Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

Hej Allesammans.

Skulle vara oerhört tacksam för lite råd från er som är kunniga inom motoruppgradering för 911 ST speckad Porsche.

Vill börja med att säga att jag har en total budget på 200-250 000kr för en motor samt uppgradering för att kunna få till en racingklar ST motor som är homologiserad för klassisk racing för bilar i årgång 70-71. Så den första frågan är hur långt kommer man med en sådan budget, ska jag lägga ner tankarna om en 2.381cc motor som är något att räkna med. Ligger jag för långt ifrån rent budgetmässigt?

Något som även känns lite dystert och mörkt är motormarknaden. Inte bara att det är svårt och dyrt att få tag på en 911 s motor (helst en med sandgjuten aluminiumblock) Det känns nästan som ett lotteri att få tag på en som är i ett tillräckligt bra skick. Någon som har tips om säljare man kan lite på eller något man ska vara försiktig med gällande köp av motorer.

Ifall uppdatering till en 2.381cc motor är utomräckhåll så har jag lite andra idéer som jag gärna vill ha lite feedback om.

1. Jag köper en 911s motor och bara har den som den är och nöjer mig med 180hk och inser att jag inte kommer kunna tävla med bilen på grund av att man inte är konkurrenskraftig nog.

2. I sådant fall kanske man istället kan göra något helt annat. tex sätta in en 3,6 L motor från en 964. Detta kanske är en synd vet inte hur folk förhåller sig till att inte ha en parodisk korrekt motor.

3. Behåller original motorn som är en 2.2 T i bilen.( Matching nr )

Skall även inflicka att jag har en ST uppgraderad 911 från 1970. Mycket är gjort för att få den FIA och HTP godkänd. Känns lite tråkigt att inte kunna fortsätta hela vägen på grund av motorn. Men ibland får man helt enkelt inte budgeten att räcker till.

Eller så kanske ni har en helt annan ide om vad ni skulle göra. Är intresserad av alla förslag och råd.

Med vänlig hälsning,
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by JMB »

Det finns några här som gått hela vägen och kan ge bättre råd än mig (Bernard tex viewtopic.php?f=4&t=2143&start=125 ), men jag skulle inte tro 250k räcker för att bygga en konkurrenskraftig motor. Bara förgasare och insug går på en del (MFI är ytterligare något dyrare men har för mig det bara satt på 2,5L motorn(?)). Lägg till ett godkänt dubbeltändnings system och det börjar bli tomt i plånboken. Du kan ju se vad en godkänd bil kostar och utgå från det.

Låt säga du får ihop en FIA godkänd bil - vad är ditt mål? Att tävla och vara konkurrenskraftig? Att få köra tävlingar men inte vara så brydd om du står på pallen eller inte? Öka värdet på din bil? Jag tror du ska ha det klart för dig innan du sätter igång för annars är risken stor du blir besviken/frustrerad/bitter när du inte når hela vägen. En konkurrenskraftig bil, där det inte fuskats, är inte billig att bygga.

Ett alternativ är att ta det stegvis, där du bygger/köper ett bra block men använder tex PMO förgasare eller Weber 40. Det klar du möjligtvis med 250k. Bilen blir inte godkänd men du är ett steg på vägen.

Om du bestämmer dig för att att skita i FIA så kan du helt plötsligt ha en hel del kul med 250k. Då handlar det mer om vad du vill ha ut av motorn i form av karaktär etc (och här finns det massvis med åsikter åt ena eller andra hållet). En 3,6L har helt klar sina fördelar och sätter du förgasare på den så kan dom flesta inte se skillnad om den är på 2,2L eller 3,6L. Här tror jag du kan få ännu mera råd av andra. Sök under "Presentation av gruppens medlemmar". Där hittar en del (tex Magnus bil viewtopic.php?f=4&t=3530&sid=2aa9d9fbc7 ... &start=175 )

Vad andra tycker är strunt samma till den dagen du ska sälja bilen. Det är din bil och du ska bli glad varenda gång du ser den eller vrider om nyckeln.

När hade du tänkt dig att lägga upp lite fler bilder på bilen? ;)

/Johan
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

JMB wrote: Wed Jul 04, 2018 11:41 pm Det finns några här som gått hela vägen och kan ge bättre råd än mig (Bernard tex viewtopic.php?f=4&t=2143&start=125 ), men jag skulle inte tro 250k räcker för att bygga en konkurrenskraftig motor. Bara förgasare och insug går på en del (MFI är ytterligare något dyrare men har för mig det bara satt på 2,5L motorn(?)). Lägg till ett godkänt dubbeltändnings system och det börjar bli tomt i plånboken. Du kan ju se vad en godkänd bil kostar och utgå från det.

Låt säga du får ihop en FIA godkänd bil - vad är ditt mål? Att tävla och vara konkurrenskraftig? Att få köra tävlingar men inte vara så brydd om du står på pallen eller inte? Öka värdet på din bil? Jag tror du ska ha det klart för dig innan du sätter igång för annars är risken stor du blir besviken/frustrerad/bitter när du inte når hela vägen. En konkurrenskraftig bil, där det inte fuskats, är inte billig att bygga.

Ett alternativ är att ta det stegvis, där du bygger/köper ett bra block men använder tex PMO förgasare eller Weber 40. Det klar du möjligtvis med 250k. Bilen blir inte godkänd men du är ett steg på vägen.

Om du bestämmer dig för att att skita i FIA så kan du helt plötsligt ha en hel del kul med 250k. Då handlar det mer om vad du vill ha ut av motorn i form av karaktär etc (och här finns det massvis med åsikter åt ena eller andra hållet). En 3,6L har helt klar sina fördelar och sätter du förgasare på den så kan dom flesta inte se skillnad om den är på 2,2L eller 3,6L. Här tror jag du kan få ännu mera råd av andra. Sök under "Presentation av gruppens medlemmar". Där hittar en del (tex Magnus bil viewtopic.php?f=4&t=3530&sid=2aa9d9fbc7 ... &start=175 )

Vad andra tycker är strunt samma till den dagen du ska sälja bilen. Det är din bil och du ska bli glad varenda gång du ser den eller vrider om nyckeln.

När hade du tänkt dig att lägga upp lite fler bilder på bilen? ;)

/Johan
Tackar Johan för din input. Super uppskattat.

Börjar med att förklara vad mina planer har varit. Det började med att jag ville få bilen fia och htp godkänd för bankörning inom Classic Racing. Siktade på bra placeringar, som en amatör Racingförare så ligger vinsten i tävlingar varmt om hjärtat. Så bilen började bli preppad för detta. Rätt 911s bromsar, Racingtank, godkändbur, bilstein dämpare lätta bilen etc etc. fortfarande saker kvar att ordna med bilen men vägen till en godkänd homologiserad Racingbil såg ljus ut. Tills jag började förstå hur kostsamt och komplicerat det var med motorn. Min första tanke var att ta det ett steg i taget. Kanske ha en 3-4 årig plan. Vet dock inte vilken ände man skulle börja med. Vilka delar bör man införskaffa först etc etc. sedan har det här med racingen av någon anledningen inte känts lika aktuellt längre, förmodligen för att det är ganska kostsamt att hålla på med Classic Racing ifall man inte kan mecka själv. Trots det så har det varit självklart att få bilen fia och htp godkänd, förmodligen för att behålla värdet av bilen och det man lägger ner samt att det är trevligt att ha en tidsenligt korrekt bil. Men bilen tänkte jag behålla livet ut och eventuellt låta den gå i arv till min grabb. Så igentligen handlar det om att njuta av den och ha en bil som är fantastisk att köra på vägarna med en fantastisk körkänslan och gärna lite fart i bilen med bra kör egenskaper. Senaste funderingen var att köpa en 911s motor från 70-73 Sätta in den i bilen så länge, så har man åtminstånde något att bygga på i framtiden. Eller strunta i allt och köra på en 3.6L 964 motor. Även om det inte är helt avgörande så är frågan vad som är bättre för värdet av bilen i framtiden. 911s motor eller 3.6L 964 motor ?

P.s lägger upp lite bilder på bilen så fort jag lärt mig hur man gör.
Attachments
EA54D46B-BACC-446E-A27C-BB940B83147E.jpeg
EA54D46B-BACC-446E-A27C-BB940B83147E.jpeg (631.34 KiB) Viewed 11834 times
3350CF26-A6D2-4A2E-BB8F-B6E77F51684B.jpeg
3350CF26-A6D2-4A2E-BB8F-B6E77F51684B.jpeg (695.98 KiB) Viewed 11834 times
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Johannes »

Har du kollat priser på gamla S motorer? Och jämfört med den budgetram som du angav?


Ungefär så här kan det se ut.

Begärt pris på S motor 35 -45 000 euro. Och man vet absolut inget om skicket. Och heller inget om grejorna som sitter i. Kan vara vilket hopplock som helst.

Tvåliters till årsm 65 är i samma härad.

Renovering av en sån motor är nog ett måste före start. Säg 150 000 sek. Skall den vara snygg lägg på 50-75 för det utvändiga.



Trimning
Stora förgasare, insugningsrör, minsta fläkten, lätta kåpor korrekt ljuddämpare det blir bertydligt mer att lägga på summan.


Skall du ha större slagvolym så blir det i samma härad.

En 3.2 kanske är rätt kompromiss?
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by blomman »

Runt 550’ får du räkna med att en korrekt motor kostar om du köper den. Mittelmotor har färdigbyggda på hyllan.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

Johannes wrote: Thu Jul 05, 2018 6:44 pm Har du kollat priser på gamla S motorer? Och jämfört med den budgetram som du angav?


Ungefär så här kan det se ut.

Begärt pris på S motor 35 -45 000 euro. Och man vet absolut inget om skicket. Och heller inget om grejorna som sitter i. Kan vara vilket hopplock som helst.

Tvåliters till årsm 65 är i samma härad.

Renovering av en sån motor är nog ett måste före start. Säg 150 000 sek. Skall den vara snygg lägg på 50-75 för det utvändiga.



Trimning
Stora förgasare, insugningsrör, minsta fläkten, lätta kåpor korrekt ljuddämpare det blir bertydligt mer att lägga på summan.


Skall du ha större slagvolym så blir det i samma härad.

En 3.2 kanske är rätt kompromiss?
Tack för din input Johannes. Väldigt uppskattat. 35-45 000 euro för en 911s motor låter ganska högt. Har hittat några som ligger en bit under det. Man som alltid med motorer så vet man inte vad man får. Det kan vara så att de bra motorerna kostar så mycket, det vet jag inget om. Men väldigt uppskattat med ditt råd.

En 3.2 kan vara en bra kompremiss. Jag får se hur det blir. Vet du vad som händer med värdet av bilen ifall man sätter in en 3.2 eller hur avancerat och svårt det är.

Med vänlig hälsning,
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

blomman wrote: Thu Jul 05, 2018 8:43 pm Runt 550’ får du räkna med att en korrekt motor kostar om du köper den. Mittelmotor har färdigbyggda på hyllan.
Håller med din prisbild,när jag tittat runt så är det runt 500 000 man får betala för en färdig motor. kanske värt att betala det i slutändan än att behöva leta upp rätt delar etc etc.

Med vänlig hälsning,
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Johannes »

Tyvärr har jag inte kompetensen att värdera bilpriser efter modifierad spec.

En färdigbyggd motor är säkert ett bra alternativ. I första hand handlar det om hur fritt från sprickor som blocket är.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by JMB »

"Problemet" med en hotrod (inte original och inte FIA) är att värdet ligger till stor del i betraktarens ögon eftersom många sådana byggen är baserade på personlig smak. Men eftersom du inte planerar sälja bilen spelar det mindre roll. ;)

Som jag sa tidigare, du kan bygga en motor som ser ut som en äldre motor utan större problem om du vill det ska se tidstypiskt ut. I gengäld offrar du dom teknologiska framsteg som gjorts.

Vad som krävs för att installera en nyare motor finns det gott om trådar om på tex här eller hos Pelican (https://forums.pelicanparts.com/porsche ... ical-forum). Hur komplicerat det är beror mycket på vilket insprut och tändning man väljer.
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

Tack allesammans.

För mig känns det lite för riskfyllt att försöka lyckas få ihop en korrekt 2,381cc ST motor. Köp träsket med motorer och dylikt är för svår för mig att ge mig in i. Skulle behöva göra flera månaders gedigen research för att inte köpa fel delar eller köpa saker som inte håller måttet.

Jag kommer helt enkelt att köpa en färdig motor. Då blir allt korrekt från början. Dock så behöver jag spara ihop för att det ska bli verklighet så det kommer ta sin tid innan det sitter en korrekt motor i bilen. Tills dess så njuter jag av bilen med dess orginalmotor.

Ifall det finns andra alternativ som ni kan komma på så är jag självklart öppen för förslag

Med vänlig hälsning,
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by MattiasB »

Mittelmotor har bla en nybyggd 2.5 med förgasare tror jag för 34.000 euro
Känns nästan som ett fynd.. :D

https://www.mittelmotor.de/cms/de/1-1-m ... neu-detail

Översättning från tyska:
Motorn är baserad på en original '70 eller '71 modell '22 motor, och är därför också tillåten i 911 ST 2.3 enligt Motorsport Regulations.
 
Borrningen har utvidgats till 2,5 l med speciella smidda kappstammar och större aluminium / nikasilcylindrar.
66 mm slagningen upprätthölls med hjälp av den ursprungliga vevaxeln, vanligen kallad "short-stroke" -motorn.
 
Vridmomentet är 240 Nm och kraften 240 hk vid 6900 rpm. Den högsta tillåtna hastigheten är 7300 rpm.
 
Motorn har ett originalförgasningssystem och dubbel antändning. Fläkten och fläktringen är den "lilla" versionen på endast 225 mm i stället för 245 mm, som den användes i alla fabriksmotorer.
Avgasystemet inklusive löpbanor består helt av rostfritt stål från 911 ST. Svänghjulet finns också i den lätta ST-versionen och det lätta motorskyddet av klar glasfiber.
Oljekylaren på motorn är ersatt av en oljefilterhållare, som också tillåter oljefiltrering i tryckströmmen.
Motorsvärdet är den lätta ST-versionen.
-72 ex racer
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

MattiasB wrote: Fri Jul 06, 2018 10:12 am Mittelmotor har bla en nybyggd 2.5 med förgasare tror jag för 34.000 euro
Känns nästan som ett fynd.. :D

https://www.mittelmotor.de/cms/de/1-1-m ... neu-detail

Översättning från tyska:
Motorn är baserad på en original '70 eller '71 modell '22 motor, och är därför också tillåten i 911 ST 2.3 enligt Motorsport Regulations.
 
Borrningen har utvidgats till 2,5 l med speciella smidda kappstammar och större aluminium / nikasilcylindrar.
66 mm slagningen upprätthölls med hjälp av den ursprungliga vevaxeln, vanligen kallad "short-stroke" -motorn.
 
Vridmomentet är 240 Nm och kraften 240 hk vid 6900 rpm. Den högsta tillåtna hastigheten är 7300 rpm.
 
Motorn har ett originalförgasningssystem och dubbel antändning. Fläkten och fläktringen är den "lilla" versionen på endast 225 mm i stället för 245 mm, som den användes i alla fabriksmotorer.
Avgasystemet inklusive löpbanor består helt av rostfritt stål från 911 ST. Svänghjulet finns också i den lätta ST-versionen och det lätta motorskyddet av klar glasfiber.
Oljekylaren på motorn är ersatt av en oljefilterhållare, som också tillåter oljefiltrering i tryckströmmen.
Motorsvärdet är den lätta ST-versionen.
Tack tusen för detta. Ska se ifall detta kan vara ett alternativ. Ligger trots allt något över min budget. Men det kan vara värt att slå till nu.
Med vänlig hälsning,
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Johannes »

Freisinger har listat de motorer de har för försäljning och motorrummet finns angivet. Vilken firma som eventuellt är böst vet jag inte.

Kanske någon svensk motorbyggare som köper in renoveringsämne och sen kan du konferera på svenska med byggaren om hur motorn skall specas.

Det finns ju många olika sätt att bygga upp motorn och gör man det inte själv så gäller det att vara på speaking terms.

Ibland stiftas blocken, borras och byggs om för oljepumpen etc

Vid racerbygge eller look a like så kan man som struntsumma kolla på vevhusventilationen.

På en tvåliters användes en platt spolarburk från SWF. Sitter även på Carrera six. En superoriginal har två stansade hål för slangarna. Den sitter på torpeden på 911.

En superoriginal är kostsam men såklart en mindre summa i sammanhanget.

En likadan burk från början där hålen är utskurna med kniv eller så kostar mindre. Min uppskattning idag 500 euro.

Sen tillkommer lite original plåtvinklar, stropp och bygel för fastsättning. Inte gratis.

Och som grädde på moset. Påfyllnadskocket är ersatt av en blekrosa plastplugg. Gjuten. Helt omöjlig att FP tag på sen många år. Diskuterade det letandet ned chefen för Porsche Classic i essen för 15 år sedan.

Slutade med att jag svarvade fram en som ser vettig ut på 1 meters håll...

På en ST så är det den större burken med runda former som användes, billigare tack och lov.

När jag köpte min kantiga för 20 år sen så sa någon i omgivningen. Inte ens Bill Gates gör såna affärer.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by JMB »

Johannes wrote: Fri Jul 06, 2018 5:26 pm På en tvåliters användes en platt spolarburk från SWF. Sitter även på Carrera six. En superoriginal har två stansade hål för slangarna. Den sitter på torpeden på 911.

En superoriginal är kostsam men såklart en mindre summa i sammanhanget.

En likadan burk från början där hålen är utskurna med kniv eller så kostar mindre. Min uppskattning idag 500 euro.

Sen tillkommer lite original plåtvinklar, stropp och bygel för fastsättning. Inte gratis.

Och som grädde på moset. Påfyllnadskocket är ersatt av en blekrosa plastplugg. Gjuten. Helt omöjlig att FP tag på sen många år. Diskuterade det letandet ned chefen för Porsche Classic i essen för 15 år sedan.
Catch tank: http://www.early911sregistry.org/forums ... t=breather
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

Johannes wrote: Fri Jul 06, 2018 5:26 pm Freisinger har listat de motorer de har för försäljning och motorrummet finns angivet. Vilken firma som eventuellt är böst vet jag inte.

Kanske någon svensk motorbyggare som köper in renoveringsämne och sen kan du konferera på svenska med byggaren om hur motorn skall specas.

Det finns ju många olika sätt att bygga upp motorn och gör man det inte själv så gäller det att vara på speaking terms.

Ibland stiftas blocken, borras och byggs om för oljepumpen etc

Vid racerbygge eller look a like så kan man som struntsumma kolla på vevhusventilationen.

På en tvåliters användes en platt spolarburk från SWF. Sitter även på Carrera six. En superoriginal har två stansade hål för slangarna. Den sitter på torpeden på 911.

En superoriginal är kostsam men såklart en mindre summa i sammanhanget.

En likadan burk från början där hålen är utskurna med kniv eller så kostar mindre. Min uppskattning idag 500 euro.

Sen tillkommer lite original plåtvinklar, stropp och bygel för fastsättning. Inte gratis.

Och som grädde på moset. Påfyllnadskocket är ersatt av en blekrosa plastplugg. Gjuten. Helt omöjlig att FP tag på sen många år. Diskuterade det letandet ned chefen för Porsche Classic i essen för 15 år sedan.

Slutade med att jag svarvade fram en som ser vettig ut på 1 meters håll...

På en ST så är det den större burken med runda former som användes, billigare tack och lov.

När jag köpte min kantiga för 20 år sen så sa någon i omgivningen. Inte ens Bill Gates gör såna affärer.
Tack för informationen Johannes.

Väldigt uppskattat, det är mycket att väga in, Jag får se hur jag gör, väldigt svårt att ta ställning till just nu. Det jag koncentrerar mig på är att få allt rätt exklusive motorn rätt för att få den FIA och HTP godkänd, bilen kan vad jag förstår blir godkänd och homologiserad för rätt klass även om jag har original motorn i. Det är bara det att jag är chanslös på banan och man skulle kanske inte kunna kalla den en sann ST ifall motorn inte är i den rätta. Man får helt enkelt ta det steg för steg, Men en del av mig vill bara köpa en klar och färdig och för 34 000 euro så känns det inte helt off. Även om det är ruskigt mycket pengar.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Nilsson »

Att bygga en Porsche race-motor är roligt men kostsamt.Och den korta brinntiden på grejorna gör att det svider ännu mer i plånboken när man skall ösa in pengar för att hålla det rullande.Är du sugen på Historisk Racing måste jag vara lite tråkig och säga,gör som Myggan.han kan allt om Porschar och vet vad det kostar.Han kör Escort och Elan därför.Det finns många roliga och prisvärda bilar att välja på....(.Nu kanske det blev lite OT...)
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

Nilsson wrote: Fri Jul 06, 2018 9:48 pm Att bygga en Porsche race-motor är roligt men kostsamt.Och den korta brinntiden på grejorna gör att det svider ännu mer i plånboken när man skall ösa in pengar för att hålla det rullande.Är du sugen på Historisk Racing måste jag vara lite tråkig och säga,gör som Myggan.han kan allt om Porschar och vet vad det kostar.Han kör Escort och Elan därför.Det finns många roliga och prisvärda bilar att välja på....(.Nu kanske det blev lite OT...)

Vad kul att du nämner Myggan för det är han som bygger min ST. Vi har dock inte diskuterat motorer än.
Jo han åker omkring i sin Escort och vinner i princip allt han deltar i, Han skulle nog vinna i en skåpbil med tanke på hur extremt duktig han är runt en bana.
Men jag ska ta en djupare diskussion med Myggan. En Porsche blir det oavsett, kärleken för märket går över all sans. Nu kommer jag inte att tävla då jag som du väldigt tydligt poängterat det är dyrt och jag har inte har råd i längden. Men man jag är en person som gärna vill ha så bra bil som möjligt som är så korrekt som möjligt, Sedan kanske man inte behöver stressa motorn för mycket med att dra det till dess absoluta gräns. kanske räcker med 220-230hk.
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Johannes »

Än mer off topic,

Myggan erbjöd mig en 2.0 S motor med sprut och låda. Han skulle bara göra vid topparna. Byta styrningar och fixa till ventiler.

Det skulle kosta 10 tusen kronor totalt.

Blev ingen affär - utan köpte en fd tävlingsmotor med alu block utan låda för samma pris i förort norr om huvudstaden.

Åren går...
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Porsche911ST »

Johannes wrote: Sat Jul 07, 2018 8:16 am Än mer off topic,

Myggan erbjöd mig en 2.0 S motor med sprut och låda. Han skulle bara göra vid topparna. Byta styrningar och fixa till ventiler.

Det skulle kosta 10 tusen kronor totalt.

Blev ingen affär - utan köpte en fd tävlingsmotor med alu block utan låda för samma pris i förort norr om huvudstaden.

Åren går...
Där ser man, tänk om man kunde få ett liknande erbjudande idag. :)
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Behöver hjälp med motor uppdatering ST speck.

Post by Sven »

Porsche911ST wrote: Sat Jul 07, 2018 1:14 pm
Där ser man, tänk om man kunde få ett liknande erbjudande idag. :)
Det kan du få, det är bara själva summan som är en smula högre...

8)
356A -59
Carrera -84
Post Reply