Skulle behöve lite råd från er som har större erfarenhet av äldre bilar.
Har en 911 -74 2.7.
Motorn är urplockad av tidigare ägare, kollat komp, bytt kolvringar på ena sidan, bytt packningar etc. Motorn är torr och fin.
Alla vätskor är nybytt.
Bilen är nylackerad i orginalkulör.
Dämpare, däck, ok, skivor, turbostag är nytt.
Hur ska jag hålla den i bra skick, kör ni på ett serviceintervall, säsongsintervall?
Hur bör jag tänka?
// Jonas
Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Jag kör bara 300 mil per säsong, men jag byter olja och filter innan avställning varje höst och annat underhåll under vintern.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
@ Felix
Ingen "storservice" vid något bestämt miltal?
// Jonas
Ingen "storservice" vid något bestämt miltal?
// Jonas
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Har du kollat hjulinställningen? Ser ”skumt” ut på bilderna. Kan bli mer ödesdigert vid ett oförsiktigt gasuppsläpp än en missad service.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
@ peterc
Hjulinställning är gjord efter bilden togs, men ska sänkas till våren så det ska göras igen...
// Jonas
Hjulinställning är gjord efter bilden togs, men ska sänkas till våren så det ska göras igen...
// Jonas
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Emellanåt skall ventilerna justeras, det är väl kanske den service som är lite mer udda för våra bilar. Sedan, precis som på alla bilar bör man naturligtvis också byta bromsvätska emellanåt.
Som Felix skriver bör man byta olja innan avställning på hösten men bromsvätska bör man byta i samband med påställning på våren.
m v h Henrik
Som Felix skriver bör man byta olja innan avställning på hösten men bromsvätska bör man byta i samband med påställning på våren.
m v h Henrik
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Har för mig det är 1000 mil på ventiljusteringen/kontrollen. Beror säkert på körstil också, det kan klara sig många fler mil än så.
Olja på hösten, jag kör mycket bana så jag byter bromsvätska varje år annrs så funkar nog vartannat bra.
Olja på hösten, jag kör mycket bana så jag byter bromsvätska varje år annrs så funkar nog vartannat bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Märker man av på motorns gång att ventiler behöver justeras?
// Jonas
// Jonas
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Nja, på ljudet lite. Kan ticka väldigt mycket eller väldigt lite, men det är lite svårt att vet vad som är normalt om man inte är van vid det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Jag brukar göra ventiljustering ca var tredje år, bromsvätska något liknande. Har inga mer exakta hållpunkter än så.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Serviceintervall samt vad man behöver göra årligen
Ventiljusteringsintervallet är var 2000 mil.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74