Moment hjulmuttrar

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Moment hjulmuttrar

Post by Sanoj »

Ska det vara något särskillt åtdragningsmoment på hjulmuttrarna i och med att dom är av aluminium...dvs kan man dra för hårt?
Dras med handkraft.

Mvh Jonas
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by felix83 »

130 Nm! Och ja, de kan dras för hårt...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by henca »

Minns du 928an du såg hos Sahlström? Den bilen vet vad som kan hända om hjulmuttrarna av aluminium dras för hårt:
hjulmuttrar.jpg
hjulmuttrar.jpg (38.51 KiB) Viewed 9258 times
falg.jpg
falg.jpg (52.61 KiB) Viewed 9258 times
När muttrarna skulle skruvas loss följde bara den sexkantiga delen av muttern med, kvar satt den sfäriska delen som höll kvar fälgen. Jag försökte först själv borra loss den kvarvarande delen av muttern med en hålsåg men misslyckades med att få bort fälgen. Lämnade in bilen till Porsche Center som hjälpte mig att ta beslutet att offra fälgen. Det slutade med att inte bara fälgen föll offer för den här historien utan även pinnbultar, bromsskivor och ett nav... Om jag minns rätt slutade notan någonstans kring 25 kkr plus kostnaden för begagnad fälg.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by henca »

Ett tips till förutom att använda momentnyckel: Aluminiumpasta är bra på gängorna till dessa aluminiummuttrar.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Sanoj »

Tack, nu vågar man ju nästan inte dra åt dom 🙈

Mvh Jonas
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by felix83 »

Sanoj wrote: Wed Jun 24, 2020 7:37 am Tack, nu vågar man ju nästan inte dra åt dom 🙈

Mvh Jonas
Så länge man inte använder mutterknack så är det rätt lugnt tror jag. 130 Nm är ändå ganska hårt. Som Henrik skrev så är momentnyckel och aluminiumpasta en bra idé (dock inte kopparpasta då det medför risk för galvaniska strömmar och korrosion).
Om man vill ha en sportigare look så kan man ju annars byta till öppna stålmuttrar!
s-l500.png
s-l500.png (82.09 KiB) Viewed 9252 times
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MagnusW »

Man ska aldrig dra, eller lossa, alu-muttrarna med mutterknack, det slår sönder dom.
Man ska också använda en 19 mm hylsa som är så djup att den greppar hela muttern.
Alu eller koppar pasta ska finnas på gängorna OCH konan. På gängorna hänger pastan sig kvar många år men konan pressar bort fettet när man drar åt så där får man lägga på lite varje gång man byter hjul.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Johannes »

Det ökar fort i känsla när man drar 10, 11 som på många andra fabrikat och 13 är som nämnts tidigare klart hårdare. Fett påverkar åtdragningen såklart.

Satte tryckluftsdriven muttermaskin tidigt åttiotal på en lättmetallsmutter. Det blev inte enkelt att få av den fälgen. Men det gick med flera kvällars trixande. Sen dess har jag alltid använt stålmuttrar. Billigare dessutom.

De där hylsorna med plastinlägg spricker ibland när man skall lossa.

Själv drar jag alltid hjul med momentnyckel oavsett muttertyp. Yrkesskada i kombination med inspiration från rallyservice.

Lånade ut en alumutter till en som skulle fräsa fram liknande för en Volvo 940 som gick i skogen. Fantastiskt snabbt ekipage. 20 år sen om inte mer.

Vw transporter är billigare som mutter jag om jag inte rör ihop det.

Det finns momentstavar i olika färg och moment för verkstäder. Med de skall ändå efterdras med momentnyckel enligt bipacksedeln från tillverkaren. Då blir det mer exakt om man tar momentnyckeln direkt.

En fördel med momentnyckel är att om det kommer nån sysslolös och driver dank runt benen så är det bara att skruva på utan att egentligen tänka på vad man gör.

Redan på 70 talet fick jag inpräntat i ryggen att alltid börja med vänster fram och gå runt bilen i en viss ordning. Även med fälgkors. Det tror jag är bra.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Sanoj »

Har en kraftig gammal momentnyckel/handtag som jag satte på 13, funkade kanon.
Hittade varken alu eller kopparpasta, så keramisk pasta fick det bli.
Tack alla.
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Homegrown »

Använder vanlig motorolja i oljepannan och det funkar utmärkt till allt förutom grenrör, turbon och annat som blir så varmt så oljan koksar.
Lossar oftast med picka och långhylsa drar med den på lägsta moment efterdrar med kort spärrskaft. Momentnyckel om man känner för det.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by henca »

Jag kör med Biltemas aluminiumpasta: https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017188
Dock har jag haft min tub så många år att den ser annorlunda ut än den på bilden.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Johannes »

Finns varianter av mutttrar och man kanske inte alltid vet vad man har.

Magnesium
Titan

Piratgrejor som har åldrats och kanske är halvt sönderdragna.

Kanske är det idé att köpa helt nya originalmuttrar om man köpt en bil. Då vet man vad man har, om man inte vill ha stål.

Ska det se lite tufft ut så finns ju längre skruv att kombinera med stålmutter😏
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by felix83 »

MagnusW wrote: Wed Jun 24, 2020 4:05 pm Alu eller koppar pasta ska finnas på gängorna OCH konan.
Funkar det med kopparpasta alltså? Jag har alltid nojat över galvanism när man har aluminium, stål och koppar ihop men jag kanske bara är neurotisk? :roll:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Moment hjulmuttrar

Post by peterc »

Ja mina gängor har inte försvunnit på 40 år. 😬
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MattiasB »

Det låter ju väldigt mycket, 130Nm
Tar man inte detta gånger fem och då skulle hjulet sitta med 650Nm
Moderna GT3:or har ju enorma 19-21" höga och breda hjul med R-däck
och är gjorda för farter över 300km/h samt bankörning. De sitter ju med 500Nm
i en enda bult.
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MagnusW »

felix83 wrote: Thu Jun 25, 2020 7:29 am
MagnusW wrote: Wed Jun 24, 2020 4:05 pm Alu eller koppar pasta ska finnas på gängorna OCH konan.
Funkar det med kopparpasta alltså? Jag har alltid nojat över galvanism när man har aluminium, stål och koppar ihop men jag kanske bara är neurotisk? :roll:
Jag tror det mer är en teoretisk än reell möjlighet att det blir galvaniska strömmar. Det kan det ju bli mellan aluminium och koppar (eller annan metall som är ädlare än aluminium), men hur mycket koppar är det egentligen i kopparpasta och så är det fett också, hur påverkar det?
Koppar och järn går inte heller bra ihop (fråga Frihetsgudinnan) men är det någon som nojar över sina stålmuttrar och skruvar. Nä i praktiken skyddar kopparpastan järnet bättre än om det hade varit utan kopparpasta.

Det viktigaste är att man smörjer muttrarna. Då har man aldrig några problem med att de lossnar eller inte lossar. Momentet på 130 Nm är förutsatt att man smörjer gänga och kona, det står i Porsches verkstadsmanual att man ska. På senare bilar (996 typ) så har de bricka som sitter fast på skruven, då ska man smörja mellan skruv och bricka.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MagnusW »

MattiasB wrote: Thu Jun 25, 2020 9:07 am Det låter ju väldigt mycket, 130Nm
Tar man inte detta gånger fem och då skulle hjulet sitta med 650Nm
Moderna GT3:or har ju enorma 19-21" höga och breda hjul med R-däck
och är gjorda för farter över 300km/h samt bankörning. De sitter ju med 500Nm
i en enda bult.
130Nm är standardmomentet för en M14 i 8.8. Det handlar ju om att få tillräcklig sträckning i skruven så den behåller klämmkraften vid belastning så att inte muttern lossnar. Hade det suttit M12 som på många vanliga bilar hade det inte behövts 130Nm (hade varit för mycket för en vanlig M12 också).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Moment hjulmuttrar

Post by peterc »

Det där med gånger fem förstår jag inte. Det handlar som Magnus skriver om hur mycket man sträcker varje skruv och det är bara att kolla i vilken ingenjörshandbok som helst. 130 Nm är inte speciellt mycket. Har ni ett skaft som är en halv meter vågrätt och hänger 26 Kg i änden så är det ungefär 130 Nm. Konstigt att det kan bli så mycket skrivet om det här. Och som sagt jag har mina gängor kvar efter 40 användande av kopparpasta.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Moment hjulmuttrar

Post by HenrikL »

Momentet är väl beroende av gängans diameter och skruvens hållfasthet? Därför har en grov centrummutter betydligt högre moment än en klenare hjulskruv.

M12 dras med 110 Nm och M14 med 130 Nm. Det är en bra minnesregel som funkar även på bruksbilen.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Moment hjulmuttrar

Post by HenrikL »

henca wrote: Wed Jun 24, 2020 7:26 am När muttrarna skulle skruvas loss följde bara den sexkantiga delen av muttern med, kvar satt den sfäriska delen som höll kvar fälgen. Jag försökte först själv borra loss den kvarvarande delen av muttern med en hålsåg men misslyckades med att få bort fälgen. Lämnade in bilen till Porsche Center som hjälpte mig att ta beslutet att offra fälgen. Det slutade med att inte bara fälgen föll offer för den här historien utan även pinnbultar, bromsskivor och ett nav... Om jag minns rätt slutade notan någonstans kring 25 kkr plus kostnaden för begagnad fälg.
Jag såg på ett forum om någon som hade samma problem. Han tog bort hela hjulupphängningen och satte upp alltihopa i en fräs. Sedan borrade han bort pinnskruven. Det enda som behövde köpas nytt var sedan en ny pinnskruv.

Om det finns plats för en hylsa borde borde man även kunna lossa navmuttern genom fälgens centrumhål.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MagnusW »

3/4" hålsåg ska funka bör att fräsa bort tillräckligt mycket av muttern innan den går i fälgen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MattiasB »

Blev ju en bra tråd..😀
Var ju bara tvungen att momentdra en mutter och mycket riktigt, 130Nm är inte speciellt hårt draget. Övriga hjulbultar var garanterat dragna lite till.
-72 ex racer
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Sanoj »

Jag fick faktiskt dubbelkolla igår när jag drog fast muttrarna, 130 Nm var inte alls så hårt som jag tänkte dra dom..

mvh Jonas
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MagnusW »

Nä, 130 är inte så mycket när man drar med ett ordentligt skaft som en momentnyckel.

Själv får man väl erkänna att man drar de hårdare än så oftast. Sällan jag använder momentnyckel på saker som inte sitter i en motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by henca »

MagnusW wrote: Thu Jun 25, 2020 10:26 am 3/4" hålsåg ska funka bör att fräsa bort tillräckligt mycket av muttern innan den går i fälgen.
När jag försökte med 19 mm hålsåg kom jag så långt in att jag skadade fälgen litegrann men fick ändå inte loss fälgen, det var för mycket kvar av muttern. 17 mm hålsåg var för litet för att gå över pinnbulten, 18 mm hålsåg fick jag inte tag i.

Jag har för mig att jag någon gång läst att Porsche i en gammal verkstadshandbok säger att man för dessa situationer skall använda en specifik hålsåg av ett särskilt märke i en ganska udda dimension, kanske var det 17.5 eller 18.5 mm. Sedan skulle en svetspunkt på hålsågen slipas bort innan den användes. Denna specifika hålsåg av just detta märke tror jag inte går att få tag i längre.

m v h Henrik
Post Reply