Nitar till motorfläktens nav
Re: Nitar till motorfläktens nav
Ja, de åkte med när jag förzinkade mina huvlås och de blev rejält anfrätta. Överlevde, men tog stryk.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Nitar till motorfläktens nav
Den övre delen, som sitter på huven har en talrik som håller fjädern på plats, denna är gjord i zinkgods, i alla fall på de tidiga bilarna.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Nitar till motorfläktens nav
Jag skulle nog kolla på en provbit innan man låter vattenpolera den. Vattenpolering är precis som det låter,
ytan får en polerad yta som ibland ser ut som att den är lackad.
När jag renoverade min generator till min 3.2:a så lät jag fläkten vara som den var, bara tvättade /rengjorde den med
swinto och vatten. Nu så här i efterhand så tror jag bör vara rätt nöjd med resultatet när jag vet att de var inte speciellt
fina och blanka som nya.
ytan får en polerad yta som ibland ser ut som att den är lackad.
När jag renoverade min generator till min 3.2:a så lät jag fläkten vara som den var, bara tvättade /rengjorde den med
swinto och vatten. Nu så här i efterhand så tror jag bör vara rätt nöjd med resultatet när jag vet att de var inte speciellt
fina och blanka som nya.
-72 ex racer
Re: Nitar till motorfläktens nav
Jag upprepar mig. (Som jag ofta gör) Tvätta grejorna noga. Avfettningsmedel och rotborste, inget värre. Kolla sen hur det blir innan vidare åtgärder. De vita prickarna är korrosion, de kanske försvinner med något vaxartat.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Nitar till motorfläktens nav
Personligen tycker jag att en polerad fläkt som får oxidera av sig själv blir ganska bra efter ett par år. Om det blir som original vet jag inte, men ganska bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Nitar till motorfläktens nav
Precis så.
Ser att det blev lite skakig text - åkte kollektivt när jag skrev.
Ser att det blev lite skakig text - åkte kollektivt när jag skrev.
Re: Nitar till motorfläktens nav
Gjorde en sökning och träff direkt. 911Design säljer nitar och inre delen av remskivan som ett paket. Kan kanske vara ett alternativ för många. Där ser vi också vilka årsmodeller som de tre olika kiten som man kan välja mellan passar till
Re: Nitar till motorfläktens nav
Bra att du fick tag i nitar Tomas
Du har inte lust att meddela oss i församlingen här vilken dimension/material/ytbehandling det väl är på nitarna? och var man kan köpa dem?
Bengt
@lagteknik
Re: Nitar till motorfläktens nav
Nitarna är av aluminium och 5 mm i diameter. Jag lyckades övertala en privatperson som hade ett gäng att sälja 12 st. så jag tror inte att han vill att jag hänvisar till honom.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Nitar till motorfläktens nav
Det där med att nita kan vara lite lurigt rent allmänt. En bra nitning sitter i många fall bättre än ett skruvförband.
Det är inte självklart att det vara är att smälla till en nit med hammare och dorn. Det brukar bli bäst med många lättare slag. Vissa nitar pressas i ett pelarställ men det finns också roterande dornar att sätta i en riktig pelarborrmaskin.
Nåväl, det är ju inte så påkännt förband. Och utan nitar så...
Det måste kunna gå att hitta nitar någonstans om vi har måtten.
Eller svarva upp en batch
Det är inte självklart att det vara är att smälla till en nit med hammare och dorn. Det brukar bli bäst med många lättare slag. Vissa nitar pressas i ett pelarställ men det finns också roterande dornar att sätta i en riktig pelarborrmaskin.
Nåväl, det är ju inte så påkännt förband. Och utan nitar så...
Det måste kunna gå att hitta nitar någonstans om vi har måtten.
Eller svarva upp en batch
Re: Nitar till motorfläktens nav
Jag kan ta en bild av en nit, så att man kan se och mäta vinkeln på skallens undersida osv.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Nitar till motorfläktens nav
En bild som jag sparade ner för många år sedan. Men jag skulle vilja tro att fläkten och navet såg ut så här i tidernas begynnelse.
Re: Nitar till motorfläktens nav
Jag tror aldrig de var så spotless och enhetliga i färgen, den ser ut som en överrenovering avslutad med en cerakote-behandling.
Annat var det på den tiden (när motorsport var farligt och sex var säkert), då var de snarare flammiga efter dow-kromatering-/alodine-behandling och den tillhörande sköljningen och sedan även lite hö-färgade i tonen av spray/ överspray av cosmoline-konserveringsmedel.
@lagteknik
Re: Nitar till motorfläktens nav
När jag tittar på några av de äldsta motorerna jag har så ser det ut som om stator och fläkten är målade och inre delen av remskivan är blankförzinkad. Den yttre är gulkromad. Mina gamla motorer är absolut inte uppfräschade. Det är 65, 66, 67 som verkar målade, några 68 ser däremot flammig ut. Vad som hänt innan de kom i min ägo vet jag inte men för 40 år sen ungefär så piffades aldrig motorer upp utvändigt.
Förvisso ser motorn på bilden ut att ha ventilkåpa från 68.
Anledningen till att jag sparade ner bilden var oljefällan. Den röda pluggen och originalfärgen växer inte på träd...
Förvisso ser motorn på bilden ut att ha ventilkåpa från 68.
Anledningen till att jag sparade ner bilden var oljefällan. Den röda pluggen och originalfärgen växer inte på träd...
Re: Nitar till motorfläktens nav
Så här blev de.
- Attachments
-
- porschefläkt4.jpg (467 KiB) Viewed 8849 times
-
- porschefläkt3.jpg (322.78 KiB) Viewed 8849 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Nitar till motorfläktens nav
Nitarna
- Attachments
-
- Nitar.jpg (153.05 KiB) Viewed 8807 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Nitar till motorfläktens nav
Hur ser den ut i änden?
Massiv eller med hål?
Massiv eller med hål?
Re: Nitar till motorfläktens nav
Niten är massiv.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Nitar till motorfläktens nav
Finns en Firma som Heter Bossard de borde nog kunna veta.
De har liknande SN 213126, fast de är för klena.
Nu är det alldeles för sent på dygnet
De har liknande SN 213126, fast de är för klena.
Nu är det alldeles för sent på dygnet
Re: Nitar till motorfläktens nav
Nitar i aluminium får då istället beteckningen:gtBen wrote: ↑Sun Jan 05, 2020 11:26 pmKöp på ebay, kolla dock att längden 16mm räcker, finns även 18mm och 20mm eller längre
https://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Senkn ... 0926091663
https://www.ebay.de/itm/Halbrundnieten- ... 0779752149
eller beställ från nån som har skruv på lösvikt, tex Svedol. Säg typ nån hundring eller 2 för en förpackning.
Försänkt Nit FN 5x16 Stål Din 661 - är benämningen
Sedan vore det bra att elförzinka nitarna blanka då de annars kommer att rosta (är normalt alltid obehandlade)
Försänkt Nit FN 5x16 aluminium Din 661
@lagteknik
Re: Nitar till motorfläktens nav
Hämtade just Classic Porsche nr 69 i lådan. Ni som har denna tidning, slå upp sidan 36 och kolla annonsen från Mittelmotor. Så ska en fläkt se ut!!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Nitar till motorfläktens nav
Ja visst är den vacker?!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Nitar till motorfläktens nav
Såg en pressbild i en tidning tidigare i veckan. Där fanns en SC/RS avbildad. Fläkten såg målade ut och huset såg ut som om det kom från soptippen...