Ny ägare / forummedlem

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Daddytapir
Posts: 13
Joined: Mon May 13, 2019 3:07 pm

Ny ägare / forummedlem

Post by Daddytapir »

Hej hej!

Jag tänkte presentera mig och mitt nyförvärv såhär i ett första premiärinlägg.

Efter några års velande fram och tillbaka tröttnade jag på blocket-surfande och provkörningar, så jag slog till på en 911:a från tidigt 80-tal, jag skulle ha gjort mer hemläxa, jag skulle ha prutat mer (eller en alls, kanske...) och jag borde nog ha gått med i detta forum innan jag köpte den, men livet är kort så jag orkade inte gå runt och vela längre :lol:

Hursom så är jag 35 år gammal och bor i Stockholm, utöver 911:an har jag två Jaguarer som hobbybilar, eller egentligen tre men en får lämna boet nu när tysken flyttar in.

Hursom, nu står hon på garageuppfarten och jag är nog ganska nöjd, det finns inte speciellt mycket att klaga på alls faktiskt men köper man en ny (nåja...) bil upptäcker man ju också alltid nya fel de första dagarna, det hör liksom till...

Jag kommer antagligen dundra in med en hel drös mer eller mindre obegåvade frågor de närmaste dagarna, försök att stå ut!
911bild.jpg
911bild.jpg (478.69 KiB) Viewed 12979 times
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by petter »

Grattis och välkommen hit 😊👍👍
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by felix83 »

Kul, grattis! Och förstås, välkommen. Chansen är att jag redan har ställt de dumma frågorna här innan, så du är i gott sällskap... :D
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by jocke69 »

Då tar du pärlan och kommer till Midninght run på söndag 26/5.. där finns kunskap och en massa sköna luftkylda skönheter!
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by JMB »

Grattis och Välkommen! :)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by MagnusW »

Välkommen!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by nicklasliljegren »

Nice!!
Och ser ut som att den är utrustad med en automatisk antenn.
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Daddytapir
Posts: 13
Joined: Mon May 13, 2019 3:07 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by Daddytapir »

nicklasliljegren wrote: Wed May 15, 2019 1:29 pm Nice!!
Och ser ut som att den är utrustad med en automatisk antenn.
Ok, då har vi ytterligare en sak att lägga på "funkar-inte-listan" :D

Övriga fel funna;
-Pendlande tomgång när den är kall (där har jag redan hitat en tråd på forumet!)
-Sätet sprucket mellan tyg/galon
-Laddlampan lyser svagt, jag har dock inte hunnit mäta upp om den laddar som den ska och det syns bara när det är mörkt ute
-Ratten står lite snett
-Värmen är...sådär...

Ok ok, när jag skriver det ser jag ju att det förefaller som jag köpt ett renoveringsobjekt, men så illa är det faktiskt inte. Mitt intryck är att det är en "grundfin" bil i helt rätt skick, som har ett par brister. Nu ser jag mest fram mot att köra lite med den, och lära känna den bättre! Jobbet har haft en undanträngande effekt på fritiden senaste veckan men snart är det helg!

Tack för välkomnandet förresten!
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by JMB »

Smågrejor verkar det som! Är det allt du hittar så har du med all säkerhet ett trevligt bilägande framför dig :)
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by felix83 »

Vandrande tomgång är snarare ett karaktärsdrag än ett fel. Även om min tomgång inte vandrar alls lika mycket sedan jag bytte till headers, av någon anledning. :roll:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by MagnusW »

Testa att skruva upp bränsleblandningen på co halt skruven lite om du har vandrande tomgång. 1/4 varv kanske, eller leta efter någon liten vakuum läcka.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by nicklasliljegren »

Har lagt ut en automatisk antenn ;-)
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by gtBen »

Grattis 8)
@lagteknik
Daddytapir
Posts: 13
Joined: Mon May 13, 2019 3:07 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by Daddytapir »

JMB wrote: Thu May 16, 2019 6:06 pm Smågrejor verkar det som! Är det allt du hittar så har du med all säkerhet ett trevligt bilägande framför dig :)
Ja, jag ser verkligen fram mot att ge mig ut på vägarna. När jag körde hem den 40 mil för några veckor sedan kollade jag bara oljan snabbt innan jag drog iväg, och när jag kollade däcktrycken nu igår varierade de från 0.5 (!) till 1.3, så jag undrar hur nypumpade däck påverkar körkänslan.
nicklasliljegren wrote: Sat May 18, 2019 8:07 pm Har lagt ut en automatisk antenn ;-)
Bra tips, tack:) Ska felsöka min en vända innan jag slår till på något nytt tänkte jag.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by JMB »

Du vet säkert detta redan men kolla oljan när motorn är varm och står på tomgång :)
Daddytapir
Posts: 13
Joined: Mon May 13, 2019 3:07 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by Daddytapir »

JMB wrote: Mon May 20, 2019 6:32 pm Du vet säkert detta redan men kolla oljan när motorn är varm och står på tomgång :)
Det visste jag faktiskt inte, stort tack!

Är det någon som har tips på var den lämpligen servas i Stockholm? Historiskt sett har den alltid varit inne hos märkesverkstaden så det ligger nära till hand att det får bli så även fortsättningsvis, men är de ens vana av att skruva på äldre bilar?

Egentligen servar jag ju helst själv, men jag har aldrig skruvat med någon boxer tidigare så jag är lite osäker...
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by MagnusW »

De är inte svåra att servera själv om man är händig. Finns lite bra böcker att följa som vägledning.

Vill du ha en verkstad då är Porsche service center i Haninge bra. Lindvallsbil ute mot Färentuna är ett bra alternativ också om det inte ligger för långt borta för dig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by peterc »

Ska inte oroa i onödan men om du inte visste hur du skulle kolla oljan så är det risk att du har alldeles för mycket i den. När den är varm och går på tomgång på plant underlag ska det INTE vara över max på stickan. Om det är det när du börjar gasa och svänga med den är det risk för att det blir VÄLDIGT kladdigt i luftfiltret och även i motorrummet. Dock inte så svårt att dränera när motorn är KALL
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Daddytapir
Posts: 13
Joined: Mon May 13, 2019 3:07 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by Daddytapir »

peterc wrote: Wed May 29, 2019 4:36 pm Ska inte oroa i onödan men om du inte visste hur du skulle kolla oljan så är det risk att du har alldeles för mycket i den. När den är varm och går på tomgång på plant underlag ska det INTE vara över max på stickan. Om det är det när du börjar gasa och svänga med den är det risk för att det blir VÄLDIGT kladdigt i luftfiltret och även i motorrummet. Dock inte så svårt att dränera när motorn är KALL
Tack!

Jag kollade bara oljan när jag köpte den och nivån såg ok ut, men jag gjorde ju uppenbart fel så vi får väl se hur den ser ut när jag testar på riktigt. Säljaren visste inte heller hur man gjorde då, med andra ord.

Hoppas nivån är ok sedan senaste servicen, det var några år sedan men bara hundratalet mil.

Nu har jag varit bortrest en vecka och i helgen far vi bort igen, men jag längtar ju bara hem till ”Grodan” som min fru kallt den:)
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by felix83 »

Olja åldras även om bilen bara står, så för att vara på den säkra sidan skulle jag byta olja, i synnerhet om den riskerar att vara överfull som Peter skriver. Det är inte svårt att göra själv, du behöver inte ens hissa upp bilen. Här är en bra guide. Boken som den är tagen från, 101 projects, rekommenderas om du vill skruva lite själv.
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... Change.htm

Jag brukar börja med att fylla ca 9 l efter att ha tömt ur den gamla oljan (det finns två oljepluggar, en i blocket och en i oljetanken), sedan varmkör jag och toppar upp om det behövs.
Vilken olja du ska ha beror på vem du frågar, jag har kört på Castrol Classic 20W50 mineralolja i många år och det fungerar bra.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by JMB »

Denna har jag haft mycket hjälp av; https://www.bookdepository.com/Porsche- ... gJzo_D_BwE
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by nicklasliljegren »

Om det vad några år sedan bör du byta oljan i växellådan.

Mvh Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by peterc »

Angående ”toppa upp” och vad jag skrev tidigare. Fyll inte på mer än så att nivån är mitt på stickan. Sen kan man jämföra med vad instrumentet visar och följa förbrukningen på det viset.
När man kör står den normalt på rött.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Daddytapir
Posts: 13
Joined: Mon May 13, 2019 3:07 pm

Re: Ny ägare / forummedlem

Post by Daddytapir »

Tack för era svar!

Jag kan (glatt!) meddela att oljan låg på rätt nivå när den lästes av på korrekt sätt. Den ska förvisso bytas så snart som möjligt ändå, men nu kan jag i alla fall köra bilen kortare sträckor utan att det gör någon skada :D
Post Reply