Hej börjar fundera om jag är dum eller nåt??
ska demontera luftburken för att byta insugs gummin.
Den över delen är bara att ta bort efter gummistroppar är demonterade.
Men till den undre delen kommer mina funderingar,
det finns ett gäng skruvar (m4)samt ett fäste som jag demonterat.
" Övre delen" av underdelen känns lös förutom i ett hörn Vä bak skuven är borta (sett bilen som man ska) har jag missat något eller kan de vara så att den nån gång i tiden har spruckit och nån har limmat underdelen av burken? ( K-jet:en sitter fortfarande kvar)
bilen är en -74 ( plast luftburk)
Demontera luftburken 2,7s
Demontera luftburken 2,7s
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: Demontera luftburken 2,7s
problemet lös, den var limmad i bakkant
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: Demontera luftburken 2,7s
Luftburken ska INTE gå att dela på, i så fall har det släppt i limningen och behöver limmas om eller bytas ut helt. Det är vanligt att de spricker i skarven när det baktänder i insuget (hänt på min bil). Insugsgummin är ett mindre problem jämfört med o-ringar och plasthylsor till spridarna (sitter ipressade i insugsrören), dessa måste du byta om du plockar av insuget!
Re: Demontera luftburken 2,7s
Det fins ventil att bygga in som öppnar om det baktänder. Pop off.
Re: Demontera luftburken 2,7s
Jag har installerat en sådan ventil i min.
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... _Valve.htm
m v h Henrik
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... _Valve.htm
m v h Henrik
Re: Demontera luftburken 2,7s
plasthylsorna och O-ringarna är minsta bekymret, hittade en Youtube video där dom visade exact hur man gjorde...... och det gick väldigt bra precis som på videon (för en gångs skull )Ivar82 wrote: ↑Sun Dec 08, 2019 11:07 am Luftburken ska INTE gå att dela på, i så fall har det släppt i limningen och behöver limmas om eller bytas ut helt. Det är vanligt att de spricker i skarven när det baktänder i insuget (hänt på min bil). Insugsgummin är ett mindre problem jämfört med o-ringar och plasthylsor till spridarna (sitter ipressade i insugsrören), dessa måste du byta om du plockar av insuget!
insugsgummin/insugen för Cyl. 4-6 verkar bökigast att få tillbaka,
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: Demontera luftburken 2,7s
Jag tog bort och satte dit insuget en gång med motorn i bilen. Det var inget roligt.
Kommer inte ihåg att några insugsgummin var svårare än andra. Tror jag monterade ihop allt på bänken lite löst och petade in det i motor rummet sen. Fick sedan vrida på slang klämmorna så man kom åt att dra dem.
Kommer inte ihåg att några insugsgummin var svårare än andra. Tror jag monterade ihop allt på bänken lite löst och petade in det i motor rummet sen. Fick sedan vrida på slang klämmorna så man kom åt att dra dem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Demontera luftburken 2,7s
Min motor sitter oxå i men själv upplever jag att insugl 4-6 blir mindre roligt..... eftersom dessa "ligger under luftburken" medan insug 1-3 kommer man åt/ ser vad man gör på ett helt annat sätt iaf.MagnusW wrote: ↑Mon Dec 16, 2019 9:16 am Jag tog bort och satte dit insuget en gång med motorn i bilen. Det var inget roligt.
Kommer inte ihåg att några insugsgummin var svårare än andra. Tror jag monterade ihop allt på bänken lite löst och petade in det i motor rummet sen. Fick sedan vrida på slang klämmorna så man kom åt att dra dem.
- Attachments
-
- s-l400.jpg (16.68 KiB) Viewed 4542 times
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s