Hej hej,
Jag har ett problem med min 3.0 som ni kanske har koll på vad jag ska åtgärda.
När bilen är ordentligt varmkörd och ska startas igen så beter den sig som om att batteriet är slut, startmotorn börjar alltså inte gå runt. Efter två tre eller fyra försök så drar den runt och bilen startar utan problem än så länge. Men det blir alltid en liten orosmoment efter en "tankning" om den ska starta igen.
Kan det vara jordfel till startmotorn eller dags att byta ut den eller vart börjar jag leta.
Lite svårt att mäta spänning vid startmotorn då man inte vet riktigt när detta fel uppkommer då det långt ifrån är alltid...
Förslag eller era erfarenhet tas tacksamt emot!
Startar segt när motorn är varm...
Re: Startar segt när motorn är varm...
Ja, det kan vara jordfel. Ja, det kan hjälpa att byta startmotor. På min 911 från 1977 bytte jag till en "hi-torque" startmotor. Då försvann problemen. Därmed inte säkert sagt att problemen berodde på startmotorn.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Startar segt när motorn är varm...
Tack Henrik, vart köpte du den startmotorn?
Re: Startar segt när motorn är varm...
Börja med att kolla anslutningarna för jordflätan som går till startmotorn.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Startar segt när motorn är varm...
Har också en "Hi torque starter" sedan många år. Köpte på eBay tror jag. Bland de bästa uppgraderingarna jag gjort. Men kolla oxid på anslutningarna till startmotorn först och kanske byta jordflätan mellan växellåda och kaross.
Tänk på att lossa batterikabeln innan du pillar på anslutningarna till startmotorn.
Tänk på att lossa batterikabeln innan du pillar på anslutningarna till startmotorn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Startar segt när motorn är varm...
Jag beställde min på Pelican Parts:
https://www.pelicanparts.com/catalog/Su ... .htm#item1 , den med artikelnr PEL-GE-STHT
2009 när jag beställde min kostade den $249.50, sen åkte man på frakt, tull, moms och speditionsavgift också. Jag försökte, men misslyckades med att byta den själv, mina hylsor var för grova, det var för trångt att komma åt med dem. Därför slutade det med att jag lämnade ifrån mig det arbetet.
m v h Henrik
https://www.pelicanparts.com/catalog/Su ... .htm#item1 , den med artikelnr PEL-GE-STHT
2009 när jag beställde min kostade den $249.50, sen åkte man på frakt, tull, moms och speditionsavgift också. Jag försökte, men misslyckades med att byta den själv, mina hylsor var för grova, det var för trångt att komma åt med dem. Därför slutade det med att jag lämnade ifrån mig det arbetet.
m v h Henrik