Valsa skärmkanter
Valsa skärmkanter
Skulle behöva valsa några skärmkanter på en 911 -74.
Vet ni någon runt västkusten som kan hjälpa till med detta?
mvh Jonas
Vet ni någon runt västkusten som kan hjälpa till med detta?
mvh Jonas
Re: Valsa skärmkanter
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041155
Du får dock fila upp hålen lite för att stäcka ut 5 bultsmönstret lite för att klara av 5x130 mm.
Du får dock fila upp hålen lite för att stäcka ut 5 bultsmönstret lite för att klara av 5x130 mm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Valsa skärmkanter
Någon som har gjort det förr med Biltemas variant, är det värme och tålamod som gäller?
mvh Jonas
mvh Jonas
Re: Valsa skärmkanter
Ja, jag har använt den på mina framskärmar. Som du säger, lite tålamod och se till att lacken är varm. Min lack sprack ändå, men mest den biten man vek in och jag tror det berode på en omlack där underarbetet på kanterna var lite undermåligt.
Men jag kunde kladda i lite färg där det sprack och det var på insidan och inget syns.
Några år tidigare hade jag samma problem bak, där kapade jag av skärmkanten och sparade typ 3-4 mm som stadga åt skärmen. Efter det fick jag problem med att däcket kan fjädra in ännu längre och träffa skärmen högre upp. Men det är mest ett problem på bana inte på slalom.
Men jag kunde kladda i lite färg där det sprack och det var på insidan och inget syns.
Några år tidigare hade jag samma problem bak, där kapade jag av skärmkanten och sparade typ 3-4 mm som stadga åt skärmen. Efter det fick jag problem med att däcket kan fjädra in ännu längre och träffa skärmen högre upp. Men det är mest ett problem på bana inte på slalom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Valsa skärmkanter
Jag har faktiskt funderat lite på att kapa ur skärmen, är det ett lika gott alternativ?
Hur mycket ska man spara?
mvh Jonas
Hur mycket ska man spara?
mvh Jonas
Re: Valsa skärmkanter
Jag hat inte märkt av några nackdelar, är inte i närheten av bilen så jag kan mäta hur mycket jag sparade, men sparade typ 3-4 mm där jag tog mest. Tog mest i mitten av skärmen och mindre längre fram längre bak och ingenting där däcket inte är nära kanten.
Fördelen med att kapa, en av anledningarna jag valde det, är att man inte får en ficka där det kan samlas smuts och fukt. Vet inte om det är ett stort problem, finns gått om ställen på bilen där det samlar smuts och fukt....
Om du kapar ta det försiktigt, kyl så du inte kokar lacken. Jag kapade med en Dremel och hade en trasa med vatten som jag höll mot skärmen och kapade en liten bit i taget och kylde emellanåt.
Fördelen med att kapa, en av anledningarna jag valde det, är att man inte får en ficka där det kan samlas smuts och fukt. Vet inte om det är ett stort problem, finns gått om ställen på bilen där det samlar smuts och fukt....
Om du kapar ta det försiktigt, kyl så du inte kokar lacken. Jag kapade med en Dremel och hade en trasa med vatten som jag höll mot skärmen och kapade en liten bit i taget och kylde emellanåt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Valsa skärmkanter
En liknande kapning finns på årsmodell 1968.
På den tiden så förekom det att däcket fick trycka på en rulle av trä på hela skärmkanten så den breddades och fick ett stuk som påminde om 911R.
På den tiden så förekom det att däcket fick trycka på en rulle av trä på hela skärmkanten så den breddades och fick ett stuk som påminde om 911R.
Re: Valsa skärmkanter
https://www.youtube.com/watch?v=TNFzICNzsng
Elegantare lösning än Volvo 240 killen jag lånade ut en polygrip till på förra slalomkörningen jag var på!
Elegantare lösning än Volvo 240 killen jag lånade ut en polygrip till på förra slalomkörningen jag var på!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Valsa skärmkanter
Vad har du för bredd på däcken? På min 77a är det 185 som är original-bredd.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Valsa skärmkanter
Jag har 195 fram och 215 bak...
Satt på när jag köpte den.
Mvh Jonas
Satt på när jag köpte den.
Mvh Jonas
Re: Valsa skärmkanter
Ja då är det inte konstigt om det tar i. Bilen är gjord för 185/70. Finns kanske inte längre. Tror 195/65 är tillgängligt. Bilen går nog bättre på sådana däck dessutom.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Valsa skärmkanter
Kan man ha 195 både fram och bak, eller ska man i så fall prova 205?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Valsa skärmkanter
Med lite camber så fungerar 205or utan problem. Jag kör Bridgestone S02 225 bak och 205 fram på mina 16" are men då är det riktigt tight i bakre hjulhusen. S02orna är riktigt svulstiga för att vara 225 provade S03 och dom är mycket smalare
Kör 225 r-däck på 15" utan problem.
Har en 75a lika smal som din.
Kör 225 r-däck på 15" utan problem.
Har en 75a lika smal som din.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Valsa skärmkanter
Varför skulle bilen gå bättre med smalare däck
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Valsa skärmkanter
185-däck går fortfarande att få tag i. I den nu utgångna listan över rekommenderade däck från 2016 rekommenderar Porsche Pirelli P 6000 185/70 R15 89W med N2-märkning både fram och bak. Nu har jag inte hittat någon uppdaterad lista, men ser att samma däck nu kommit med N3-märkning, huruvida det däcket rekommenderas till just den bilen törs jag dock inte säga säkert i brist på den uppdaterade listan.
De N2-märkta går fortfarande att beställa men kostar lite drygt 3 kkr, N3 går att hitta för under 3 kkr/st. När jag beställde dessa i N2-variant 2014 kostade de under 1500 kr/st.
Jag kunde inte bifoga en pdf-fil till inlägget men gjorde en screenshot av den relevanta sidan i dokumentet: m v h Henrik
De N2-märkta går fortfarande att beställa men kostar lite drygt 3 kkr, N3 går att hitta för under 3 kkr/st. När jag beställde dessa i N2-variant 2014 kostade de under 1500 kr/st.
Jag kunde inte bifoga en pdf-fil till inlägget men gjorde en screenshot av den relevanta sidan i dokumentet: m v h Henrik
Re: Valsa skärmkanter
Helt onödigt att begränsa sig till sopiga och dyra däck bara för att de är N-märkta.
Kvalitetsdäck i 205 funkar bra. Bättre med 225 men det är knepigt om man inte har fälgar med "special offset". Mer däck är nästan* alltid bättre i min erfarenhet, så länge de inte tar i.... Lite mer däck bak än fram är inte dumt heller, ger lite större marginaler när man pressar bilen.
*Tror jag kommit fram till att för breda r-däck fram kan vara svåra att få temp i.
Kvalitetsdäck i 205 funkar bra. Bättre med 225 men det är knepigt om man inte har fälgar med "special offset". Mer däck är nästan* alltid bättre i min erfarenhet, så länge de inte tar i.... Lite mer däck bak än fram är inte dumt heller, ger lite större marginaler när man pressar bilen.
*Tror jag kommit fram till att för breda r-däck fram kan vara svåra att få temp i.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Valsa skärmkanter
Är det värt att hålla på och valsa/skära skärmkanter på en fin bil i originalutförande? Till vilket mål? En halv sekund snabbare i en slalombana? Roligare?
Jag skulle låta den vara orörd och köra med däck som får plats utan att mecka. Är det 7" fälg runtom? Isåfall får 205/60 plats utan större risk att ta i vare sig skärmkant eller högre upp i skärmen (där det ofta bränner/bubblar lacken om det tar i). Har du original 6" runtom passar 195/65, och såklart original 185/70.
Vilka som helst nya däck idag överstiger med råge det grepp som däcken hade när bilen var ny.
Jag skulle låta den vara orörd och köra med däck som får plats utan att mecka. Är det 7" fälg runtom? Isåfall får 205/60 plats utan större risk att ta i vare sig skärmkant eller högre upp i skärmen (där det ofta bränner/bubblar lacken om det tar i). Har du original 6" runtom passar 195/65, och såklart original 185/70.
Vilka som helst nya däck idag överstiger med råge det grepp som däcken hade när bilen var ny.
Re: Valsa skärmkanter
Ja, ja det kanske är rätt som Magnus skriver. Han har ju testat en massa. Jag håller mig till original dimensioner. Då går det att åka fullt nere i Fuchsröre.
Förr i tiden när däck inte var så utvecklade och även jag höll på och micklade och testade så kändes det gärna sladdrigt med för breda däck till fälgarna.
Sedan är det min HÖGST PERSONLIGA uppfattning att det ser amatörmässigt ut med för breda däck till fälgarna.
Förr i tiden när däck inte var så utvecklade och även jag höll på och micklade och testade så kändes det gärna sladdrigt med för breda däck till fälgarna.
Sedan är det min HÖGST PERSONLIGA uppfattning att det ser amatörmässigt ut med för breda däck till fälgarna.
Last edited by peterc on Fri Jun 12, 2020 10:02 am, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Valsa skärmkanter
Håller med Mikael dessutom!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Valsa skärmkanter
Men RS73 hade väl 215 bak Jag tänker mig att du har 225 nu?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Valsa skärmkanter
Ska villigt erkänna att jag gärna slipper att skära i en fin bil, så byte till 205:or är nog rätt väg att gå.mikael wrote: ↑Fri Jun 12, 2020 9:54 am Är det värt att hålla på och valsa/skära skärmkanter på en fin bil i originalutförande? Till vilket mål? En halv sekund snabbare i en slalombana? Roligare?
Jag skulle låta den vara orörd och köra med däck som får plats utan att mecka. Är det 7" fälg runtom? Isåfall får 205/60 plats utan större risk att ta i vare sig skärmkant eller högre upp i skärmen (där det ofta bränner/bubblar lacken om det tar i). Har du original 6" runtom passar 195/65, och såklart original 185/70.
Vilka som helst nya däck idag överstiger med råge det grepp som däcken hade när bilen var ny.
Mvh Jonas
Re: Valsa skärmkanter
Jo jo, det stämmer men redan 1975 åkte alla med P7 och 205/50 fram och 225/50 bak. Dessutom är risken ännu mindre att dessa tar i (om man inte gör ett annat klassiskt misstag och sänker bilen för mycket).
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Valsa skärmkanter
"(om man inte gör ett annat klassiskt misstag och sänker bilen för mycket)."
För mycket? Går det
Mvh Jonas
För mycket? Går det
Mvh Jonas