Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Sista grejen som behöver fixas inför reg besiktning! Av nån anledning så har nån tidigare ägare tagit loss alla kablar från relät till vindrutetorkarmotorn, och jag har ingen aning om vilken kabel som ska sitta på vilket stift på relät,
Någon här som har koll på det? Så att jag utifrån kabelfärg kan hitta rätt igen :)
Tackar för all ev. hjälp
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by henca »

Om jag tolkar schemat i Haynes-manualen rätt är relät bara för intervalltorkaren och automat-torkning efter spolning.

Röd kabel till 15
Röd-gul kabel till 15a
Svart kabel till 15b
Brun kabel till 31
Blå-vit kabel till 31b
Blå kabel till 53
Gul kabel till 86

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by henca »

Funkar torkarmotorn annars förresten? På min 928 fick jag byta torkarmotor då den drog säkringen när man körde den på något annat än lägsta hastighet eller efter att man kört spolarpumpen. Det kan ju som sagt finnas någon anledning till att relät kopplats loss.

m v h Henrik
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Tack för det Henrik, nu får jag chans att testa varför den är bortkopplad :)
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Aah! :shock: jag inser nu att det inte är ett relä, utan att det är hela kopplingsplinten(den vita på bilden ) som är lös från själva motorn,, hmmmm, detta bådar inte gott :?
torkarmotor.PNG
torkarmotor.PNG (554.53 KiB) Viewed 12299 times
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by henca »

Om torkarmotorn är trasig så är nyckeln till framgång att känna till dess reservdelsnummer: 91162811501
Sedan är det bara att börja googla, den kostar ca 4 kkr ny och ca 1 kkr begagnad.

m v h Henrik
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by felix83 »

Annars kanske en generatorrenoverare kan fixa den gamla?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Fick ner motorn efter ett antal akrobatiska övningar, och ta mig fan den funkar strålande :D rengjord o färdig för akrobatiskt montage, check på den punkten, bara vindrutesprut kvar, men det kanske dom skiter i på reg bes? :roll:
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Sven »

mioq wrote: Mon Apr 15, 2019 6:46 pm Fick ner motorn efter ett antal akrobatiska övningar, och ta mig fan den funkar strålande :D rengjord o färdig för akrobatiskt montage, check på den punkten, bara vindrutesprut kvar, men det kanske dom skiter i på reg bes? :roll:
Eller kanske inte... :roll:
356A -59
Carrera -84
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Ja, jag chansar inte😊
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by henca »

För många år sedan började min VW Golf brinna under pågående kontrollbesiktning. När besiktningsmannen skumpade bilen kraftfullt började det plötsligt välla ut vit rök från motorrummet. Det visade sig att det var ström-kabeln till stereon som kommit i kläm i stötdämparen och kortslutits, dess hängsäkring satt närmare stereon. Besiktningsmannen tog bara en tång och klippte av den brinnande kabeln och då stereon inte hade något med trafiksäkerhet så gick bilen igenom besiktningen det året.

Året därpå gick dock inte bilen igenom besiktningen, vindrutespolaren fungerade inte. Hemma i garaget kunde jag sedan konstatera att slangen till vindrutespolaren smält av vid branden året dessförinnan. Nej, jag kör inte den bilen i regn, även min gamla Golf från 1975 är en entusiastbil som bara körs fina sommardagar.

m v h Henrik
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Porsche911 »

Hej

Kan berätta att spolning är ett måste för besiktning. Var i förra veckan och besiktade min 1983 som nu är såld och blev varse det när han försökte spola rutan. Jag har aldrig använt spolningen eller fyllt spolarvätska så det blev stressigt ett tag när det inte fungerade men besiktningsmannen var juste och lät mig fylla i några muggar vatten så jag kunde hantera det i hallen.
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Är det intervallrelät som även gör att torkarna stannar i utgångsläge?? Just nu stannar dom direkt när man stänger av på spak, och när man kör sprutning går dom så länge man håller in sprutfunktion men stannar direkt när man släpper..
Hade ett likadant fel på en 944 en gång och då var det relät som styrde detta, men osäker på om det är samma funktion på 911 ,,,
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Johannes »

Torkarmotorer brukar ha en mekanisk hemmalägeskontakt. Tror inte ens att jag sett något annat...

Den är inbyggd i motorn
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Johannes wrote: Thu Apr 18, 2019 12:34 pm Torkarmotorer brukar ha en mekanisk hemmalägeskontakt. Tror inte ens att jag sett något annat...

Den är inbyggd i motorn
Hmmm.. då är ju frågan vilken kabel som styr den kontakten, eftersom den inte stannar i hemmaläge.
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by felix83 »

mioq wrote: Thu Apr 18, 2019 9:56 am Är det intervallrelät som även gör att torkarna stannar i utgångsläge?? Just nu stannar dom direkt när man stänger av på spak, och när man kör sprutning går dom så länge man håller in sprutfunktion men stannar direkt när man släpper..
Hade ett likadant fel på en 944 en gång och då var det relät som styrde detta, men osäker på om det är samma funktion på 911 ,,,
Kort svar: Ja. Jag hade samma fel på min, torkarna stannade mitt på rutan och för att få dem att parkera så fick jag sätta på intervalltorkarna och stänga av dem när torkarbladen stannade. Efter byte av intervalltorkarrelä så funkar torkarna UA.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Johannes »

Nu vet jag inte hur din motor ser ut inuti.

Men när man tar isär den här typen av motor så brukar det vara så att det är en metallisk släpring som strömmen går genom och hänger med varvet ut så strömmen bryter sig själv i stoppläget.


Detta har jag stött på på många råttsoffor.

Tänk på att alltid koppla ifrån batteriet när man är där och pillar med torkarmotorn i bil.

Missade själv och fick fingret i kläm. Någon skulle av hjälpsamhet kolla så att tändningen verkligen var avstängd. Han kom åt spaken. Min finger kom kläm. Har fingret kvar med mindre värk sen 21 år. Sportvagnen hade inte kaross av stål så torpeden buktade. Annars hade fingret blivit avklippt!
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

felix83 wrote: Thu Apr 18, 2019 2:45 pm
mioq wrote: Thu Apr 18, 2019 9:56 am Är det intervallrelät som även gör att torkarna stannar i utgångsläge?? Just nu stannar dom direkt när man stänger av på spak, och när man kör sprutning går dom så länge man håller in sprutfunktion men stannar direkt när man släpper..
Hade ett likadant fel på en 944 en gång och då var det relät som styrde detta, men osäker på om det är samma funktion på 911 ,,,
Kort svar: Ja. Jag hade samma fel på min, torkarna stannade mitt på rutan och för att få dem att parkera så fick jag sätta på intervalltorkarna och stänga av dem när torkarbladen stannade. Efter byte av intervalltorkarrelä så funkar torkarna UA.
Jag är rätt övertygad om att det är som Felix säger och jag tror= det tar sig framåt😊 så nästa logiska steg är frågan om nån av forum medlemmarna bor i närheten av Kungsbacka, och kan tänka sig att låna ut sitt relä några minuter för verifiering? Känns rätt meningslöst o lägga 500-700kr på nåt som kanske inte ger nåt resultat😊
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Johannes »

Du har jord

Du har tre lindningar till respektive hastighet

Sedan har du två kablar från relät och inuti motorn sitter en mekanisk kontakt som skickar ström tills dess att rotationen är i rätt parkeringsläge oavsett om det ör vanligt läge eller via intervallen
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Ja?? Och hur skulle det hjälpa mig? Eller menar du att det är nåt fel i motorn o inget annat som kan spöka?
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Johannes »

Du kan kolla hur strömmen kommer ur relät med en provlampa. Sån skruvmejsel med sladd och krokodilklämma från Biltema för ca tjugo kronor.


Men det går att prova motorns inbyggda mekaniska hemmalägesbrytare genom att mata separat.

Den inbyggda brytaren är fiffig men de kan kärva ihop.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Johannes »

Gjorde en sökning bilder

Porsche 911 wiper motor self parking


En bit ner så dyker det upp en bild från rennlidtcsom visar principen för hemmalägesbrytaren.

Samma typ av funktion på de flesta bilar.


Men om det går att trixa med intervall och spolning så torkarn parkeras rätt så bör ju hennalägeskontakten vara funktionsduglig.

Har putsat många hemnalägeskontakter genom pren
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by felix83 »

Hittade denna tråden på pelikanen. Tydligen kan slitna kontakter i spaken ge samma symtom:

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... -park.html
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by Thord »

Tog en bild på schema från en -77, nockstyrningen går genom intervallreläet vidare till spaken, finns flera möjliga felorsaker.
Men om dina torkare har stannat någonstans ute på rutan så borde den blåvita tråden mellan motor och relä ha 12V.
Attachments
DSC_1227.JPG
DSC_1227.JPG (1.33 MiB) Viewed 12066 times
User avatar
mioq
Posts: 67
Joined: Wed Sep 05, 2018 11:51 am
Location: Åsa/Kungsbacka

Re: Hjälp med vindrutetorkarmotor!

Post by mioq »

Har konstaterat att relät får matning och funkar, har inte plockat isär motorn-nästa steg😊 men vad är det som skall sitta i anslutningen till höger om relät??
Attachments
9994EEC3-ADF0-4A1E-8CBE-34A5D8E89DAB.jpeg
9994EEC3-ADF0-4A1E-8CBE-34A5D8E89DAB.jpeg (770.03 KiB) Viewed 12046 times
911 Coupe 1976
911 Targa 1975 (Såld)
944 Turbo 1986
Post Reply