Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by JMB »

Hej

Ska montera nytt ljuddämpnings material bak i min gammelelva (baksäte och hatthylla). Några förslag på material som dämpar bra?

Originalitet spelar ingen roll. Det gör däremot vikt, men inte på bekostnad av för hög ljudnivå i kupe'n.

Johan
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by Johannes »

På plåten brukar man ha bitumenmattor, finns med lite olika dämpfaktor. Detvärcde där klibbiga asfaltliknande som är några mm tjocka. Limma med kontaktlimnutspätt med lite touren. Det är försatt ta det lågfrekventa stomljudet.

Lite pressade lumpmattor är nog vad du kan och sen är det inte så mycket mer att göra. Det går alltid att bygga en tyst bil men vikt och rost sätter stopp.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by JMB »

Det där med rost är bekymmersamt. Finns en anledningen till att bilen nu får nytt baksäte
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by gtBen »

i denna tråden finns lite mer i ämnet - viewtopic.php?t=6909
@lagteknik
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by gtBen »

Mitt första val till min bil var att ta hem Lizardskin som man sprejar på i flera skikt, det finns två varianter där den ena är för ljuddämpning och den andra är en keramisk isolerering mot värme. Det är många som säljer det på ebay och även Eastwood, tyvärr så fick jag ingen att skicka några burkar över atlanten.

Image
Så det blev 3M's tunna mattor på utvalda ställen istället, man behöver inte täcka 100%

Image
det målades sedan över

Bengt
@lagteknik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by Johannes »

Bitumenmattorna väger ganska mycket och det finns olika typer. Det brukar göra mest om de ligger i mitten på ytorna.

De tar det lågfrekventa stomljudet.

Filtmattor ovanpå blir som gardinerna i huset. Ör de borts sp ekar det snabbt.

Det tredje sättet är tätningar dörrlister etc. plasten som håller vätan från dörrarna borta från klädseln är viktig.

Av bitumen finns det olika tjocklekar och vikter. Ibland med metallspånorvi för viktens skull. Även papp, självhäftande såna sitter oftast i taket.

Självhäftande, smältande eller limmade. I bilfabrikernas målerier så går karossen genom en värmeugn så mattorna fastnar ordentligt på plåten. I villagarage tar man varmluftspistolen.

Infiniti introducerade dämpattor av polyeretan med alufolie som svällde upp när de gick in i en värmeugn. Tidigt 90 tal. De var lätta och effektiva.

Bitumen mattor i dörrarna är viktigt för ljudet.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by JMB »

Tack för förslag! Med andra ord är 2 lager av olika typ grundläggande.

Johan
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Ljuddämpning - baksäte + hatthylla

Post by gtBen »

Johannes wrote: Thu Mar 08, 2018 5:24 pm Bitumenmattorna väger ganska mycket och det finns olika typer. Det brukar göra mest om de ligger i mitten på ytorna.
Av bitumen finns det olika tjocklekar och vikter. Ibland med metallspånorvi för viktens skull. Även papp, självhäftande såna sitter oftast i taket.
Bitumen mattor i dörrarna är viktigt för ljudet.
3M's tunna bitumen-matta jag länkade till har möjligen hög densitet men är inte tunga med tjockleken 1,78mm. Jag lade 8st ark a' 0,5m x 0,5m =2m² a' 3,5kg/m² = totalt 7kg. Jag kunde lagt någon matta mindre, men det är i alla fall bara en bråkdel av vikten på body + grundfärg + lack och ev rostskydd man ändå lägger på.
Nu tar jag bort den stora tunga formpressade bitumen/fiber-håriga mattan i baksätet och sparar in kanske 12kg i vikt ...när den är torr :roll:
I motorutrymmet blir det en skumisolering från Pelican, den väger inte många hekton.
Bitumen-mattorna i dörrarna har jag inte rört då de var helt oskadade.

Bengt

Image

Image
@lagteknik
Post Reply