Rostlagning

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Rostlagning

Post by felix83 »

Jag har lämnat in ena framskärmen på rostlagning och lack. Under skärmen har det som brukligt rostat en del och jag tänkte ge mig på att laga detta. Jag har inte svetsat nämnvärt innan och jag kommer förstås träna på några spillbitar innan jag ger mig på bilen.
Jag inbillar mig dock att detta är en förhållandevis enkel reparation då det inte är någon invecklad form på plåten och det inte gör så mycket om det syns efteråt. Eller vad säger expertisen?

Jag tänkte spreja lite 3M svetsprimer på reparationsbiten innan jag svetsar den på plats, dock vet jag inte vilka som säljer den. Någon som vet eller har förslag på någon annan lämplig produkt?
Attachments
IMG_20180411_113958_421.jpg
IMG_20180411_113958_421.jpg (161.24 KiB) Viewed 13285 times
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Rostlagning

Post by HenrikL »

Svetsprimer ("weld through primer") gör svetsningen betydligt svårare och är bra att undvika om man är nybörjare. I det här fallet borde du kunna undvika plåt-mot-plåt och därmed svetsprimern.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

Tack för tipset! Planen är att lägga lagningsbiten kant i kant med ca 1 mm spalt runt om.
Så svetsprimer är främst om det blir överlappning? Tänk vad man lär sig!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Rostlagning

Post by HenrikL »

Ja, enda fördelen med svetsprimer är att den överlever värmen från svetsning.

Om du lägger kant-i-kant och kommer år både inifrån och utifrån räcker det med vanlig rostskyddande grundfärg.

Tänk också på att din 911 är galvaniserad och du måste slipa rent ytan på plåten åtminstone någon centimeter runt lagningen. Om man missar det frigörs ångor från galvaniseringen och de än ännu onyttigare än den vanliga röken från svetsningen.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

Man kommer ju tyvärr bara åt att svetsa från ena hållet, men jag ska testa mig fram och se till att jag får bra penetration.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rostlagning

Post by MagnusW »

Några fler enkla tips:
*Rengör en rätt stor yta så du frilägger skadan.
*Snåla inte med plåten du kapar bort, man vill ha frisk plåt att svetsa i.
*Kapa ur så raka bitar som möjligt, enklare att få till ersättningsbitar då. Kan vara enklare att göra en ersättnings bit först, lägga den över skadan och rita/kapa runt plåten.
*Att punkta runt plåten tills det är helsvetsat är oftast enklare för att slippa bränna hål och slippa att plåten slår sig. I alla fall för en amatör som mig...

Insidan av plåten du svetsar i kan du med fördel spraya med svetsprimer om den hamnar på insidan av ett hålrum.

Galv är otrevligt, giftigt som tusan och så spottar och fräser det om man svetsar i det, händer att man är lat... Har en väldigt speciell lukt.

Biltema säljer 0.9 mm plåtar i 0.5x1 meter. Lämpligt att använda som ersättning och att öva på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rostlagning

Post by MagnusW »

felix83 wrote: Thu Apr 12, 2018 10:03 am Man kommer ju tyvärr bara åt att svetsa från ena hållet, men jag ska testa mig fram och se till att jag får bra penetration.
Inget problem på tunn bilplåt!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

MagnusW wrote: Thu Apr 12, 2018 10:12 am Några fler enkla tips:
*Rengör en rätt stor yta så du frilägger skadan.
*Snåla inte med plåten du kapar bort, man vill ha frisk plåt att svetsa i.
*Kapa ur så raka bitar som möjligt, enklare att få till ersättningsbitar då. Kan vara enklare att göra en ersättnings bit först, lägga den över skadan och rita/kapa runt plåten.
*Att punkta runt plåten tills det är helsvetsat är oftast enklare för att slippa bränna hål och slippa att plåten slår sig. I alla fall för en amatör som mig...

Insidan av plåten du svetsar i kan du med fördel spraya med svetsprimer om den hamnar på insidan av ett hålrum.

Galv är otrevligt, giftigt som tusan och så spottar och fräser det om man svetsar i det, händer att man är lat... Har en väldigt speciell lukt.

Biltema säljer 0.9 mm plåtar i 0.5x1 meter. Lämpligt att använda som ersättning och att öva på.
Superbra tips, tack igen! Jag såg att Würth har en produkt som verkar lovande:
https://www.wurth.se/produkter/kemi/ros ... p-quattro/
Jag får köpa en burk och testa med.

Hur är det förresten med kvaliteten på Biltemas plåt? Jag har köpt plåten till reparationen på ett annat ställe eftersom jag misstänker att den de har på Biltema kanske är av sämre kvalitet.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rostlagning

Post by MagnusW »

Hur bedömer man kvalitén på plåt, utöver att lägga obehandlade plåtar av olika fabrikat ute i naturen under flera år tills de rostat hål? Jag tror inte plåtens kvalité är den avgörande faktorn för hur jobbet kommer att hålla. :)

Jag tycker generellt att Biltemas produkter håller fullgod kvalité, finns förstås undantag, men man kan hitta skit med bättre namn på än Biltema också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

MagnusW wrote: Thu Apr 12, 2018 12:39 pm Jag tror inte plåtens kvalité är den avgörande faktorn för hur jobbet kommer att hålla. :)
Jag misstänker att du har helt rätt! :lol:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Rostlagning

Post by gtBen »

Jag gillar att ha tryckluft/blåspistol i närheten när jag svetsar, då kan man kyla ner snabbt och kontrollerat. Det är lätt hänt att det blir väldigt varmt och börjar ryka samtidigt som svetsloppor hoppat iväg till sämsta möjliga plats, så förberedelse med dubbel- eller tredubbel säkerhet är inte fel. Jag svetsar hellre utomhus än i ett garage av den anledningen :shock:

Bengt
@lagteknik
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Rostlagning

Post by HenrikL »

Svetsa utomhus brukar inte fungera så bra då skyddsgasen lätt blåser bort från smältan.

Blomspruta med vatten och en tjock frottehandduk i en balja med vatten ska man ha i närheten när man svetsar .... samt naturligtvis pulversläckaren.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

Bilen står uppallad i min verkstad, så den är inte så flyttbar just nu. Brandsläckare och vattenhink är självskrivet, jag är ganska nervöst lagd när det kommer till brandskydd... :)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rostlagning

Post by MagnusW »

Täck övrig lack och rutor så du inte sprutar gnistor på dem. Rutorna är nästan känsligare än lacken, den går att polera.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Rostlagning

Post by Johannes »

Det kan lätt bli mycket information på en gång.

Förr la jag det mesta kant i kant, men det har en tendens all i vissa fall att krympa mer än om man kan lägga en kortare sträng. Det finns gott om fall där det är lämpligt att lägga nån mm omlott och bränna igenom allt. Det blir absolut inse speciellt starkt när det ligger kant i kant.

I stort sett i alla lägen handlar det om MIG svets ( mag om man är rättshaverist...) det är en bra metod inte minst för normal rostlagning.

När karosserna byggs så svetsas det aldrig kant i kant - men fabrikanterna kan rostskydds på annat vis. Skärmbreddning Turbon undantagen.

Pluggsvets är en bra metod om den görs rätt - felaktigt gjort så blir hållfastheten en katastrof.

Testa plåt. Det kanske inte i första hand rosten som är det viktiga på hobbyfordon som i de flesta fall mest används lite på sommarsöndagar...plåt från tex plåtslagaren beter sig helt annorlunda än vanlig karosseriplåt. Karosseriplåt är betydligt enklare att bocka och sträcka och forma i största allmänhet. Den är även så kallat presshärdande. När det har sträckt så styvnar den till. I moderna råkarosser används ganska många olika stålkvaliteter. Borstål exempelvis.

Om man vill kyla så finns det speciell kylpasta att lägga vid sidan av det område som skall svetsas. Det blir ganska söligt. Ett annat knep är att ha en potatis som är kluven formad så den passar mot ytan och det kyler bra.

Dessutom gäller det att tänka sig får när man slipar - den som är oförsiktig kan lätt få det att slå sig mer av slip än svets!

På dessa äldre karosser så finns det även en del lödning där svetsfogen skall vara tät. Mässing, castolin har mycket fint till gassvetsen och även silverlod kan komma till pass.

Lättvindigt uttryckt: det är enkelt att svetsa om plåtslagaren har passat till plåten väl.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rostlagning

Post by MagnusW »

Om man inte är bra på att svetsa får man vara bra på att slipa....😕
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

MagnusW wrote: Sat Apr 14, 2018 10:44 pm Om man inte är bra på att svetsa får man vara bra på att slipa....😕
Jag lär få mycket träning på bäggedera!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

Nu i helgen fick jag äntligen tid att sätta igång. Jag har fotodokumenterat hela äventyret för att kanske bidra med något slags hjälp till den som står i begrepp att göra samma sak.

DSC_0750r.jpg
DSC_0750r.jpg (211.01 KiB) Viewed 12969 times
Jag började med att slipa området plåtrent och såg till att ha goda marginaler till området som ska svetsas.

DSC_0752r.jpg
DSC_0752r.jpg (248.67 KiB) Viewed 12969 times
Jag mätte upp hur stor reparationsbiten behövde vara, kapade till den och lade den över området och markerade det som behövde kapas ut.

DSC_0753r.jpg
DSC_0753r.jpg (238.21 KiB) Viewed 12969 times
Markerat och klart för vinkelslipen.

DSC_0754R.jpg
DSC_0754R.jpg (257.8 KiB) Viewed 12969 times
Work in progress. Det var nervöst att sätta kapskivan i min älskade 911!

DSC_0755r.jpg
DSC_0755r.jpg (243.55 KiB) Viewed 12969 times
Ett varningens ord: Under plåten ligger en annan plåt som är lätt att råka kapa igenom. Detta lärde jag mig den hårda vägen.

DSC_0757r.jpg
DSC_0757r.jpg (168.24 KiB) Viewed 12969 times
Lyckligtvis var det enkelt att lägga igen hålet med svetsen, sedan slipa ner och spraya på lite svetsprimer. Dock fick jag ta det varligt då det på min bil var en massa gammal gummimassa på andra sidan. Med försiktighet och vaksamhet gick det bra.

DSC_0759r.jpg
DSC_0759r.jpg (242.16 KiB) Viewed 12969 times
Inpassning av reparationsbiten. Prova, slipa, prova, slipa... Innan jag började svetsa grundade jag baksidan av lagningsbiten med Würth Roststopp Quattro.

DSC_0771r.jpg
DSC_0771r.jpg (234.35 KiB) Viewed 12969 times
Stegvis punktsvetsning gav detta resultat. Som Magnus skrev, om man inte är bra på att svetsa får man vara bra på att slipa!

DSC_0779r.jpg
DSC_0779r.jpg (211.58 KiB) Viewed 12969 times
Slipat. Jag nöjde mig med att slipa ner det så här mycket, eftersom det ändå inte kommer synas när skärmen är på plats.

DSC_0781r.jpg
DSC_0781r.jpg (190.63 KiB) Viewed 12969 times
Grundat med Würth Roststopp Quattro...

DSC_0783r.jpg
DSC_0783r.jpg (204.06 KiB) Viewed 12969 times
...och täckmålat med Hagmans mattsvart (RAL9005). Klart! Inte vackert, men jag är ändå barnsligt nöjd med mig själv!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rostlagning

Post by MagnusW »

Snyggt jobbat. Man börjar med något enkelt och sen jobbar man sig "framåt", bygger nya färdigheter. Man lär sig mest på det som går snett tyvärr.... Men här gick det mesta bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Rostlagning

Post by HenrikL »

Ser mycket bra ut för att vara första gången. I just det här fallet gör det ingen större skillnad, men försök ha 1 mm spalt mellan plåtarna när du svetsar kant-i-kant.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Rostlagning

Post by felix83 »

HenrikL wrote: Tue Apr 24, 2018 7:59 am Ser mycket bra ut för att vara första gången. I just det här fallet gör det ingen större skillnad, men försök ha 1 mm spalt mellan plåtarna när du svetsar kant-i-kant.
Ja, det var ju min tanke. Jag var kanske lite överdrivet rädd för att få för stor spalt, så det blev lite för tight. Men men, nästa vinter ska jag titta på andra sidan och då lär det bli tillfälle att träna igen! :D
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Rostlagning

Post by HenrikL »

felix83 wrote: Tue Apr 24, 2018 3:23 pm Ja, det var ju min tanke. Jag var kanske lite överdrivet rädd för att få för stor spalt, så det blev lite för tight. Men men, nästa vinter ska jag titta på andra sidan och då lär det bli tillfälle att träna igen! :D
Jag gjorde precis lika själv i början, men för liten spalt ger dålig genomträngning och större deformationer när svetsen svalnar.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Rostlagning

Post by Johannes »

Man kan ha ett sågblad emellan när man svetsar. Drar det ihop spalten är det bara att såga spåret så det blir rätt. Lite beroende på hur man lägger upp turordningen.
Post Reply