Svårstartad, blir sur?
Re: Svårstartad, blir sur?
Hmm, var hittar jag den, i motorrummet eller vid tanken?
Lagar man eller byter ut den?
Mvh Jonas
Lagar man eller byter ut den?
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Är det en sån här jag ska beställa?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Sitter i motorrummet bredvid bränslefiltret. Man byter.
Sitter ett membran och en fjäder i den som ska hålla trycket uppe.
Det behöver kanske inte vara ackumulatorn, den måste ha något att hålla trycket emot också. Tex en läckande spridare eller backventilen som sitter vid pumpen skulle kunna ge samma resultat.
Men ackumulatorn är en het kandidat.
Sitter ett membran och en fjäder i den som ska hålla trycket uppe.
Det behöver kanske inte vara ackumulatorn, den måste ha något att hålla trycket emot också. Tex en läckande spridare eller backventilen som sitter vid pumpen skulle kunna ge samma resultat.
Men ackumulatorn är en het kandidat.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Svårstartad, blir sur?
Ja, en sån.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Svårstartad, blir sur?
Beställd...
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Är den lättåtkomlig för byte?
Något jag behöver tänka på?
Mvh Jonas
Något jag behöver tänka på?
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Låt bilen ha stått ett par timmar minst så att motorn är kall och lägg en trasa under att fånga bensinen som rinner ut.
Du måste nog ta bort värme fläkten uppe till vänster i motorrummet, annars sitter den rätt bra till.
Du måste nog ta bort värme fläkten uppe till vänster i motorrummet, annars sitter den rätt bra till.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Svårstartad, blir sur?
Tack Magnus!
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Har någon koll på min andra fråga angående handgasen, verkar som om vajern lossat eller gått av. Hur kommer man åt den, under bilen eller kanske genom luckan till växel/handbromsen i baksätet?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Det är inte en gasvajer utan ett gas-stag som går igenom tunneln, vid handbromsen sitter handgasen och det som har hänt med din är nog att den ljusa plastbiten har åldrats och spruckit sönder. Den plastbiten är trädd på gas-staget och kan justeras framåt/bakåt genom att flytta ett stopp som är skruvat på staget.
Lossa handbromspaketet så ser du hur det ser ut och hur det ska fungera, köp en ny ljus plastbit ...
Även en bild på bränsleregultaorn
Bengt
Lossa handbromspaketet så ser du hur det ser ut och hur det ska fungera, köp en ny ljus plastbit ...
Även en bild på bränsleregultaorn
Bengt
@lagteknik
Re: Svårstartad, blir sur?
Tack, uppskattar all hjälp.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Bytt bränsleregulatorn, tyvärr fortfarande svårstartad när den är varm. Men en tanke som slog mig är om jag monterat den rätt.
Vilken slang ska in var? Glömde tyvärr kolla hur den satt i min iver...
Sitter dom rätt?
Mvh Jonas
Vilken slang ska in var? Glömde tyvärr kolla hur den satt i min iver...
Sitter dom rätt?
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Enligt den här har jag kopplat fel va?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Jag har monterat det som Bengts foto nu, startat upp den och låtit den stå på tomgång tills den blev varm. Därefter stängt av den och väntat 20-30 min....fortfarande samma problem tyvärr.
Så vad är nästa steg, vad är nästa del som kan orsaka varmstartproblem?
Mvh Jonas
Så vad är nästa steg, vad är nästa del som kan orsaka varmstartproblem?
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Som jag skrev så ska den hålla trycket mot något också.
Mot backventil som sitter vid pumpen, kanske det är olika för olika årsmodeller.
Mot spridarna, om en spridare läcker lite så försvinner trycket.
Med rätt mätare hade man kunnat mäta upp trycket innan man börjar byta saker. Men då måste man leta upp någon som har en mätare och det är rätt bökigt i sig.
Mot backventil som sitter vid pumpen, kanske det är olika för olika årsmodeller.
Mot spridarna, om en spridare läcker lite så försvinner trycket.
Med rätt mätare hade man kunnat mäta upp trycket innan man börjar byta saker. Men då måste man leta upp någon som har en mätare och det är rätt bökigt i sig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Svårstartad, blir sur?
"Mot backventil som sitter vid pumpen, kanske det är olika för olika årsmodeller."
Är det den som betecknas som check valve på bilden?
mvh Jonas
Är det den som betecknas som check valve på bilden?
mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Låter som det. Min bil har pumpen vid tanken och den har inte k-jet längre, så den är inte riktigt likadan. Bengt kan säkert verifiera, han har ju en 74 också.
Spridarna tror jag du bara drar upp, osäker på 74an, gör du det efter att ha startat och stängt av bilen så ska de inte läcka någon soppa. De ska öppna på bränsletryck (typ 3-4 bar) som en gammal diesel spridare.
Spridarna tror jag du bara drar upp, osäker på 74an, gör du det efter att ha startat och stängt av bilen så ska de inte läcka någon soppa. De ska öppna på bränsletryck (typ 3-4 bar) som en gammal diesel spridare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Svårstartad, blir sur?
Är spridarna svåra att komma åt, från motorluckan?
mvh Jonas
mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Nej, de sitter ju ute i insugningsrören längst ut mot topparna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Svårstartad, blir sur?
Klistrar in mitt svar sen tidigare.
När den inte vill starta har du provat med en assistent som sprutar lite startgas?
Troligen så rör sig inte luftvågen när du skall start dvs det kommer ingen soppa. För att återfå att bilen startar kall som varm så kör jag kallstart spridaren via tryckknapp.
Går den att starta med assistent som sprutar startgas så löser detta arrangemang det.
När den inte vill starta har du provat med en assistent som sprutar lite startgas?
Troligen så rör sig inte luftvågen när du skall start dvs det kommer ingen soppa. För att återfå att bilen startar kall som varm så kör jag kallstart spridaren via tryckknapp.
Går den att starta med assistent som sprutar startgas så löser detta arrangemang det.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Svårstartad, blir sur?
Jag blottar mina mekaniska kunskaper på detta, men..
1. Var sprutar man startgasen
2. Hur har du löst kallstartspridaren via tryckknapp, kan du förklara.
Tack
Mvh Jonas
1. Var sprutar man startgasen
2. Hur har du löst kallstartspridaren via tryckknapp, kan du förklara.
Tack
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Om bilen ej starar varm men alltid kall tyder det på att den ej får något bränsle vid varmstart (luftvågen rör sig inte). Går bilen igång med hjälp av startgas så bekräftar det tesen.
Be någon spruta startgas in i luftburken samtidigt som du kör startmotorn. Om bilen tänder till då vet du att den ej fär bränsle vis varmstart.
Fullösningen som fungerar då är att köra kallstartventilen via tryckknapp. Avsäkrad ström (tex från stereon) via trckknappen,kabel till kallstarten sen jorda i motorn.
Be någon spruta startgas in i luftburken samtidigt som du kör startmotorn. Om bilen tänder till då vet du att den ej fär bränsle vis varmstart.
Fullösningen som fungerar då är att köra kallstartventilen via tryckknapp. Avsäkrad ström (tex från stereon) via trckknappen,kabel till kallstarten sen jorda i motorn.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Svårstartad, blir sur?
Håller med om att den inte startar pga att den inte får soppa. Men att det funkar med kallstarten tolkar jag som att den släpper ånglåset ta vare att den är elektriskt manövrerad.
Att kolven i mängdmätaren fastnar köper jag inte, det skulle påverka bränsleblandningen över ett stort register, bilen skulle gå som skit hela tiden. Mer troligt att den fastnar i ett läge där den flödar bilen och ger för mycket soppa.
Att kolven i mängdmätaren fastnar köper jag inte, det skulle påverka bränsleblandningen över ett stort register, bilen skulle gå som skit hela tiden. Mer troligt att den fastnar i ett läge där den flödar bilen och ger för mycket soppa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Svårstartad, blir sur?
Luftvågen - testa det där med startgas till vänster i "luftburken" när bilen inte startar.
Du kan också lyfta på luftvågen genom att lyfta med ett finger vid den röda pilen. Det finns ett mottryck i systemet så den ska gå ner/hålla emot när du lyfter, testa hur det känns med motorn igång och hur det känns efter att den stängts av. Funkar backventilen och bränsletrycksregulatorn så ska den kännas ungefär likadant efter 20-30 minuter ...annars är det inte tätt
Backventilen på returen sitter uppe på bränslehuvudet, den går inte sönder bara sådär. Innan den blir dåligt tätande så har nog det mesta redan beckat ihop i bränslehuvudet mm, men du kan skruva ur den och se hur det ska se ut. En skruv/mutter + shims + fjäder + ventil.
Nr.17 är en banjo-koppling, jag tror inte det sitter backventil på/vid/i bränslepumpen.
Bengt
@lagteknik