Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Oskar.G »

Hejsan!

Jag har en Porsche 912-66 som verkar vilja ha ihjäl mig... Efter att ha hållit på i över 1år med bromsar så börjar jag tappa suget på att få klar denna.

Det jag har gjort är att jag har uppgraderat till 2krets bromsystem, i och med att jag gjorde det så förutom att jag skaffade en annan behållare och kortade ned pinnen som går ifrån bromspedalen, så drog jag även nya bromsrör, bytte alla gummislangar, uppgraderade till ventilerade skivor fram och större renoverade Brembo 48mm bromsok, jag har även bytt skivor bak och renoverat upp bromsoken med nya cylindrar och packningar, efter att jag luftat bilen 4-5varv och jag fortfarande inte har några bromsar bestämmer jag mig för att även renovera upp pedalstället som kärvade lite.. Men icket fortfarande inga bromsar. Ser inga läckage någonstans och kommer inga bubblar då jag luftar, har provat lufta både med en luftare som man sätter på locket till behållaren samt det vanliga klassiska viset.

Några frågor!

1. Hur högt upp ska bromspedalen ta? jag kan trycka ned den typ 3-4cm innan den tar stopp i vad jag tror är botten!?
2. Kan man lufta huvudbromscylindern på något vis?
3. Är det något mer man måste göra för att köra 2krets huvudbromscylinder? skiljer sig pedalstället något förutom pinnen?
4. Om jag trycker ned pedalen i botten och ber en "assistent" att öppna upp en bromsnippel så kommer det ytterst lite bromsvätska men pedalen åker inte ned något mer efter att nippeln blivit öppnad, pedalen har en jättekort bana (rörelselängd) i själva huvudcylindern jämfört med andra bilar jag hållit på med, ska det va så?
5. Har bytt huvudbromscylinder 2ggr nu men misstänker fortfarande att det är den som inte fungerar.. Vanligt med trasiga direkt ifrån leverantör? Kan man prova den på något vis om den fungerar?
6. Kan låsa fast bromsarna på alla hjul såpass att bilen inte går att rubba då jag står still. Men har provkört bilen och det är totalt livsfarligt!!! därför jag misstänker att den försöker ha ihjäl mig...

Snälla hjälp mig innan jag ger upp denna bil och börjar på något annat projekt // Oskar
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Johannes »

Spontant så tror jag inte att du har en trasig huvudcylinder.

De borde komma ut olja. Även med öppen luftnippel och eventuellt trasig huvudcylinder.

Kanske kan man undersöka pedalstället och den slaglängd som pinnen skall ha. Det måste ju även finnas pedalreserv.

Vet de som hade förväxlat höger och vänster ok och satt på längre slangar och då gick det ju inte att lufta. BMW verkstad!

Du kan testa huvudcylinder genom att plugga utgångarna med en bromsrörsnippel som är igensvetsad eller med en rörstunp som är vikt så det är tätt. Då skall pedalen vara helt stum.

Kan du koppla bort pedalstället öppna nippeln och trycka in kolven i cylindern manuellt , så skall det komma olja
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Oskar.G »

Johannes wrote: Mon Jun 04, 2018 10:15 am Spontant så tror jag inte att du har en trasig huvudcylinder.

De borde komma ut olja. Även med öppen luftnippel och eventuellt trasig huvudcylinder.

Kanske kan man undersöka pedalstället och den slaglängd som pinnen skall ha. Det måste ju även finnas pedalreserv.

Vet de som hade förväxlat höger och vänster ok och satt på längre slangar och då gick det ju inte att lufta. BMW verkstad!

Du kan testa huvudcylinder genom att plugga utgångarna med en bromsrörsnippel som är igensvetsad eller med en rörstunp som är vikt så det är tätt. Då skall pedalen vara helt stum.

Kan du koppla bort pedalstället öppna nippeln och trycka in kolven i cylindern manuellt , så skall det komma olja
Jag har kapat pinnen ifrån pedalställer så den har ett litet glapp 2-3mm innan den trycker in kolven i bromscylindern.

Om jag öppnar en nippel på ett bromsok ska det då komma ut olja? Känns ju lite svårt eftersom Bromsoken har jag monterat med luftnipplarna uppåt är det rätt?

När jag öppnar nippeln och sedan trycker ner pedalen kommer det olja men ytterst lite. Kanske var lite oklar. Det jag menade var att om jag trycker ned pedalen och sedan öppnar en nippel så sjunker inte pedalen ner ngt mer vilket den borde göra?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Johannes »

Luft nippeln på oket skall vara uppåt och det skall räcka att öppna luftnippeln på oket för att det skall rinna ut eftersom behållaren vid huvudcylindern ligger högre över gatan.

När du trycksätter huvudcylindern genom att pumpa upp trycket med pedalen och sedan öppnar luftnippeln så skall det komma bromsvätska. Det gäller att stänga luftnippeln helst innan bromsvätska har slutat att rinna ut.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by HenrikL »

Hur luftar du? Sedan jag skaffade en Luftman har jag helt slutat trampa på pedalen. Se dock till att aldrig ha högre tryck än 1 bar tillsammans med Luftman.

https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv

Med ett tvåkretssystem brukar jag också lufta främre kretsen färdig innan jag över huvud taget börjar tänka på bakre kretsen. Finns det luft i främre kretsen rör den främre kolven sig i huvudcylindern och det blir mycket svårare att få ur luften ur bakre kretsen.

Utan att veta något om Porsche låter 2-3 mm mycket som frigång mellan tryckstång och huvudcylinder. På äldre VW ska det vara 1 mm.

(Sedan heter det bromsvätska och inte bromsolja. Bromsvätskan är glykolbaserad och har inget med olja att göra.)
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Johannes »

Man kan suga ur vätskan. Det är oftast det mest effektiva.

Man kan trycka på pedalen och öppna stänga avluftningsventilen.

Går att pumpa upp tryck och sedan öppna.

Biltema har akvarieslang med backventil och det funkar bra. Den använder jag ofta.

Kan bygga om ett lock till reservoaren så att den kan trycksätts från en kompressor eller ett bildäck. Går även att lägga till en behållare med vätska.

Det gäller att så på vätskan försiktigt. Låt det gärna stå ett tag så stiger bubblorna i reservoaren.

Testa genom att slå vätska i en glasburk och håll upp den mot himlen så ser du att det påminner on skakad sockerdricka.

Att ta kretsar i rätt ordning är också viktigt.


Om man har ok / caliper vars kolvar inte går lika lätt så kan det också köra ihop sig.


När systemet är fritt från luft och man vara byter vätska så räcker det att bara öppna och släppa ut, slå på allt eftersom. Att växla olja mellan olika färg är bra för då ser mab direkt bör det kommer ny vätska.

För finlir är det snart att slå på och låta stå över natt så bubblorna hinner stiga i reservoaren.
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Oskar.G »

HenrikL wrote: Mon Jun 04, 2018 1:43 pm Hur luftar du? Sedan jag skaffade en Luftman har jag helt slutat trampa på pedalen. Se dock till att aldrig ha högre tryck än 1 bar tillsammans med Luftman.

https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv

Med ett tvåkretssystem brukar jag också lufta främre kretsen färdig innan jag över huvud taget börjar tänka på bakre kretsen. Finns det luft i främre kretsen rör den främre kolven sig i huvudcylindern och det blir mycket svårare att få ur luften ur bakre kretsen.

Utan att veta något om Porsche låter 2-3 mm mycket som frigång mellan tryckstång och huvudcylinder. På äldre VW ska det vara 1 mm.

(Sedan heter det bromsvätska och inte bromsolja. Bromsvätskan är glykolbaserad och har inget med olja att göra.)
Så du luftar fram först? Trodde man skulle börja längst bort ifrån huvud cylindern?

Jag använder mig av en Motive luftare!
Vad kan hände om man kör över 1bar? Jag har kört närmare 1.5..
Johannes wrote: Mon Jun 04, 2018 2:34 pm
För finlir är det snart att slå på och låta stå över natt så bubblorna hinner stiga i reservoaren.
Menar du tryck sätta locket och låta den va så över natten?

Låter som att många av er fortfarande tror att det är luft i systemet som ställer till det? Jag har luftat alla nipplar säkert 5 varv, börjat längst bort ifrån huvudbromscylindern och jobbat mig framåt. Säkert tryck igenom 4 liter vätska totalt, och har inte sett några bubblor förutom första ggn.
Attachments
Screenshot_2018-06-04-16-40-25.jpg
Screenshot_2018-06-04-16-40-25.jpg (430.21 KiB) Viewed 9849 times
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Johannes »

Nej inte tryck över natten.

Utan bara så att småbubblor som bildas när du slår i vätskan stiger upp.

Du skulle kunna ta 3 bromsrörsnipplar med ett par cm rör. Vik röret så det blir tätt. Stoppa i dessa i huvudcylindern. Tryck på bromsen. Om allt ar riktigt så är pedalen helt stum. Och riktig. Då vet du det.

Låt främre kretsen vara pluggad. Och koppla bara på ens sidan av bakre kretsen.

Du pluggar röret på ena sidan bak med en gängad skarvnippel från Biltema eller nåt. I nippeln skruvar du in en bromsrörsnippel med kort rör som är vikt så det är tätt.

Då har du bara en caliper med i spelet.

Lufta.

Det där med för högt tryck när man luftar ned apparat är så att inte reservoaren skall flyga iväg. Då har du en väldigt kletig bil. Och vätskan förstör lacken


Börja så och berätta vad som händer.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by MagnusW »

Oskar.G wrote: Mon Jun 04, 2018 4:48 pm Så du luftar fram först? Trodde man skulle börja längst bort ifrån huvud cylindern?

Vad kan hände om man kör över 1bar? Jag har kört närmare 1.5..
Jag kör oftast med en Luftman från däcket, vilket ofta ger 2 bar eller mer. Inga problem.

Om du börjar bak eller fram spelar ingen större roll.

Om du trycksätter behållaren, får ut luftfri vätska ur oken och du fortfarande inte får tryck så har du nästan garanterat en dålig huvudcylinder.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Johannes »

Trycket i sig vid externt tryckbar inte avgörande.

Däremot konditionen på gummibussningen som hållet reservoaren. Gammal hård gummibussning så sitter det inte så hårt så ta det försiktigt.

Fabrikerna brukar suga igenom vätskan.
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Oskar.G »

Johannes wrote: Mon Jun 04, 2018 5:29 pm
Du skulle kunna ta 3 bromsrörsnipplar med ett par cm rör. Vik röret så det blir tätt. Stoppa i dessa i huvudcylindern. Tryck på bromsen. Om allt ar riktigt så är pedalen helt stum. Och riktig. Då vet du det.

Låt främre kretsen vara pluggad. Och koppla bara på ens sidan av bakre kretsen.

Du pluggar röret på ena sidan bak med en gängad skarvnippel från Biltema eller nåt. I nippeln skruvar du in en bromsrörsnippel med kort rör som är vikt så det är tätt.

Då har du bara en caliper med i spelet.

Börja så och berätta vad som händer.
Ska prova det och se vad som händer, då får jag ju iallafall reda på om Huvudbromscylindern är ok!

Innan jag river ner hela bromsystemet har jag 2 st funderingar.

1. Jag kör med dubbla Banjokopplingar på Huvudbromscylindern,1 för tryck kontakten till Bromsljuset och 1 för att binda ihop bägge hjulen fram, jag har sett flertalet bilder på denna koppling och av det jag sett så sitter banjon kopplingen uppåt, jag har monterat mina nedåt kan det ha någon betydelse? tänker om det kan bildas luft i banjon som ej går att få ut?

2. Sedan där jag kommer in med mina slangar i toppen på Huvudbromscylindern så har jag inte direkt någon jättefin böjj utan dom trycks lite nedåt så slangen ifrån Behållaren hamnar liksom under Bromscylindern.. undrar om det kan ha betydelse? Har ritat en liten bild, det inringade området på bilden, alltså stumpen böjd Alu rör som går in i toppen genom gummitätningarna.
Attachments
Bromsar.jpg
Bromsar.jpg (77.25 KiB) Viewed 9819 times
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by HenrikL »

Oskar.G wrote: Mon Jun 04, 2018 4:48 pm Så du luftar fram först? Trodde man skulle börja längst bort ifrån huvud cylindern?
På ett enkrets system luftar man längst bort från huvudcylindern först. På ett tvåkrets främre kretsen först.
Last edited by HenrikL on Tue Jun 05, 2018 10:58 am, edited 1 time in total.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by HenrikL »

MagnusW wrote: Mon Jun 04, 2018 6:50 pm Jag kör oftast med en Luftman från däcket, vilket ofta ger 2 bar eller mer. Inga problem.
Fast varför chansa? Nätforumen är fulla av folk som duschat sin bil i bromsvätska när bromsvätskebehållarens lock flyger av. En bar räcker utmärkt för att lufta.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by MagnusW »

HenrikL wrote: Tue Jun 05, 2018 10:57 am
MagnusW wrote: Mon Jun 04, 2018 6:50 pm Jag kör oftast med en Luftman från däcket, vilket ofta ger 2 bar eller mer. Inga problem.
Fast varför chansa? Nätforumen är fulla av folk som duschat sin bil i bromsvätska när bromsvätskebehållarens lock flyger av. En bar räcker utmärkt för att lufta.
Jag säger bara att jag gjort det ganska många gånger, med original behållare från 1979, 1977 och 1969 på olika bilar. Min erfarenhet av att ta bort slangar från behållare och behållare/slangar från huvudcylindrar är att de sitter överjäkligt bra!!

Med det sagt så brukar jag slänga en handduk/filt över behållaren om det skulle hända en olycka....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by MagnusW »

Oskar.G wrote: Mon Jun 04, 2018 8:40 pm Innan jag river ner hela bromsystemet har jag 2 st funderingar.

1. Jag kör med dubbla Banjokopplingar på Huvudbromscylindern,1 för tryck kontakten till Bromsljuset och 1 för att binda ihop bägge hjulen fram, jag har sett flertalet bilder på denna koppling och av det jag sett så sitter banjon kopplingen uppåt, jag har monterat mina nedåt kan det ha någon betydelse? tänker om det kan bildas luft i banjon som ej går att få ut?

2. Sedan där jag kommer in med mina slangar i toppen på Huvudbromscylindern så har jag inte direkt någon jättefin böjj utan dom trycks lite nedåt så slangen ifrån Behållaren hamnar liksom under Bromscylindern.. undrar om det kan ha betydelse? Har ritat en liten bild, det inringade området på bilden, alltså stumpen böjd Alu rör som går in i toppen genom gummitätningarna.
1. Ja, du har antagligen lite luft i bajon för kontakten, men inte tillräckligt för att inte alls få tryck i systemet. Vänd den uppåt och lossa tryckkontakten lite tills vätska kommer ut så är den luftad.

2. Bör inte vara ett problem, luften kommer nog att försvinna, gör den inte det så är den ändå inget problem för den delen är inte trycksatt när du trycker på pedalen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by MagnusW »

HenrikL wrote: Tue Jun 05, 2018 10:55 am
Oskar.G wrote: Mon Jun 04, 2018 4:48 pm Så du luftar fram först? Trodde man skulle börja längst bort ifrån huvud cylindern?
På ett enkrets system luftar man längst bort från huvudcylindern först. På ett tvåkrets främre kretsen först.
OBS! Jag ifrågasätter dig inte eller ens riktar nedanstående till dig.

Jag har aldrig förstått resonemanget med att börja längst bort eller närmast, vilken roll det kan spela?

Det är i mina öron mumbojumbo/folktro som gått i arv från mekaniker till mekaniker utan att någon ifrågasätter logiken bakom. Jag kanske har fel, men skulle vilja ha en rimlig teori bakom innan jag ändrar mig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Oskar.G »

Har äntligen fått till bromsarna! Var den här grejen på pinnen som ska täta mot packningen inne i bilen som ställde till det efter att jag kortat ner pinnen så var det den som tog i när det tog stopp! Bra att veta för framtida som vill uppgradera till 2 krets! Lättast är väl att bara ta pinnen ifrån en nyare bil kanske..
Attachments
Screenshot_2018-06-16-19-44-33.jpg
Screenshot_2018-06-16-19-44-33.jpg (726.51 KiB) Viewed 9706 times
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Oskar.G »

Obs! Ej pinnen ifrån min bil. För mig satt den inringade grejen betydligt längre fram! Jag tog bort den helt och hållet!
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Erki
Posts: 44
Joined: Sat Sep 13, 2014 10:31 pm

Re: Bromsar, Bromsar, Bromsar...

Post by Erki »

Gammal tråd men hittade inte vilken huvudcylinder du använt när du konverterat till tvåkrets.??
Post Reply