Någon som bytt bärarmsbussningar fram på sin bil utan specialverktyget från Elephant racing?
känns dyrt 2200:- + tull och moms när det går att köpa bussningarna för ca 100:-/st utan verktyg från annan sida
byta bärarmsbussningar G-modell
byta bärarmsbussningar G-modell
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: byta bärarmsbussningar G-modell
Jag har verktyget, du kan få låna det.
/Calle
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
Re: byta bärarmsbussningar G-modell
Om jag inte minns helt fel så eldade jag upp de gamla gummibussningarna med en gasbrännare.
Inte helt miljövänligt...
Innan jag monterade nya plastbussningar (SuperPro/Polyuretan) så fick de ligga en stund i varmt vatten för att expandera lite innan montage.
Vet inte om detta funkar med nya gummibussningar.
Inte helt miljövänligt...
Innan jag monterade nya plastbussningar (SuperPro/Polyuretan) så fick de ligga en stund i varmt vatten för att expandera lite innan montage.
Vet inte om detta funkar med nya gummibussningar.
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: byta bärarmsbussningar G-modell
Värm inifrån med brännare så limmet släpper sen kan man vrida av dom. Skrapa rent efteråt är inte så svårt. Framför allt inte med stålborste / trissa
Re: byta bärarmsbussningar G-modell
Alt tar man en böjlig kniv och skär av gummit bit för bit (som att flå något typ)
Re: byta bärarmsbussningar G-modell
Problemet är inte att ta bort bussningarna, det är hur man trycker dit de nya elephant bussningarna (gummi). De bussningarna är OEM ekvivalenter och går inte att jämföra med 100kr varianterna från andra tillverkare.
Prisvärdaste alternartiv är nog Mittelmotors renoverade armar för ~150 euro/st.
Prisvärdaste alternartiv är nog Mittelmotors renoverade armar för ~150 euro/st.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: byta bärarmsbussningar G-modell
En video ifrån Elephant Racing:
https://www.youtube.com/watch?v=85-Enx4bKUE
Precis som Magnus skriver, så är det att pressa dit de nya bussningarna som är det kluriga.
PU-bussningar är normalt lite styvare, så för min del klarade jag mig med en rejäl skruvtving, varma bussningar och lite silikonfett för att pressa ihop det hela.
Lite mer inspiration om man är sugen på att klura ihop en egen lösning för att pressa ihop bussningar i gummi:
https://www.youtube.com/watch?v=ygLEinDRCOw
https://www.youtube.com/watch?v=45IvTOZxtBE
https://www.youtube.com/watch?v=85-Enx4bKUE
Precis som Magnus skriver, så är det att pressa dit de nya bussningarna som är det kluriga.
PU-bussningar är normalt lite styvare, så för min del klarade jag mig med en rejäl skruvtving, varma bussningar och lite silikonfett för att pressa ihop det hela.
Lite mer inspiration om man är sugen på att klura ihop en egen lösning för att pressa ihop bussningar i gummi:
https://www.youtube.com/watch?v=ygLEinDRCOw
https://www.youtube.com/watch?v=45IvTOZxtBE
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: byta bärarmsbussningar G-modell
Jag installerade ER's gummibussningar och det var inga problem. Dom gled på fint med hjälp av superlimmet