Bilen sjunker!

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Bilen sjunker!

Post by peterc »

Skämt åsido. min SC-83 Cab sjunker i bakvagnen. Den är helt original och har gått 5700 mil. När jag köpte den 2008 hade den gått 3700 mil och jag reagerade på att den var låg bak. Första åtgärden var att sänka fram men sen gick jag omkring och retade mig på att den såg ut som ett strykjärn. (Orginalskadad ägare). :roll:
För två vintrar sedan höjde jag den bak och sedan dess har den sjunkit 10 mm efter försiktig användning. Totalt har den nog gått ner 30 mm sedan den var ny. Rent geometriskt kan inte gummibussningarna runt stavarna slitas eller deformeras så mycket så det måste vara stavarna som "ger efter" (plasticeras). Inget förefaller slitet för den känns väldigt bra på vägen. Tror det är 24 mm stavar på sen SC, har inte haft ur dem, justerade på svärden när jag höjde den. Är det någon annan som råkat ut för detta på en SC? Har haft en del 911or med torsionsfjädring och aldrig varit med om detta förut.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Bilen sjunker!

Post by Thord »

Vad är det för stötdämpare, är det gasdämpare är dom kanske inte neutrala utan har viss tryckkraft dom också, men tappat stinget med åren.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Bilen sjunker!

Post by peterc »

Nej det är inte gasdämpare.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Bilen sjunker!

Post by JMB »

30mm är rätt mycket. Det kan nästan bara vara stavarna, men det låter väldigt märkligt. Hur många splines ska man "hoppa över" för att sänka bilen 30mm?

Det är lätt att se om bussningarna runt stavarna är slut, men som sagt dom kan inte ge sig så mycket.

Är sen dina inställningar på svärden oförändrade återstår stavarna.

Personligen hade jag tagit ur stavarna för att se hur dom ser ut.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bilen sjunker!

Post by MagnusW »

Är det inte Bilstein dämpare på den?

Men du har justerbara svärd, om man inte drar dessa riktigt hårt så kan de glida lite.
Har du kollat om de är i samma läge som när du justerade dem?

Sen tror jag en torsionsstav säckar lite med åren. Det är väl en av anledningarna att man inte ska byta sida på stavar så att de vrids åt ett annat håll än de är inkörda åt.
Även spiralfjädrar säckar lite med åren.

Bilen har inte gått så många mil, men den är fortfarande från 83 och har antagligen stått på hjulen mestadels av tiden så det har ju varit ett konstant tryck på bussningar och stavar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bilen sjunker!

Post by MagnusW »

JMB wrote: Fri Oct 05, 2018 12:11 am 30mm är rätt mycket. Det kan nästan bara vara stavarna, men det låter väldigt märkligt. Hur många splines ska man "hoppa över" för att sänka bilen 30mm?
Beror lite på om det är inre eller yttre då det är olika antal splines. Men 1 spline på antingen inre eller yttre ger nog 30 mm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Bilen sjunker!

Post by Sven »

Jag har råkat ut för något liknande på min Carrera -84.
Eftersom jag vill ha min 911 som ett strykjärn, så bad jag Perrys Motor att sänka den både fram och bak. Perry var mycket bestämd på att då skulle det dit med Turbostavar bak, för att annars skulle den bli otrevlig att köra.

Sagt och gjort - jag fick tillbaka bilen och den var låg.

Efter ett par dagar så tyckte jag att den var väldigt låg. Väldigt väldigt låg. Efter ytterligare ett par veckor så skulle bilen tillbaka till Perry's, och när jag då uttryckte att den kanske möjligtvis hade blivit lite för låg, så tittade Dick på den och "Så där mycket har jag då inte sänkt den". Han tog fram måttbandet och konstaterade att den hade sjunkit 30 mm mot vad han hade sänkt den till.

Efter undersökning så visade det sig att Porsche hade sålt helt nya och defekta turbostavar.

Så sjunkande stavar finns, eller i varje fall har funnits. Stavar - i varje fall turbostavar - är även märkta höger och vänster, så i princip kan man vända dem fel - och då går det också inte heller bra.
356A -59
Carrera -84
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Bilen sjunker!

Post by Jesse »

+ 1 på Svens historia!

Jag hade liknande problem med ett par nytillverkade turbostavar (26mm) från Porsche.

Tog väldigt mycket tid och energi att komma tillrätta med :(
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Post Reply