Venturi Zenith TIN 40

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Venturi Zenith TIN 40

Post by Einar Irgens »

Jag ager en 1973 911E som för ungefär 25 år sedan fick installerad en i övrigt original 2.4T motor med S kammar, byggt av Stigs Garage. Jag förmodar att Stig visste vad han gjorda, men är lite osäcker på om Zenith förgasarna fanns med i bygget, eller om dom blev installerad av ägaren efteråt. På höga turtall under acc tappar motoren drag, og jag funderar på att motoren får för lite bensin.

Har kollat hovudmunstycker og venturier. Hovudmunstyckene er markerad 115, men dom visar sig vara borrat upp til 1.35 mm. Det burde vara ok.

Venturirören har diameter 28.5 mm. Det är samma som 2.2T, så kan det vara lite trångt? Påverkar kamprofilet luftflödet, eller andar den på öppna spjäll samma mängd luft som en regulär T?

Finns maks effekt på samma turtal som på en T motor eller en S motor?

Andra möjliga skäl att motoren får för lite bensin?

Einar
Einar Irgens

1973 911E targa
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Venturi Zenith TIN 40

Post by Hasse Ingerhage »

Hej Einar,
Jag har en 2,4T från -72 som är uppgraderad med kammar och kolvar/cyl från 2,4S.
Har inte startat den än men forskat lite i lämplig bestyckning, bla med hjälp av Johannes här på forumet.
Har Weber 40.
Bestyckningen som jag valt är:
Halsring: 32
Huvudm: 140
Emulsionsrör: F3
Luftm: 180
Tomgång: 55
Går troligen inte att för över direkt till Zenith men kan kanske vara till någon hjälp?
Lycka till!
Hasse I
912/911 coupe -65
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Venturi Zenith TIN 40

Post by Johannes »

Fallförgasare av den här typen är likartade oavsett tillverkare, dellorto, solex, zenith,weber, PMO...

Nu finns ju inte alla dessa fabrikat för våra motorer men det har en sak gemensamt. De ställer inte om sig själva. En kväll för ett par decennier sedan innan renoveringar av förgasare till absolut juvelerarfinnish blivit en hobby i hobbyn för en del stog jag på tomten hos Karl Heinz Feustel som driver Raceline. Han berättade att han hade aldrig fått en tävlingsmotor att gå med en PMO så det dög. Men nu är det ju en annan historia. Likaså skakade bekymrat på de då nytillverkade webrar som fanns att tillgå.

Hur somhelst såntror jag att du i första hand skall kontrollera att accelerationspumpen i dina förgasare ger rätt mängd bränsle.


S kammarna är "vilda" när de kom på 2,0 så var de motorerna stendöda under 5500 rpm. En T motor på 2.0 är lika stendöd under 4500 rpm. Även kammen till T har stor duration och är vild den med men trots allt lugnare. All trimning är till för för att öka luftflödet. Så namnen påverkar, den kan också ställas i 3 lägen när motorn monteras för bättre andning på låg eller högvarv.

Det skiljer ungefär 1000 varv mellan motorvarianternas maximaleffektvarv.

Det är väl inte till någon hjälp i sig men det är alltid problem vid övergång från olika lastfall med förgasare från ett stabilt gaspedalsläge till pådrag. Det var ju det man delvis löste när de första insprutningssystemen.

Lite utanför ämnet, men det finns de som tagit förgasarna från en T 2.0 och bestyckat om som för en S 2.0 och satt på en motor i övrigt byggd enligt specifikationen för en tvättäkta S motor. Det går inte speciellt bra. Husen ser nämligen inte lika ut med en del kanaler runt spjällen och då uppstår problem vid övergång från ett lastfall till ett annat. Det kanske blir något likartat fenomen på din konfiguration 2,4.
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Re: Venturi Zenith TIN 40

Post by Einar Irgens »

Jag har mätad volumen som accpumparna giver, och kollat att varje lopp får ungefär samma mängd bensin när man trampar på gasen. Jag tror att dom pumpar tilräckligt mycket, då varje stråle är stabil och varar länge.

Jag har tre par Zenith TIN 40, och alla förgaserhusen är så vidt jag vet identiska. Dom blev ju bara leverat på 2.2T och 2.4T.

Dysen som sitter ovanför emulsionsrören er märkt 190, vilket jag förmodar betyr 1.9 mm dia. Det kan vara lite för stort, men hur mycket har det att säga på fullgas? Den sämre effekten märks i hela registeret, kanskje spesielt på höga varvtal.
Einar Irgens

1973 911E targa
Post Reply