Börjar bli 10-år sedan jag sålde min 911 -74 2,7 och saknaden är nu alleles för stor. Lurar lite på en 911 SC 1982 3,0 här i Finland (där jag numera bor). Bilen är importerad på -90 talet från USA och har matching numbers.
Enligt vad jag kunnat läsa mig till så borde SC fr.o.m 1981 ha en 3.0 liters motor på 204hk. Ägaren här uppger 180hk, han säger att den har lägre effekt p.g.a. avgaskrav i Amerika. Kan det stämma? Har man justerat ner bränsle/luftmänger via MFI eller liknande, i så fall borde det gå att lura tillbaka (åtminstone) de 20 kusarna?
911 SC 1982 US import med lägre effekt?
911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Såg nu att Carrera 3,2 US versionen har andra kolvar och lägre komp än övriga. Kanske är större grejjer som skiljer även på SC modellen.
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Tror att både ventiler och kolvar skiljer mellan USA- och Europabilar.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Varierar på årsmodeller:
-78...-79 samma alla utan katalysator med luftpump
-80 är lite där mellan modell och US/japan första med katalysator, utan kat 188hk om jag minns rätt
-största skillnad -81...-83
Vad jag kommer ihåg så har alla samma kamaxlar -80 framåt
skillnaderna -81...-83 euro 204 vs. us/japan 180hk (vad jag minns)
-andra kolvar och cylindrar, olika cyl/kolv material och kolvar med lägre komp
-insug och topparnas insugskanal med mindre diameter, blev förstorade på 204hk
-komplicerat insprut på kat modellen, insprutet har en hel del fler komponenter med risk för fler problem på 180hk modellen
-lamdasensor i avgasserien, databox under passagerarsätet som ställer lamda värdet genom att strypa bränslemängen till K-jeten
Hälsningar från Finland
Dennis
-78...-79 samma alla utan katalysator med luftpump
-80 är lite där mellan modell och US/japan första med katalysator, utan kat 188hk om jag minns rätt
-största skillnad -81...-83
Vad jag kommer ihåg så har alla samma kamaxlar -80 framåt
skillnaderna -81...-83 euro 204 vs. us/japan 180hk (vad jag minns)
-andra kolvar och cylindrar, olika cyl/kolv material och kolvar med lägre komp
-insug och topparnas insugskanal med mindre diameter, blev förstorade på 204hk
-komplicerat insprut på kat modellen, insprutet har en hel del fler komponenter med risk för fler problem på 180hk modellen
-lamdasensor i avgasserien, databox under passagerarsätet som ställer lamda värdet genom att strypa bränslemängen till K-jeten
Hälsningar från Finland
Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Tack så mycket för era uppgifter, det är helt otroligt vilken detaljkunskap som finns samlad inom dessa kretsar (samma i VW forumen, folk tar sig tid att skriva några kommentarer för att hjälpa till). Kanske borde jag leta vidare, känns nog lite tråkigt att det skiljer så pass mycket mekaniskt i motorerna. Hade iofs inte tänkt köra racing med bilen, men ändå vore det ju kul att ha lite mer krut än i min förra 2,7:a...
TUSEN TACK!!
TUSEN TACK!!
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Vilket typnummer har din motortyp?
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Den kommer nog upplevas som mycket snabbare än din gamla 2.7a i alla fall, 180 hk motorerna är inte dåliga. Du kan nog få fram lite fler hästar med att justera om kammarna för lite mer toppeffekt och ett bättre avgassystem (typ headers).danielf wrote: ↑Mon May 20, 2019 8:56 am Tack så mycket för era uppgifter, det är helt otroligt vilken detaljkunskap som finns samlad inom dessa kretsar (samma i VW forumen, folk tar sig tid att skriva några kommentarer för att hjälpa till). Kanske borde jag leta vidare, känns nog lite tråkigt att det skiljer så pass mycket mekaniskt i motorerna. Hade iofs inte tänkt köra racing med bilen, men ändå vore det ju kul att ha lite mer krut än i min förra 2,7:a...
TUSEN TACK!!
Framför allt ska du kolla att bilen i övrigt passar dig och är i bra skick. Det är inte lätt att hitta en bil som har allt man vill ha, till ett rimligt pris.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Hade en original -78 911 SC med 180hk ett kort tag och jag tyckte den gick som bara den! Kändes klart mer än deMagnusW wrote: ↑Tue May 21, 2019 9:19 am
Den kommer nog upplevas som mycket snabbare än din gamla 2.7a i alla fall, 180 hk motorerna är inte dåliga. Du kan nog få fram lite fler hästar med att justera om kammarna för lite mer toppeffekt och ett bättre avgassystem (typ headers).
Framför allt ska du kolla att bilen i övrigt passar dig och är i bra skick. Det är inte lätt att hitta en bil som har allt man vill ha, till ett rimligt pris.
180hk som den skulle ha
-72 ex racer
Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?
Antar jag vet vilken bil du funderar på, tror den kan vara en helt bra bil i sin prisklass
Åk och kolla upp den så får du en bild av hur 180hk känns, har haft en sån och den kändes helt pigg
mvh
Dennis
Åk och kolla upp den så får du en bild av hur 180hk känns, har haft en sån och den kändes helt pigg
mvh
Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look