Nitar till motorfläktens nav

Forumet för de tekniska frågorna.
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

Hej!

Jag har tänkt att renovera motorfläkten och behöver demontera fläktens nav. Navet är elförzinkat (gult/guld) i original och zinket har försvunnit med tiden. För att kunna förzinka om navet måste det demonteras, något som jag inte tänker göra innan jag har sex nya nitar av rätt typ i min hand.

Frågan är var man kan få tag på dessa nitar, som enligt uppgift ska vara av en speciell typ och med rätt vinkel i försänkningen osv?

Alternativt har någon tips på vem som kan renovera själva fläkten så att den blir så som den ska, dvs. som när den var ny?

/Tomas
Attachments
IMG_0992 (003).jpg
IMG_0992 (003).jpg (957.8 KiB) Viewed 9751 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by JMB »

Har tyvärr inget svar angående nitarna.

Hittar du någon som kan renovera den till "från fabrik" så dela gärna här. Har sett många försöka men få lyckas. Finns ett par långa trådar på vår systersajt om just detta.

Att få själva fläkten "snygg" är något lättare
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

Ja, kruxet ligger i att nita tillbaka navet så att det blir bra. Nitarna är speciella och inget man köper hos Clas Ohlson direkt. Får man tag på rätt nitar så går det nog att lösa, men som sagt det är där utmaningen ligger.

Att få fläkten snygg är lätt. Att få den att hålla sig snygg är svårare, men å andra sidan inget större problem med en veteranbil som körs lite och mest när solen skiner och det inte sugs in blöt och skitig luft genom fläkten.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc »

Problemet som JMB lyfter här är nog att åstadkomma nybilsfinish med rätt flammighet. Både fläkt och fläktstativ skall vars flammiga. Har inte sett någon göra det bra.
Skulle jag göra en riktig idiotrenovering någongång skulle jag nog köpa nytt. Fast de kanske inte ser riktiga ut de heller?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

Nej, de nya är väl säkert tillverkade med andra metoder och andra legeringar osv.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by JMB »

Fabriken sprutade på någon form av gulaktigt vax, alt tectyl

Johan
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc »

Flammigheten jag avser är i metallen inte något vax. Främst på stativet till fläkten har metallen olika mörka fält.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by MagnusW »

Gtben vet nog vart man hittar rätt nitar...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

Gtben?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by MagnusW »

Tomas356 wrote: Sun Jan 05, 2020 9:32 pmGtben?
Ja, Bengt här på forumet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
martinrox
Posts: 111
Joined: Thu Sep 21, 2017 11:39 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by martinrox »

Hej.
Jag renoverade min fläkt för ett tag sen. Jag demonterade centrumet och fick det ytbehandlat med 6-värdigt krom. Nitarna letade jag efter länge och tillslut fick jag köpa av mittelmotor efter mycket tjat och ett löfte att inte sälja dom vidare. Jag fick bara köpa 7st, de var frikostiga nog att sälja mig en reservnit😀.
Attachments
1D1F4538-13CC-4B12-B541-B8C294B6E29F.jpeg
1D1F4538-13CC-4B12-B541-B8C294B6E29F.jpeg (86.57 KiB) Viewed 9643 times
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by gtBen »

Köp på ebay, kolla dock att längden 16mm räcker, finns även 18mm och 20mm eller längre
https://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Senkn ... 0926091663
https://www.ebay.de/itm/Halbrundnieten- ... 0779752149

eller beställ från nån som har skruv på lösvikt, tex Svedol. Säg typ nån hundring eller 2 för en förpackning.
Försänkt Nit FN 5x16 Stål Din 661 - är benämningen

Sedan vore det bra att elförzinka nitarna blanka då de annars kommer att rosta (är normalt alltid obehandlade)
@lagteknik
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

Tack för tipsen!

Originalnitarna är väl av aluminium?

Vad jag läst mig till så ska de även ha en speciell vinkel på skallen, i förhållande till axeln alltså, men det kanske inte är så viktigt?

/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

martinrox, hur har du låtit behandla själva fläkten?

Var de så blanka och ljusa när de lämnade fabriken, i mitt fall 1969?

/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc »

Tomas356 wrote: Mon Jan 06, 2020 11:36 am martinrox, hur har du låtit behandla själva fläkten?

Var de så blanka och ljusa när de lämnade fabriken, i mitt fall 1969?

/Tomas
Nej, de var flammiga och fläckiga. Förstår inte om det är så att jag skriver dålig svenska men det här är hur som helst tredje gången jag skriver det.
Jag drar mig till minnes att jag sett en annons från Mittelmotor med en fläkt som de gjort i ordning som såg så dålig ut som de gjorde när de var nya. Hör med dem istället för att hålla på och kladda.
Hör också av er till mig om något är oklart! 😓
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

Jo, men flammig och fläckig säger ju inte så mycket om hur de var behandlade.

/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by MattiasB »

Mittelmotor hade nån bild på sin (rätt dåliga) hemsida. Detta är dock den mindre fläkten
Skall det se ut så här, tycker den ser mer begagnad / skavd ut än flammig?: https://www.mittelmotor.de/cms/images/s ... 1601_1.jpg
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by MagnusW »

MattiasB wrote: Mon Jan 06, 2020 8:19 pm Mittelmotor hade nån bild på sin (rätt dåliga) hemsida. Detta är dock den mindre fläkten
Skall det se ut så här, tycker den ser mer begagnad / skavd ut än flammig?: https://www.mittelmotor.de/cms/images/s ... 1601_1.jpg
Väldigt likt en ny fläkt från Porsche.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc »

Ja det där ser rätt bra ut. Min fläkt till min helt orörda SC-83 Cab ser dock ”värre” ut. Jag kan skicka en bild Tomas om du vill. Lägga upp den här klarar jag inte.
Min åsikt är att om det nu finns en firma som fixar det här så att det ser riktigt ut så bör man gå den vägen även om det kostar en del. De flesta motorer jag sett ser fel ut.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes »

Nu handlar det om en 1969. Men om vi backar till början så vill jag ha det till att de första har varit lackerade ev ovanpå den flammighet som Peter nämner. Vill också ha det till att nitar, och resten som inte är av lättmetall är blankförzinkade i halvmatt. Fläktbandet är svart och har två skruvar. Vet inte riktigt när det blev gulkromaterat, kanske finns det gulkrom och två skruvar, eller har alla gulkromade en skruv?

Tog fram böcker med äldre pressbilder, det är inte nödvändigtvis så som det såg ut i serie, men fläkthuset ser ofattbart risigt ut. Fläkten i sig ser tom målat ut på någon bild och mindre flammigt på andra. Hade delarna legat separat på bänken så kanske nån oinitierad tror de kommer från en motorbrand...

Flammigheten tror jag kan bero på porer och ojämnheter i gjutgodset. De syror som blir kvar i ojämnheterna brukar ge likartade effekter i gjutgodset. Det kanske inte är samma underleverantör på de båda artiklarna.

Gulkrom tror jag är upptäckt av en fransman med mineral från Sibirien. Länge sedan jag lämnade skolbänken. Men det går att färga in i olika kulörer. Flammigheten på gulkrom påverkas bland annat av hur de går ner i badet. Bara doppning, åker genom badet med någon konvejer det förekommer även roterande trummor som blaskar runt.

För aluminium så har det även förekommit Alodine och liknade produkter, det är den obestämda gröna, oliv, bruna lätt brända kulören som man såg på vissa av de höga och grova insugen.


Tittade som hastigast i motorförrådet och de älsta ser ut som kriget om uttrycket tillåts. Men på motorn i den nyare med texten i Svart Carrera( 231) från 87 så skulle man kanske kunna beskriva det om den hade rester av något som påminner om ett lager bivax...


Det talades ju om en sjunde nit i reserv, finns den kvar ograverad så borde den kunna mätas upp och svarvas fram, om det nu inte är en nit från eBay i grund och botten.

Tur vi inte försöker hålla koll på motsvarande för förgasare, det blir nog en disputation i så fall
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc »

Det är rätt kul att man kan göra ”vetenskap” av sådant här. Samtidigt är det något som fascinerar mig, förmågan att få det att se ut som det var nytt.
Just 69 var det mycket som hände med 911an. Mycket på motorn blev gjort i magnesium (däribland fläktstativet) och man förlängde hjulbasen för att göra bilen mindre baktung. Som jag minns det var det då denna ”dåliga” ytfinish dök upp. Som Johannes skrev så såg vissa exemplar förskräckliga ut.
I Tomas fall när jag tittat på bilden så undrar jag om inte en ordentlig rengöring och att fixa till gulkrom på navet räcker. Vore kul att se en bild på fläktstativet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

Så här ser det ut.

Jag har fått tag på rätt typ av nitar, men det var inte lätt. Jag kommer att vattenpolera allt utom det som ska elförzinkas gult/guld.

Får se hur det blir, men för min del får det nog duga.

/Tomas
Attachments
IMG_0997.jpg
IMG_0997.jpg (1.04 MiB) Viewed 9277 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes »

Gulkromet infördes på bred front i bilindustrin för att det i första hand skulle se snyggt ut i saluhallarna efter transport över Atlanten.

Det finns olika tjocklekar. Det blev panik i branschen när det kom förbud 2003 mot 6 värt krom. Det gick liksom inte så bra... det blev skjutet på framtiden. Gulkrom brukar inte tåla avfettning speciellt väl.

Krom 6 storyn var en bagatell jämfört med förbudet av bly i glidlager etc.

Det är billigt att skaffa grejor för att gulkroma hemma i trädgården fast det kanske inte är hälsosamt.

Risken att prylar försvinner på inlämnade grejor finns ju och man brukar inte vara betrodd att trä upp på ståltråden själv...

En erfarenhet på vägen. Lämnade in demonterade hyvlas. Inga problem. Trodde jag. Den stora koniska brickan var helt borta. Gjor av zink. Upp i rök i badet!
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 »

...vad var det som var av Zink och som försvann i badet???
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by felix83 »

Brickan till huvlåset, gissar jag. #damnyouautocorrect
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply