Roliga tidningar
Roliga tidningar
Härliga omslagen , någon som känner igen nån bil ?
Re: Roliga tidningar
Jo 914/6 GT har jag ägt. Leif Hansen kom tvåa i SM när bilen var ny. Bilden är nog från Anderstorp. Jag körde RHK-kuppen med den 93. Sålde den tyvärr till Tyskland 95 när jag skulle betala min 993 Carrera RS (som jag aldrig kommer att sälja)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Roliga tidningar
Nedre bilden, team Tyger, Sveriges första sponsrade team. Anders Josephson är en gissning. Det är en 67:a.
De hade tyg limmat på vissa karossdelar!
Syns på backspegel torkare och viloläge så årsmodellen är enkel. Även annat men då krävs andra bildvinklar
Sten Axelsson, picco och Josephsson hämtade ut var sin S a’ 45 000 en gång i tiden.
Erik B var ju en del av teamet och den ende som vunnit 100% i sina Porsche starter åkte ju lotus och Ford i första hand
1968 blev ju porscharna avstängda ett tag pga fusk, möjligen klantighet - vi skippar namnet bakom...
De hade tyg limmat på vissa karossdelar!
Syns på backspegel torkare och viloläge så årsmodellen är enkel. Även annat men då krävs andra bildvinklar
Sten Axelsson, picco och Josephsson hämtade ut var sin S a’ 45 000 en gång i tiden.
Erik B var ju en del av teamet och den ende som vunnit 100% i sina Porsche starter åkte ju lotus och Ford i första hand
1968 blev ju porscharna avstängda ett tag pga fusk, möjligen klantighet - vi skippar namnet bakom...
Re: Roliga tidningar
Blädrat i fler gamla tidningar och broschyrer och vet inte om det var bättre förr men iaf billigare
- Attachments
-
- 5931CBA9-DBFD-46F7-A2DD-B46BE2852C4C.jpeg (510.17 KiB) Viewed 7226 times
Re: Roliga tidningar
Det har aldrig slagit mig att det var limmade tyger på bilarna, så fränt
Avstängda ett tag när du nu har hintat om det så bara måste du ju ge ut den storyn ...please
Fin prislista Petter, men nästan 4000:- för en framskärm för 28 år sedan kan inte ha varit billigt då
@lagteknik
Re: Roliga tidningar
Tack för att du delade Petter! Gamla priser är intressanta. Hittade en 10 år gammal annons för en 1973 RS för 52,000 GBP.
Enligt SCB så är 1,000kr från 1990 värda nästan 1,600 idag.
Också intressant hur priserna förändrat sig över tid gentemot varandra (del mot del). En golvsida idag är mycket billigare än ett komplett golv tex; https://www.rosepassion.com/en/cat/pors ... eft/P71326
https://www.rosepassion.com/en/cat/pors ... pan/P15869
Enligt SCB så är 1,000kr från 1990 värda nästan 1,600 idag.
Också intressant hur priserna förändrat sig över tid gentemot varandra (del mot del). En golvsida idag är mycket billigare än ett komplett golv tex; https://www.rosepassion.com/en/cat/pors ... eft/P71326
https://www.rosepassion.com/en/cat/pors ... pan/P15869
Re: Roliga tidningar
Plåten från Raka Rör var pirat såklart och billigare än Porsche, men billigt var i regel dyrt på plats..
1968 - Porsche hade introducerat S modellen hösten -66 som 67 års modell. Hottat upp chassit ännu mer till säsongen 68. Bredare fälgar och modifierade spacers, men ingen skillnad motormässigt. Det fanns homologiserade T vagnar där man tex fick åka med titanstakar vilket var förbjudet i de klasser som S vagnarna gick. Sannolikt är de tidiga S vagnarna de racigaste trots lägre effekt än ex 73-RS. Normal trimmningsgrad på den tiden handlade om 190 hk, kortaste hjulbasen och låg vikt - den rappa styrningen icke att förglömma.
Säsongen 1968 startade på Gelleråsen i Karlskoga. De blev problem direkt, Boo Johansson sedermera bytte han efternamn efter en ort, stoppades i besiktningen. Vagnen var för lätt.
Leif Hansen hade tagit in 4 vagnar för tävlingsbruk. Det var inte på den tiden som idag, nåt fel och man får stå över. Vagnarna var för lätta och ingen i Sverige hade utgått från något annat än att tyskarna hade skickat reglementsenliga bilar. Det blev tre månaders avstängning för Boo sedermera Brastad, Leif Hansen, Helmut Brunner ock Jan- Erik Lundgren.
En regning majdag på Dalslands ring fick Erik Berger problem med forden och Bosse lånade ut sin Porsche till Erik som givetvis vann! - själv kunde han ju inte använda den på tävling
Team tyger fick tidvis leva med öknamnet team trassel...
1968 - Porsche hade introducerat S modellen hösten -66 som 67 års modell. Hottat upp chassit ännu mer till säsongen 68. Bredare fälgar och modifierade spacers, men ingen skillnad motormässigt. Det fanns homologiserade T vagnar där man tex fick åka med titanstakar vilket var förbjudet i de klasser som S vagnarna gick. Sannolikt är de tidiga S vagnarna de racigaste trots lägre effekt än ex 73-RS. Normal trimmningsgrad på den tiden handlade om 190 hk, kortaste hjulbasen och låg vikt - den rappa styrningen icke att förglömma.
Säsongen 1968 startade på Gelleråsen i Karlskoga. De blev problem direkt, Boo Johansson sedermera bytte han efternamn efter en ort, stoppades i besiktningen. Vagnen var för lätt.
Leif Hansen hade tagit in 4 vagnar för tävlingsbruk. Det var inte på den tiden som idag, nåt fel och man får stå över. Vagnarna var för lätta och ingen i Sverige hade utgått från något annat än att tyskarna hade skickat reglementsenliga bilar. Det blev tre månaders avstängning för Boo sedermera Brastad, Leif Hansen, Helmut Brunner ock Jan- Erik Lundgren.
En regning majdag på Dalslands ring fick Erik Berger problem med forden och Bosse lånade ut sin Porsche till Erik som givetvis vann! - själv kunde han ju inte använda den på tävling
Team tyger fick tidvis leva med öknamnet team trassel...
Re: Roliga tidningar
Den blå är Esso Gunnarsson
Amazonen i hasorna är Brage Sundström en gång verksam på R Sport, ( Volvos tävlingsavdelning) efter Volvo började han på drivaggregat inom Saab
Amazonen i hasorna är Brage Sundström en gång verksam på R Sport, ( Volvos tävlingsavdelning) efter Volvo började han på drivaggregat inom Saab
Re: Roliga tidningar
Ska man vara petig. Så tror jag att
Det hette
Volvo Tävlingsverkstaden
Volvo Competition Service
R sport som sålde tillbehör för race
Volvo motorsport
Det hette
Volvo Tävlingsverkstaden
Volvo Competition Service
R sport som sålde tillbehör för race
Volvo motorsport