternativt kapa skruvarna.
Rosepassion har snabba Fedex leveranser, beställer du på måndag så har du grejerna på tisdag. Billig frakt för små saker också.
Rosepassion har 51,66,72mm.
66 vore väl lagom. Du kanske behöver öppna hjul muttrar om de blir för långa, alternativt kapa skruvarna.
Rosepassion har snabba Fedex leveranser, beställer du på måndag så har du grejerna på tisdag. Billig frakt för små saker också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Tack för svar! Är det någon annan diameter/spline setup man behöver vara medveten om?
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Och de gamla sitter som berget. Tips mottages tacksamt
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Handslägga...
Vill du rädda dom så skruva på en stålmutter.
Stålmutter är bra när du ska dra i de nya också, lite brickor som spacers.
Splincens är samma.
Vill du rädda dom så skruva på en stålmutter.
Stålmutter är bra när du ska dra i de nya också, lite brickor som spacers.
Splincens är samma.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Fälg och däckbredd - F-model
Fler frågor från en vetgirig
De cookie cutters jag fick tag på har nr 91136102300. Efter lite googlande verkar det som att dessa har ET35. Någon som vet om jag kan få dessa att passa min 912a (65)? hjulskruvar bak är nu förlängda efter tips från MagnusW
De cookie cutters jag fick tag på har nr 91136102300. Efter lite googlande verkar det som att dessa har ET35. Någon som vet om jag kan få dessa att passa min 912a (65)? hjulskruvar bak är nu förlängda efter tips från MagnusW