Motorer 2.7 l

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Malte
Posts: 4
Joined: Mon May 01, 2017 2:52 pm
Location: Kävlinge

Motorer 2.7 l

Post by Malte » Sun Oct 07, 2018 7:44 pm

Hej!
Är ny här på forumet Har en 911 targa 2.7l 1976. Jag undrar vad som skiljer motorerna åt på en 150hk resp 165hk. Har även en fråga om axeln som håller vipparmen på treans cylinder nedre den vill krypa framåt. Har justerat den rätt och dragit med ca 22nm. Kollade igen och då hade den flyttat sig ca 2mm igen efter en säsongs körning. Vågar man dra mer utan att äventyra alugodset.
911Targa-76 Malte N

Ivar82
Posts: 115
Joined: Thu Jun 18, 2015 8:56 pm
Location: Linköping

Re: Motorer 2.7 l

Post by Ivar82 » Sun Oct 07, 2018 9:28 pm

Det finns flera skillnader på 2.7-motorerna med 150hk / 165hk

Kompressionsförhållandet är: 8.0:1 respektive 8.5:1
Annan kamaxelprofil
Större kanaler i topparna på 165hk
Annan CIS-specifikation

Vipparmens axel är en lite knepig konstruktion. Som du kanske redan förstått expanderar den av skruvens sträckning, det är också detta som ska förhindra motorolja att läcka förbi. Läcker den även motorolja efter att ha flyttat sig?

User avatar
MagnusW
Posts: 1855
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorer 2.7 l

Post by MagnusW » Mon Oct 08, 2018 8:04 am

Är 22 Nm Porsches spec (kommer inte ihåg)? Man brukar få dra dessa lite hårdare än spec när allt inte längre är nytt (kamaxelhuset specifikt).
Jag brukar bara dra med vanliga L-nycklar riktigt hårt, men inte så hårt att man riskerar runddra skruvarna. Oftast så läcker axlarna oavsett vilket moment man drar de till för det finns alltid lite smårepor i aluminiumet som olja kan ta sig förbi.
Dessa axlar måste vara en av de sämsta lösningarna i 911 motorn. På 993 så har man en betydligt enklare lösning som inte kan läcka olja.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
MagnusW
Posts: 1855
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorer 2.7 l

Post by MagnusW » Mon Oct 08, 2018 8:07 am

Ivar82 wrote:
Sun Oct 07, 2018 9:28 pm
Det finns flera skillnader på 2.7-motorerna med 150hk / 165hk

Kompressionsförhållandet är: 8.0:1 respektive 8.5:1
Annan kamaxelprofil
Större kanaler i topparna på 165hk
Annan CIS-specifikation

Vipparmens axel är en lite knepig konstruktion. Som du kanske redan förstått expanderar den av skruvens sträckning, det är också detta som ska förhindra motorolja att läcka förbi. Läcker den även motorolja efter att ha flyttat sig?
Är det verkligen skillnad på kamaxlarna och portarna?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

loffe911
Posts: 214
Joined: Sat Aug 13, 2005 8:36 pm
Location: Norra Skåne

Re: Motorer 2.7 l

Post by loffe911 » Mon Oct 08, 2018 10:04 am

På min 2,7 installerade jag vitontätningar i spåren på vipparmarna, se länk
https://type911shop.co.uk/911-1965-94-Rocker-Shaft-Seal
Blev tätt efter det. :D

Malte
Posts: 4
Joined: Mon May 01, 2017 2:52 pm
Location: Kävlinge

Re: Motorer 2.7 l

Post by Malte » Mon Oct 08, 2018 12:30 pm

Det har läckt olja det kunde jag se på den torra sidan och att det kom några droppar på garagegolvet. Momentet enligt spec. är 18nm. Eftersom axeln har flyttat sig igen några mm har den inte riktigt nypt. Som jag tolkar det då är att öka momentet ytterligare. Har en uppsättning nitril tätningar hemma. Kan det funka med nitriltätning i spåret istället.
911Targa-76 Malte N

User avatar
MagnusW
Posts: 1855
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorer 2.7 l

Post by MagnusW » Mon Oct 08, 2018 12:53 pm

Tätningarna är svåra att få dit, för att inte tala om svindyra. Jag frågade Perry om detta hur han gjorde, han sa: "Stryk lite motorsilicon på axel." Hört samma sak från flera äldre mekar.

Så har jag gjort. Lite silicon i hålet på ena sidan och lite på axeln på andra sidan (så man inte får silicon på axeln eller vippan). Behövs inte mycket ska bara täta repor i godset.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

loffe911
Posts: 214
Joined: Sat Aug 13, 2005 8:36 pm
Location: Norra Skåne

Re: Motorer 2.7 l

Post by loffe911 » Mon Oct 08, 2018 1:05 pm

Stämmer att det var lite pill att få dit dem. Man får vara försiktig så man inte "skär" bort en bit när man trycker in axeln i hålet.

Ivar82
Posts: 115
Joined: Thu Jun 18, 2015 8:56 pm
Location: Linköping

Re: Motorer 2.7 l

Post by Ivar82 » Mon Oct 08, 2018 7:16 pm

Hittar bara information om 150hk-motor från 1975, fanns de ens 1976?

Efter borr/slag kommer ventilstorlek och portstorlek. Kamaxel har olika artikelnummer för 911/41 och 911/42 också.
Skärmavbild 2018-10-08 kl. 20.12.04.png
Skärmavbild 2018-10-08 kl. 20.12.04.png (49.13 KiB) Viewed 291 times

User avatar
MagnusW
Posts: 1855
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorer 2.7 l

Post by MagnusW » Mon Oct 08, 2018 7:38 pm

Ja, jäklar, det var andra kammar och mindre portar på 150hk!
Tror du har rätt i att den bara fanns 74 och 75.

Ibland blandas saker ihop. 74 så fanns 911 med 150hk och 911S med 175 hk, samma sak 75.
76 och 77 så blev det 165 hk, i grunden 175hk motorn med ett sämre avgassystem.
I USA kallades den 911S men i Europa 911, fast de har samma motorer med samma effekt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Malte
Posts: 4
Joined: Mon May 01, 2017 2:52 pm
Location: Kävlinge

Re: Motorer 2.7 l

Post by Malte » Tue Oct 09, 2018 9:31 am

Verkar svårt att få dit tätningar. Kan man göra så att man smörjer delar av axel o hål med biltema silicone röd eller hylomar blå och drar tills man skäms?

Var otydlig, menade att skippa tätningen helt och göra enligt ovan.
Last edited by Malte on Wed Oct 10, 2018 9:01 am, edited 1 time in total.
911Targa-76 Malte N

User avatar
MagnusW
Posts: 1855
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorer 2.7 l

Post by MagnusW » Tue Oct 09, 2018 9:44 am

Malte wrote:
Tue Oct 09, 2018 9:31 am
Verkar svårt att få dit tätningar. Kan man göra så att man smörjer delar av axel o hål med biltema silicone röd eller hylomar blå och drar tills man skäms?
Som jag beskrev ovan typ.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Post Reply