Brytarspetsarna ger ingen gnista...?!

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Brytarspetsarna ger ingen gnista...?!

Post by alexander »

2.7:a från 75.
Motorn inköpt nyligen begagnad och inte testkörd innan.
Cdi box inköpt på annat håll tidigare.

Nyss gick inte cdi:n men nu funktionsduglig.
Vad som är bra märkligt här nu är att jag får gnista när jag tar ett externt stift och kopplar det mot spolen direkt samt jordar gängen för att sedan ta loss kabeln från fördelaren och jorda den manuellt.
Men så snart jag sätter tillbaka kabeln på fördelaren och försöker få brytarna att ge mig gnista får jag ingenting. Testat med andra brytare, annan fördelare, tog en ny brytare från en mg bara för att se om jag fick gnista om jag använde dem istället men inte då heller.
Det är som om sammanföring av brytarna inte vill ge gnista alls. Testat annan spole. Eftersom jag fortfarande endast kör direkt från spole har jag reducerat mkt av felsökningen men går bet ändå...

Någon som har ett bra uppslag?



Jag känner mig bra dum här.
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Brytarspetsarna ger ingen gnista...?!

Post by Thord »

Använd en multimeter och Ohm mät, jag hade nog mätt upp aktuella jordpunkter så de har samma potential, sedan brytarspets kretsen, borde växla mellan oändligt och väldigt lågt.
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Brytarspetsarna ger ingen gnista...?!

Post by alexander »

Tack Thord för uppslag. Jag precis mätt upp alla punkter jag kan komma på vad gäller jord. Når i princip inte över 0,3-0,5.
Måste väl ändå godkänna brytarna som i sig låg på 0,2. Från brytare som jordar upp till c stift 0,4.
Jag är Ingen hejare på el men det måste väl ändå vara korrekt.
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Brytarspetsarna ger ingen gnista...?!

Post by Thord »

Hur gör du testet när inte brytarspetsen ger gnista, petar du manuellt på brytarn eller kör du med startmotorn?
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Brytarspetsarna ger ingen gnista...?!

Post by alexander »

Både och, har korskört på alla vis. Ska köpa mig nya brytare igen för att vara tvärsäker. Nämligen så att när jag la lite kopparplåts på brytarna så kinder igång lite för att sedan försvinna. In till stan imorgon o nya försök onsdag kväll/natt.
Har hänt mig en gång att jag fick en ny defekt del som jag monterade in, tog mig mkt tid innan jag lyckades klura ut det... Nu är detta inte lika på något vis men de kan bli luriga.
Post Reply