Backventil till spolning av lyset

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Backventil till spolning av lyset

Post by helge632 »

Hej

har en spolarvätske backventil till strålkastaren som inte släpper igenom spolarvätska
eftersom jag gärna vill att det ska fungera så behöver få tag i en....
men ända backventiler jag hittar är till 78-89 och jag har en 74 dom ser inte riktigt lik ut men är det nån som vet om dessa passar ändå?

https://www.design911.co.uk/fu/prod6845 ... 477955183/

har provat och blåsa med tryckluft och då släpper den igenom, (men den tjärvar säkert)
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by henca »

Det där med 78-89 tycker jag enligt den sidan bara verkar gälla för 911, kanske var det 78 som 911 gick ifrån de stora "snorklarna" till strålkastarspolningen. Men om du vill vara säker på att få tag i rätt del, ladda hem PET i pdf-format från https://www.porsche.com/international/a ... catalogue/

Jag tycker att det ser ut som om du skall ha reservdelsnummer 113 955 187, finns att köpa på t ex

https://utzon.se/diagram/004090420

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by Johannes »

Det brukar räcka med att blåsa lite med tryckluft så går det igen.

Om det trotsallt inte funkar så kan du hitta en ventil var som helst mer eller mindre om du inte skall ha super original. De där små från SWF satt ju mer eller mindre på alla bilar förr. Användes även till vacumstyrt centrallås på mercedes.
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by helge632 »

Johannes wrote: Fri Feb 28, 2020 8:34 am Det brukar räcka med att blåsa lite med tryckluft så går det igen.

Om det trotsallt inte funkar så kan du hitta en ventil var som helst mer eller mindre om du inte skall ha super original. De där små från SWF satt ju mer eller mindre på alla bilar förr. Användes även till vacumstyrt centrallås på mercedes.
har redan provat att blåsa med tryckluft samt spruta in rost olja utan någon förbättring....

backventilerna är inte direkt små enligt mig... nä super original är inget måste då dom sitter under stötfångaren och aldrig syns, problemet är att backventilen är i vinkel, har provat att beställa från Utzon som Henca tipsade om hoppas jag får rätt ventil,
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by Johannes »

De jag tänker på kan du se en bild på om du söker på SWF back valve wascher.

De ventilerna är små. De används inte som backventiler till spolarna utan som övertrycksventil för att det inte skall rinna ut vatten.

Det händer att kulan inuti rostar/beckar ihop och då upphör funktionen
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by henca »

henca wrote: Thu Feb 27, 2020 7:57 am Det där med 78-89 tycker jag enligt den sidan bara verkar gälla för 911, kanske var det 78 som 911 gick ifrån de stora "snorklarna" till strålkastarspolningen. Men om du vill vara säker på att få tag i rätt del, ladda hem PET i pdf-format från https://www.porsche.com/international/a ... catalogue/

Jag tycker att det ser ut som om du skall ha reservdelsnummer 113 955 187
Förlåt, jag blev lite forum-vill och fick för mig att jag postade på 944sverige.com, därför kikade jag i PET till 924...

Om du har en G-modell med snorklar verkar det dock fortfarande vara samma reservdelsnummer som gäller enligt PET. F-modellen hade ingen strålkastarrengöring. Så det blev nog rätt trots att jag skrev snett...

m v h Henrik
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by helge632 »

henca wrote: Fri Feb 28, 2020 8:04 pm
henca wrote: Thu Feb 27, 2020 7:57 am Det där med 78-89 tycker jag enligt den sidan bara verkar gälla för 911, kanske var det 78 som 911 gick ifrån de stora "snorklarna" till strålkastarspolningen. Men om du vill vara säker på att få tag i rätt del, ladda hem PET i pdf-format från https://www.porsche.com/international/a ... catalogue/

Jag tycker att det ser ut som om du skall ha reservdelsnummer 113 955 187
Förlåt, jag blev lite forum-vill och fick för mig att jag postade på 944sverige.com, därför kikade jag i PET till 924...

Om du har en G-modell med snorklar verkar det dock fortfarande vara samma reservdelsnummer som gäller enligt PET. F-modellen hade ingen strålkastarrengöring. Så det blev nog rätt trots att jag skrev snett...

m v h Henrik
Haha vilken tur, vart bara så glad att det var hyfsat pris,( England var det nästan 3 X priset när moms frakt osv. var inräknat) så jag tryckte bara på beställ och tittade inte så noga,
jo jag har en 74 G

Johannes det är ingen SWF back valve wascher dom verkar vara till vindrutan, backventilen jag sökte är till strålkastarna.
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by Johannes »

SWF:en sitter i stort sett på alla spelsystem till strålkastarna från den tiden.

Funktionen är enkel. Det är bara en kula och en fjäder. Eftersom spolarbehållaren sitter högre än spolmunstycket så rinner vattnet ur utan ventilen. Spolpumpens tryck skall öppna ventilen men i övrigt stängd för att vattnet skall vara kvar i burken.

När de används till vindrutan så är det för att få vatten direkt vi manövrering. Det positionen varierar, sitter de inne i motorrummet på frontmotorbilar så fryser det inte i ventilen. Vissa munstycken är ju tex eluppvärmda.

På 70 talet användes SWF:en till centrallåsens vacumsystem till mercedes. I mitten på åttiotalet blev ventilen betydligt större för mbs låssystem. Hade en gång motorproblem på tomgång. Det visade sig att en bälg till vänsterbakdörr hade spruckit och ventilen inte tätade. Långsökt. Tjuvluft genom bakdörren...sensmoral undvik fyrdörrars bilar!


Menar du nu beställt rätt ventiler så är det ju bara att montera. Kan vara bra att ha lite ny slan och en koppling. Ofta så har slangen hårdnat på befintlig ventil så kapar man bara rakt av så räcker det inte alltid.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by gtBen »

När kom strålkastarspolning? -78?
@lagteknik
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by Sven »

Lagkrav i Sverige från 1974 års modell.
911 hade då de fula "fingrarna".
356A -59
Carrera -84
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Backventil till spolning av lyset

Post by Johannes »

Vill ha det till att det lagkravet är borta. Något EU direktiv. Det är väl mest vagnar med lite flottare lysen som har det - ja flottare lysen det finns väl inga H4 längre...
Post Reply