Deep six

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Janne Pettersson
Posts: 25
Joined: Wed Nov 12, 2008 12:09 pm

Deep six

Post by Janne Pettersson »

Håller på att renovera en -70E targa och skickade ner originalfälgarna 6x15 Deep six till Fuchs för renovering. Jag skrev att jag ville ha dem i originalutförande.
När jag idag efter 12 veckor fick dem så var ekrarna svarta, alltså inte eloxerade.
Jag trodde att alla Deep six var med eloxerade ekrar men tydligen är det inte så eftersom Fuchs själva har lackat dem svarta.
Vad säger ni som har koll; finns det olika varianter eller skall alla vara svarta?
Tacksam för svar för jag tycker att det är snyggare med eloxerade ekrar och skickar gärna tillbaka dem ifall de gjort fel.....
Med vänlig hälsning
Janne P
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Deep six

Post by Johannes »

Spontant hade jag kallat det svarta på en Fuchs för eloxerat. Möjligen säger man anodiserat i dagsläget. Men 1970 var det väl med silverfärgade ekrar
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Deep six

Post by mikael »

Janne, till en 70 skall det såklart inte vara svarta "ekrar". Det jobbet skulle jag reklamera. Fast jag ser att de stänger och flyttar 1/5.

Hur ser fälgarna i övrigt ut, bra renovering?
Janne Pettersson
Posts: 25
Joined: Wed Nov 12, 2008 12:09 pm

Re: Deep six

Post by Janne Pettersson »

Det svarta är lackerat på anodiseringen, kanten som då är silveranodiserad ser mycket fin ut. På de Fuchs som jag haft tidigare så är fälgarna doppade i svart färg till rätt djup så att ekrarna och kanten blir silver då blir det även insidan av ekern utan färg p.g.a. luftfickan som blir där. När jag har googlat på Deep Six så får jag träffar på mest med blanka ekrar men också på svarta, så det verkar som det finns båda delarna, men för att reklamera så måste man ju veta.....
Last edited by Janne Pettersson on Fri Apr 20, 2018 9:21 am, edited 1 time in total.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Deep six

Post by peterc »

Hej
Jag skulle vilja säga att alla Fuchs till och med Carrera RS hade blanka ekrar. Det här är urdåligt av Fuchs, det hade till och med Porsche klarat av att göra rätt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Anders R
Posts: 15
Joined: Sun Aug 14, 2005 10:09 pm
Location: Värnamo

Re: Deep six

Post by Anders R »

Hej!
Kan denna sida vara till hjälp?
http://roadscholars.com/wheels-of-fortu ... road-rims/
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Deep six

Post by Johannes »

Utan att fara tvärsäker, men jag tror att vi har en slamkrypare avseende terminologin. Eller så läser jag för snabbt som så ofta.

Men jag tror att det är ungefär så här. Första alufälgarna kom hösten -66. Det är 4,5 or och de är i huvudsak gråa. Finns inåtminstonde tre olika versioner. Användes bara ett år. Året efter kommer det 5,5 x14 eller 15. 14 salufördes som komforthjul eller som vanligen de på den tiden så kallade breddäcken kom. Så sänktes vagnen på den tiden i kombination med att ställa stavarna. Dessa 5,5 or har blank eker och kant, det blanka är inte eloxerat/ anodiserat såvitt jag förstår. Däremot är det svarta anodiserat. Åtminstone är det min slutsats efter att gasklockan igenom ett dussin i förrådet. 5,5 fanns även som helt opolerade förvtävlingsbruk.

Har även sexor liggande från tiden med samma svarta färgsättning. De är också eloxerade och absolut inte målade på de svarta partierna.

Min gissning är att deep six också var svarteloxerade, åtminstone när de introducerades.


Om de nyare är mina kunskaper betydligt sämre även om jag har en som går på 7 och 8 15 tummare, de är helsvarta på ekrarna och målade.

För övrigt har jag sett RS med blanka ekrar, och den matta kanten om det var en option till de lackade som är signumet eller hemmagjort vet jag inte.

Frågan är nog när svarteloxeringen försvann och ersattes med målning...
Janne Pettersson
Posts: 25
Joined: Wed Nov 12, 2008 12:09 pm

Re: Deep six

Post by Janne Pettersson »

Fuchs sa att jag kunde skicka tillbaka fälgarna så skulle de rätta till problemet utan kostnad för mig.
De sa att Porsche tillverkar bilar och de fälgar och det är inte alltid lätt att veta på vilka olika modeller de olika varianter av fälgar satt.
Det kan man förstå eftersom det är 50 år sedan de gjordes...
Mycket kundvänliga tycker jag.
Last edited by Janne Pettersson on Tue Apr 24, 2018 6:18 pm, edited 1 time in total.
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Deep six

Post by mikael »

Det var ju bra, även om jag också tycker det är dåligt av dem att inte veta vilken finish det skall vara. Är väl bara att hålla koll på artikelnummer och/eller datumstämplar och jämföra mot en lista. Om man nu inte som professionell fälgrenoverare kan se vad det är man har i händerna...

Posta gärna bilder när de kommer tillbaka Janne, låter som de i övrigt gjort ett bra jobb!
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Deep six

Post by Johannes »

Gick in på Porsche Classic och de saluför en 5,5 men på bilden visas det utförande på färgsättning som endast fanns på 4,5 tummare.

Så det kanske inte är så god ordning någonstans.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Deep six

Post by peterc »

Som jag sagt flera gånger. Porsche Classic har en del att lära av den mäktiga grannen med den treuddiga stjärnan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Deep six

Post by Johannes »

Instämmer till fullo
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Deep six

Post by Johannes »

Har gått igenom ytterligare en trave med gamla fuchsfälgar. Får rätta mig själv. Det svarta på de gamla är målat. Färgen är tunn och påminner om looken på senare tiders svarta dörrhandtag.

De är dopplackerade skulle jag tro men förunderligt nog är ekrarna maskerade på insidan. Begriper inte varför.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Deep six

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Sun Apr 29, 2018 7:39 am

De är dopplackerade skulle jag tro men förunderligt nog är ekrarna maskerade på insidan. Begriper inte varför.
Luftbubbla.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Deep six

Post by peterc »

Jo alla kryssmönstrade (kanske inte 4,5) är doppade. Det är därför de är matteloxerade annars skulle färgen rinna av. Därav luftbubblan inuti ekern.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Deep six

Post by Johannes »

Luftbubbla. Smart. Enkelt när man har svaret.

Får studera några 4,5 vid tillfälle. De är ju lite annorlunda.

Bläddrade i Brian Longs bok. Där finns bilder på 911R med olackade 7 tummare bak och även en med lång hjulbas som går på olackat. Den senare förefaller vara en pressbild. Fälgar från rennabteilung således.
Post Reply