Koppling till bränsletrycksackumulator mm

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Koppling till bränsletrycksackumulator mm

Post by johan_a »

Försöker få loss nedre kopplingen till bränsletrycksackumulatorn på min 77:a.
Sitter som berg!
20191210_195858_small.jpg
20191210_195858_small.jpg (127.01 KiB) Viewed 3821 times
Tänkte bara kolla här om någon vet om denna koppling av någon anledning är vänstergängad, eller om det bara är mer våld som gäller?

Dessutom så är gummihöljena på flertalet av bränsleledningarna spruckna. T.ex syns detta på bilden ovan.
Själva plastledningarna under ser dock fina ut.
Något man behöver bry sig om?
Vad är syftet med gummihöljena?
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm

Post by MagnusW »

Mer våld... sätt en nyckel på muttern och en på mothållet så att du kan pressa ihop dem.

Gummit är nog bara ett yttre nötningsskydd. Själva plastledningarna verkar hålla i evigheter.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm

Post by johan_a »

Mer våld löste det hela!
Plus lite okonventionell lösning (polygrip låst med avgasrörsklammer) för att få ett fast grepp om "muttern" på bränsletryckackumulatorn.

Får se vad jag gör med bränsleledningarna. Nya kompletta ledningar ifrån Porsche är väl inte direkt gratis...

Vet inte om man vågar sig på att kapa någon cm av plastledningen vid kopplingen och sedan trä på ny gummislang som nötningsskydd.
Borde sedan gå att krympa fast kopplingen igen.
Eller så köper jag helt nya bränsleslangar och krymper fast de gamla kopplingarna på dessa.

Finns trådar på Pelikanen hur man skulle kunna göra:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... lines.html

Får se om jag vågar mig på detta när jag lyft ut motorn.
Man vill ju helst inte riskera en bränsleläcka i motorutrymmet...

Hittade även ett färdigt kit till överkomligt pris (1500kr):
http://www.mattlewisracing.co.uk/produc ... wis_racing
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm

Post by MagnusW »

Du borde kunna trä en bra krympslang med stor krympning över anslutningara om du vill förstärka nötningskyddet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm

Post by johan_a »

Krympslang borde ju så klart vara det enklaste och troligtvis billigaste alternativet!
Får mäta ikväll om det räcker med krympförmåga 3:1 eller om man behöver gå upp till 4:1.
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm

Post by gtBen »

johan_a wrote: Thu Dec 12, 2019 10:08 amVet inte om man vågar sig på att kapa någon cm av plastledningen vid kopplingen och sedan trä på ny gummislang som nötningsskydd.
Borde sedan gå att krympa fast kopplingen igen.
Eller så köper jag helt nya bränsleslangar och krymper fast de gamla kopplingarna på dessa.
Jag köpte slang i båda dimensionerna till min bil och har slangar över till några bilar till om du behöver.
Så här gjorde jag när jag bytte, från åttonde bilden och framåt - viewtopic.php?p=22636#p22636

Bengt
@lagteknik
Post Reply