Tips på "rätt" ljuddämpare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
JonasN
Posts: 28
Joined: Sun Mar 05, 2006 9:14 pm
Location: Falsterbo
Contact:

Tips på "rätt" ljuddämpare

Post by JonasN »

Hej,

Skall till min 2,7 RS replica hitta en bra ljuddämpare.

Eftersom bilen skall användas för i huvudsak racing/banåkning och all ljudisolering är borttagen så är det såklart fokus på att det skall låta rätt och gärna bidra till att ge bilen rätt effekt.
Utseende mässigt vill jag har en ljuddämpare med två pipor som går ut i mitten under reg.skylten.

Bilen kommer att vara besiktigad och jag vill kunna åka på normala trackdays.

Bilen har en 911/83 maskin som är något vässad med bla RSR kammar och headers.

Någon som har ett tips?

Bilder på projektet finns här
http://www.fcss.nu/mallPics.asp?Node=629

/ Jonas
911 SC -83 - Blivande hotrod
964 Carrera 4 - Vintersportbil
911 S -74, Roadsport B race/trackday bil med 3,2 maskin

Såld - 911 2,7 RS -73 replica (byggd för historisk racing med bas i en 911 T -73. FIA-HTP papper)
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Tips på "rätt" ljuddämpare

Post by Gunnar B »

JonasN wrote:Skall till min 2,7 RS replica hitta en bra ljuddämpare.

Eftersom bilen skall användas för i huvudsak racing/banåkning och all ljudisolering är borttagen så är det såklart fokus på att det skall låta rätt och gärna bidra till att ge bilen rätt effekt.
Utseende mässigt vill jag har en ljuddämpare med två pipor som går ut i mitten under reg.skylten.

Bilen kommer att vara besiktigad och jag vill kunna åka på normala trackdays.

Bilen har en 911/83 maskin som är något vässad med bla RSR kammar och headers.

Någon som har ett tips?

Bilder på projektet finns här
http://www.fcss.nu/mallPics.asp?Node=629

/ Jonas
Hej,
Sätt på en standarddämpare, så slipper du problem med "flat spots" och ljudnivådiskussioner. Det går säkert att fixa till något som ger några få hästkrafter på toppen, men vad du vill ha är bra vrid i hela varvtalsregistret.
Jag har provat en hel del lösningar och ju mer det låter, desto mer effekt tror du att du har, men tar du fram klockan så är det inte ljudet som räknas.
Du kan lugnt räkna med att Porsches tekniker vet vad dom gör och jag har ännu inte sett någon piratdämpare som är bättre än originalet.
Vill du läsa lite mer. gå in på www.stahlmotor.se/avgas.htm. Mannen som skrivit där, verkar också ha provat på några mirakeldämpare och kontentan är att aldrig tro på generalla uttalanden som 15 % mer effekt.
Gunnar
Guest

Re: Tips på "rätt" ljuddämpare

Post by Guest »

[quote="JonasN"]Hej,

Skall till min 2,7 RS replica hitta en bra ljuddämpare.
Last edited by Guest on Fri Jan 05, 2007 10:13 pm, edited 2 times in total.
User avatar
JonasN
Posts: 28
Joined: Sun Mar 05, 2006 9:14 pm
Location: Falsterbo
Contact:

Post by JonasN »

Kjell,

Har idag beställt en rostfri ljudsdämpare av fabrikat Dansk med dubbla utblås som enligt rekommendation skall fungera bra och dessutom låta rätt.

/ Jonas
911 SC -83 - Blivande hotrod
964 Carrera 4 - Vintersportbil
911 S -74, Roadsport B race/trackday bil med 3,2 maskin

Såld - 911 2,7 RS -73 replica (byggd för historisk racing med bas i en 911 T -73. FIA-HTP papper)
Post Reply