Hej
Har en swb från 65 som jag kör både gata och bana med (fortf ganska nybörjare). Funderar på vad som kan vara en lämplig hjulinställning? Vill gärna det ska vara kul på både bana och gata utan extremt däckslitage.
Tänker bla på toe-in. Vet inte hur många grader jag har idag, men det syns tydligt att bakhjulen har toe-in. Någon sa att det behövs för att få bättre stabilitet / mindre nervös bakvagn i högfartssvängar på banan? Någon som har erfarenhet av att köra swb på bana och provat lite olika inställningar (camber, toe-in etc? Har relativt breda fälgar 6,5" och 7,5" med 195/55 runt om.
Hjulinställning SWB
Hjulinställning SWB
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Hjulinställning SWB
Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Hjulinställning SWB
Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote: ↑Mon Jun 11, 2018 10:29 am Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Hjulinställning SWB
Normalt så görs det tillsammans eftersom det ena påverkar det andra.
Kör hårt!
Kör hårt!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Hjulinställning SWB
K3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.laxen911 wrote: ↑Mon Jun 11, 2018 10:55 am Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote: ↑Mon Jun 11, 2018 10:29 am Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hjulinställning SWB
Kom ihåg att tänka på tankad bränslevolym.
Ökad Toe in bak ger dig snabbare respons vid kurvtagning.
Om vi hade talat om en fabriksny kaross så är länkarmarnas fästposition det som de flesta skulle anse vara helt avgörande. Det handlar om mindre än en halv mm i höjdled. Och det lyckades de kanske inte alltid med.
På en 65:a har du kortaste styrväxeln om det är original och det är ju väldigt trevligt. Bättre blir det nog inte!
Ökad Toe in bak ger dig snabbare respons vid kurvtagning.
Om vi hade talat om en fabriksny kaross så är länkarmarnas fästposition det som de flesta skulle anse vara helt avgörande. Det handlar om mindre än en halv mm i höjdled. Och det lyckades de kanske inte alltid med.
På en 65:a har du kortaste styrväxeln om det är original och det är ju väldigt trevligt. Bättre blir det nog inte!
Re: Hjulinställning SWB
Låter bra. Kommer förstås höra vad de föreslår. Ville bara ha en 2nd opinion Frågan är nog främst hur många grader toe-in som är lämpligast.MagnusW wrote: ↑Mon Jun 11, 2018 1:50 pmK3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.laxen911 wrote: ↑Mon Jun 11, 2018 10:55 am Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote: ↑Mon Jun 11, 2018 10:29 am Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Hjulinställning SWB
Man vill bara ha så pass lite toe in att den inte är helt neutral för då kan den bli lite nervös, då är det bättre att ha lite toe-out.laxen911 wrote: ↑Tue Jun 12, 2018 3:23 pmLåter bra. Kommer förstås höra vad de föreslår. Ville bara ha en 2nd opinion Frågan är nog främst hur många grader toe-in som är lämpligast.MagnusW wrote: ↑Mon Jun 11, 2018 1:50 pmK3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
Beror litegran på hur mycket gummi du har i hjulupphägningen, bussningar och styrstag etc. Mer gummi => lite mer toe.
Men det är vettigt att lägga sig lite safe, och sedan kanske lägga på lite toe out om man vill ha den piggare i instyrningen när man lärt känna bilen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79