911 3.2 dör och startar.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Kristoffer Petersson
Posts: 28
Joined: Tue Jun 26, 2012 11:08 am

911 3.2 dör och startar.

Post by Kristoffer Petersson »

Hej alla! Ska försöka presentera mitt problem så detaljerat jag kan.
För det första har jag haft bilen i fem år och den har aldrig strulat.
För en månad sen körde jag till jobbet men skulle tanka först jag hade kvartstank och fyllde den helt. Bensinstationen är välbesökt.

Efter tio meter hostar bilen till, efter ytterligare tjugofem meter dör den helt i en korsning och går ej att starta.
Jag lämnar bilen på en parkering och åker dit på eftermiddagen med släp, testar att starta bilen men den tänder ej.
Jag lämnar bilen på en verkstad i Karlskrona som jag har fått förtroende för.
Han säger att vevaxellägesgivaren är kass och jag fick tag i en begagnad här på forumet. Han säger också att han kollat givarna vilket jag ej kan garantera.

Mekanikern har bytt dme, öppnat och kollat databoxen, gått över jordpunkterna, kollat säkringarna, testat att köra bilen med extern bensinpump och tank med annan bensin.

Jag har tagit hem bilen nu då det känns som att han har för lite tid och kunskap. Bilen startar och går nu men dör hela tiden men startar igång av sig själv sk cut out. Symtomen börjar efter att bilen gått i ca 10 sekunder. Det känns som att alla cylindrar antingen tappar tändning eller bensin samtidigt i en sekund. Dessa symptom försvinner helt över Ca 3000 rpm.
Bilen går alltid att starta om den dör helt vilket den gör ofta men inte alltid på tomgång. När bilen börjar dö så hörs ett klickande från något relä bakom varvräknaren.

När jag kör bilen och den dör så funkar fortfarande hastighetsmätaren och all annan el medans varvräknare dör med motorn.

Jag plockade isär och rengjorde i databoxen idag, inget som stack ut som tydlig problempunkt:?. Luktar ej bränt och inga brännmärken.

Jag har även bytt dme relä.


Hur aka jag tänka?, var ska jag fortsätta felsöka?
Snälla hjälp:(.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: 911 3.2 dör och startar.

Post by felix83 »

Har bilen startspärr eller larm?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Kristoffer Petersson
Posts: 28
Joined: Tue Jun 26, 2012 11:08 am

Re: 911 3.2 dör och startar.

Post by Kristoffer Petersson »

Den har ett gammalt larm som jag ej har använt..
Kristoffer Petersson
Posts: 28
Joined: Tue Jun 26, 2012 11:08 am

Re: 911 3.2 dör och startar.

Post by Kristoffer Petersson »

Freddegabbe och Magnus W hade rätt! Tändspolen var det som spökade! Nu går hon som hon ska:)!
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911 3.2 dör och startar.

Post by MagnusW »

Kul det löste sig!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: 911 3.2 dör och startar.

Post by felix83 »

Skönt att det löste sig! Jag antar att du inte kommer besöka den verkstaden mer?

Angående larmet så är ju det en sådan där typisk grej som kan ge problem, så det kan vara idé att riva ur det innan det börjar strula.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply