Syradoppning.

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Saffe
Posts: 6
Joined: Sun Mar 05, 2017 9:54 pm
Location: Söderhamn

Syradoppning.

Post by Saffe »

Finns det någon här som testat syradoppnig vid renovering eller är det överdrivet att göra?

https://m.youtube.com/watch?v=DwvF1Szwa ... .be#dialog
Mathias Eriksson
-69 911T Sportomatic
-72 Chevrolet C10
-68 Chevrolet Camaro
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Syradoppning.

Post by JMB »

Har aldrig provat. hade varit grymt nervös för att all syra inte blev neutraliserad och att bilen rostat inifrån. Men det är kanske obefogad oro
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Syradoppning.

Post by peterc »

De ”storstjärnor” i branschen som vi besökt i Tyskland säger att det är det enda som ger nybilskvalitet. Men som allt här i världen så måste man veta vad man håller på med för att det ska bli bra. Om jag minns rätt så är det först doppning i syrabad sen i något eller några sköljbad och slutligen i ett primerbad. Ger en ljus gul-grön färg.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Syradoppning.

Post by JMB »

En fördel är väl helt klart att man kan ge bilen en e-coating, precis som en modern bil
Saffe
Posts: 6
Joined: Sun Mar 05, 2017 9:54 pm
Location: Söderhamn

Re: Syradoppning.

Post by Saffe »

Dom här: https://www.surfaceprocessing.co.uk är dom närmaste/enda jag har hittat som sysslar med e-coating, någon som vet någon närmare?
Mathias Eriksson
-69 911T Sportomatic
-72 Chevrolet C10
-68 Chevrolet Camaro
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Syradoppning.

Post by peterc »

Jag kände inte till termen e-coating men det var det jag avsåg med primerbad. Det är en elektrolytisk process. Porsche Classic använder det bland andra (är dock osäker på om de är bäst på att renovera men just det här kan de nog). När de är klara med en kaross går den med de nya karosserna igenom ytbehandlingen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Saffe
Posts: 6
Joined: Sun Mar 05, 2017 9:54 pm
Location: Söderhamn

Re: Syradoppning.

Post by Saffe »

Om man orkar (kan ge upphov till epilepsi) titta på filmen jag länkade till i första inlägget så verkar det som att slutprodukten är svart.
Mathias Eriksson
-69 911T Sportomatic
-72 Chevrolet C10
-68 Chevrolet Camaro
Tonykga
Posts: 44
Joined: Fri Feb 09, 2018 10:04 pm

Re: Syradoppning.

Post by Tonykga »

Det finns i Norge, BS Teknikk heter det
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Syradoppning.

Post by Johannes »

Nybilskvalitet, syran fräter ju och det sliter väl på plåten, oklart hur mycket.

ED doppen i karossfabrrikerna med rengöringsbaden är noga utprovade för att luta/ vinkla karossen på visst sätt för att få in och ut vätskan ur dräneringshålen. I bland roteras karosserna och här tror jag det kan bli lite olika resultat i renoveringssvängen.

Det ingår en fosfateringsprocess med järn eller zink och för all del har även titanprocesser varit på tapeten på senare år. Ständig utveckling.

Det är även elektricitet med i baden. Det hörs ju på namnet.



Det är ju många kvadratmeter plåt och dessutom ut och insida så vikten är en faktor när det byggs rohkarosseri eller body in white beroende på var man talar tyska eller engelska.
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Re: Syradoppning.

Post by pcs12234 »

Syran äter ju inte på ren plåt utan bara på färg och rost som jag förstått det. Men ja finns det lite ytrost så försvinner den och plåten blir tunnare. På BS Teknikk tror jag inte dom doppar karossen efteråt utan bara högtryckstvättar rent den. Finns filmer på youtube om man söker lite.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Syradoppning.

Post by MagnusW »

Syra äter både rost och metall, men den äter mer/fortare av rosten. Färg brukar vara ganska opåverkad. Eventuell kvarvarande zink från tidigare galvanisering försvinner blixtsnabbt, aluminium ryker också snabbt.

Alla processer med el, tex elförzinkning, elektrolys etc kräver "fri sikt" för anoden, det kan inte appliceras inuti hålrum eller mellan plåtar.

Jag antar att man efter syrabad doppar karosserna i något bad som passiviserar den råa ytan efterråt.
Svag forsforsyra lämnar ett fosfatskikt efter sig som skyddar mot rost, kortsiktigt.

Jag tror inte det finns någon behandling som är lika effektiv som att förzinka plåten till rätt tjocklek innan man bygger karossen...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Syradoppning.

Post by Johannes »

Våra karosser är ju gamla eller ännu äldre...

De äldsta kan ju vara mer eller mindre helt borts i de nedre delarna och en bit upp sitter den röda primern fortfarande som när den var ny.

Plåten förzinkas innan den pressas i en modern kaross. Sex sju olika plåtkvaliteteter används. Det förekommer att plåtar och olika tjocklek och materialkvalitet lasersvetsas och sedan pressas för att få rätt egendkaper i varje hörn.

Innan laser så mat svetsades det med en matning på 1 meter per minut! Det klarar man inte hemma i garaget.

Syra även när man tennspacklar så är det viktigt att skölja rent! Syran får heller inte tränga in i någon dubbelplåt för då skar det upp direkt.

Har man använt mässing så måste man såklart göra rent men det är en annan typ av reparation och rengöring
Post Reply