Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Citgot
Posts: 7
Joined: Thu May 23, 2019 12:44 am

Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Post by Citgot »

Hejsan

Nybliven forummedlem men har läst ett tag oregistrerad också. Nu behöver jag dock lite hjälp eftersom jag funderar på ett inköp av 911. Tanken var först en 996 men lutar mer och mer åt en äldre 911 och då tycks prisbilden på 2.7L eller 3.0L vara bäst.

Det jag inte riktigt förstår är vad som bestämmer prisbilden. Är det bara rostfrihet, originalfärgen, servicebok och matching numbers som är de stora variablerna för pris eller finns det annat också?

För min del skulle jag gärna ta en galvaniserad bil, rostfri men inte nödvändigtvis i originalskick. Omlackad är inget problem, inte heller om de skulle vara uppdaterad för att likna senare årsmodell. Ser att några 2.7L före -76 gått för runda slängar 200kkr. Är det rimligt att tro att en 3.0L skulle kunna hitta för 250kkr utan att den är ett vrak?

Vad är prisbilden för en 1976+ i bra (men inte i original-) skick?
Last edited by Citgot on Tue Aug 06, 2019 4:45 pm, edited 1 time in total.
Daddytapir
Posts: 13
Joined: Mon May 13, 2019 3:07 pm

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by Daddytapir »

Nu är jag fel person att svara eftersom jag inte har allt för mycket erfarenhet av dessa bilar, men jag la en del tid på att försöka skapa mig en vettig prisbild i samband med mitt eget 911-köp för några månader sedan.

Det i kombination med att du inte fått några andra svar och att jag sitter och väntar på frun som aldrig blir klar gör att jag dristar mig till att svara;

-Nästan alla bilar är omlackerade, så det drar nog inte ned priset om det är i en vettig nyans (helst originalkulören!) men däremot är väl fina originalbilar värda lite mer än den stora massan.

-Servicebok kan man nog helt glömma, så gamla bilar har nästan aldrig (en ifylld) servicebok men om det finns historik från service/underhåll från de senaste åren så är det förstås bra. Skulle jag köpa en unik bil för premium-pengar hade jag kanske tittat på serviceboken men i den lägre prisklassen eller ens mellansegmentet... nä, men om någon servicehistorik finns är det ju bra.

-Vilken kaross tänker du dig? Targa är ju betydligt billigare än coupeerna, av de billigaste 20 bilarna på blocket nu är nästan alla Targa. Det ser jag som en stor / viktig variabel.

I prisklassen 200-300 är det nog bara Targa som är aktuellt och då rör det sig om vettiga bilar i vettigt skick men ned mot 200-sträcket tror jag inte det går att räkna med en körklar bil, i bästa fall tror jag man kan hitta en körklar bil från strax norr om 250’.

De coupeer som har annonserats kring 350’ har alla sålts ganska fort så det är nog där de börjar för bilar i vettigt skick.

Denna såldes på 12 timmar, för 350.000, den är nog helt ok men jag tror inte att den har så mycket historik alls, den är omlackad, hade då en del fel (defekt taklucka, ingen värme osv)

https://www.blocket.se/vi/84962999.htm
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by HenrikL »

Citgot wrote: Thu May 30, 2019 4:54 pm För min del skulle jag gärna ta en galvaniserad bil, rostfri men inte nödvändigtvis i originalskick. Omlackad är inget problem, inte heller om de skulle vara uppdaterad för att likna senare årsmodell. Ser att några 2.7L före -76 gått för runda slängar 200kkr. Är det rimligt att tro att en 3.0L skulle kunna hitta för 250kkr utan att den är ett vrak?
Tänk på att galvaniserad 911 inte betyder att den är rostfri - bara att den rostar mindre än en icke galvaniserad.

De flesta ombyggda 911:or i Sverige är ombyggda på den tiden bilarna var billiga och synar man dem närmare brukar det vara väldigt hafsiga jobb. Samma gäller ombyggnad till nyare modeller. En riktigt snyggt ombyggd och uppdaterad bil brukar kosta lika mycket som en fin originalare.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by JMB »

Är det egentligen så stor skillnad i pris på bilarna från 74 till 89?

Vad ska du ha bilen till?

En 74a väger något mindre än dom senare (tror samma gäller för dom från 75).

Om man vill ha en glassätarbil / busbil så är nog SCn ett bättre val. Den kommer med bredare skärmar från fabrik (en 74/75 med "RS" skärmar från fabrik är inte billiga). Motorn är stryktålig.
Citgot
Posts: 7
Joined: Thu May 23, 2019 12:44 am

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by Citgot »

Kul med svar!

Jag är för gammal för att motorstyrka ska vara högsta prioritet men klart att en 3.0 är att föredra framför en 2.4l 130hk. Växte upp under 70- och 80-talet så en SC var ju en pojkdröm. Men idag funkar ju egentligen allt bara det är inom budget.

Jag är inte alls ute efter ett investeringsobjekt men inte heller ett renoveringsobjekt. En rostfri bruksbil helt enkelt för helgkörning. Inte intresserad av banåkning eller modifiering. Targa tycker jag faktiskt är intressant även om coupe naturligtvis är mer underhållsfritt.

Eftersom kravspecen inte siktar på bilarna som sprungit iväg i pris borde det finnas ett antal välskötta men kanske ombyggda eller på andra sätt inte helt perfekta bilar till hyfsat pris.

Jag har två avlägset bekanta som de senaste åren hittat sena 70-talare för strax över 200kkr. Inte i perfekt skick men inga allvarliga saker så de går väl att hitta även om det kanske är sällsynta fynd.

Nog tycker jag att 80-talarna tycks gå på bra mycket mer än t ex en -75 targa. Ucars har ju ett par ståendes som de inte kan kränga iväg för 350kkr, och de är väl kända för att ha ganska höga priser och långa ståendetider. Marknaden är alltså inte riktigt på de priserna.

Men det kanske är så ändå att det är runt 300 eller strax däröver jag ska räkna med för en bil i hyfsat skick. Det är ju svårt utifrån annonstexten och angivet pris att avgöra det faktiska skicket.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by JMB »

Låter som en Targa är ditt bästa val!
Citgot
Posts: 7
Joined: Thu May 23, 2019 12:44 am

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by Citgot »

Istället för att starta en ny tråd fortsätter jag på denna även om frågeställningen blir utökad.

Jag har blickat ut mot Europa för att se vad som finns att köpa där eftersom det blir svårt att hitta ett svenskt objekt med snäv budget. Var, och är fortfarande, sugen på en här i Sverige som dock visade sig behöva rostlagning, vilket gör allt så mycket jobbigare och osäkrare när jag inte behärskar en svets.

Hittar bl a en USA-reggad SC i Holland på Autoscout24. En hel del att göra på den, bl a gå igenom bränslesystemet pga 15 års förvaring. Sprucken instrumentpanel, spruckna säten i sömmar, solskadad färg. Finns servicebok och en del historik. Alltså ett osäkert och säkert helgalen kort men ändå lite lockande då jag tilltalas estetiskt av det slitna skicket och löftet om rostfrihet. Priset är naturligtvis också en faktor, väl medveten om att det i slutändan sannolikt är billigast att köpa helt felfri bil från början.

Så till min egentliga fråga, hur går ni till väga om ni köper fordon utomlands? Åker ni ner och besiktar, anlitar ni någon Porschekunnig på plats, litar ni på säljarens beskrivning? Borde inte bilen reggas på plats i Holland innan den tas till Sverige, hur funkar sånt?
Olsson
Posts: 256
Joined: Thu Nov 30, 2017 6:47 pm

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by Olsson »

Citgot wrote: Tue Jul 23, 2019 12:19 pm Istället för att starta en ny tråd fortsätter jag på denna även om frågeställningen blir utökad.

Jag har blickat ut mot Europa för att se vad som finns att köpa där eftersom det blir svårt att hitta ett svenskt objekt med snäv budget. Var, och är fortfarande, sugen på en här i Sverige som dock visade sig behöva rostlagning, vilket gör allt så mycket jobbigare och osäkrare när jag inte behärskar en svets.

Hittar bl a en USA-reggad SC i Holland på Autoscout24. En hel del att göra på den, bl a gå igenom bränslesystemet pga 15 års förvaring. Sprucken instrumentpanel, spruckna säten i sömmar, solskadad färg. Finns servicebok och en del historik. Alltså ett osäkert och säkert helgalen kort men ändå lite lockande då jag tilltalas estetiskt av det slitna skicket och löftet om rostfrihet. Priset är naturligtvis också en faktor, väl medveten om att det i slutändan sannolikt är billigast att köpa helt felfri bil från början.

Så till min egentliga fråga, hur går ni till väga om ni köper fordon utomlands? Åker ni ner och besiktar, anlitar ni någon Porschekunnig på plats, litar ni på säljarens beskrivning? Borde inte bilen reggas på plats i Holland innan den tas till Sverige, hur funkar sånt?
Så länge bilen är förtullad i EU-land och har originalkvittot från denna, samt kvitto för köpet så är det grönt ljus att begära ursprungskontroll och sedan regbesikta. Under förutsättning att original reghandlingarna också är ok då såklart.

Jag köpte min USA-reggade 912 via Belgien där den endast blivit intullad, inga konstigheter mer än att det var "lite" mer att göra på den än vad säljarens beskrivning stod för :mrgreen:
Citgot
Posts: 7
Joined: Thu May 23, 2019 12:44 am

Re: Prishjälp 911 2.7-3.0L

Post by Citgot »

Tack, alla papper sägs vara i sin ordning med kvitton och så vidare. Då borde det inte vålla något bekymmer i alla fall.

Är det någon här på forumet som har god kunskap och skulle vilka ödsla en halvtimme på att granska ett objekt (annons med bilder och text) och säga en amningens ord får den gärna PM:a mig. Har lite bilder och info, men utan erfarenhet av gamla 911 säger det inte så mycket.
Citgot
Posts: 7
Joined: Thu May 23, 2019 12:44 am

Re: Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Post by Citgot »

Åter till ämnet prishjälp och kanske lite mer passande detta forum med en ”riktig” early.

Vad är ett rimligt pris för en 2.4 911T från 1973 i bra bruksskick? Omlackad, ingen synlig rost och inga kända mekaniska problem. Ingen AC.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Post by Nilsson »

312 TKR
Citgot
Posts: 7
Joined: Thu May 23, 2019 12:44 am

Re: Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Post by Citgot »

Nilsson wrote: Tue Aug 06, 2019 6:44 pm312 TKR
Tack, det var väldigt specifikt.
User avatar
anka
Posts: 150
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Post by anka »

Men då ska den vara fulltankad.......
Nilsson wrote: Tue Aug 06, 2019 6:44 pm312 TKR
911 Carrera 3.0 Coupé -77
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Re: Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Post by nicklasliljegren »

För lite info.
Ett spann på 300-500 tkr. Beror på vad du menar med bra bruksskick, är för svepande uttryck och skicket är helt avgörande för priset. Tillbehör i form av fabriksinstallerad ac höjer priset med 5-10%, men annars ej.

Mvh Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Citgot
Posts: 7
Joined: Thu May 23, 2019 12:44 am

Re: Prishjälp 911 2.4-2.7-3.0L

Post by Citgot »

Tack Nicklas. Det var ungefär ett sådant spann jag var ute efter. Det hjälper oss i våra diskussioner.
Post Reply