Färg under huvar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Färg under huvar

Post by Parced911 »

Detta kanske har avhandlat, men jag är glömsk.

Alla -73:or jag har haft har haft karossens färg under huvar. Utam lite svart rostskyddsfärg penslat på stötsämpartornen fram. Min -72:a har svart färg, ser nästan ut som rostskyddsfärg, över karossäfärgen. Fram under huven har det kladdats så det är svårt att se hur det var när bilen var ny.

Hur ser det ut på era bilar?

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

72:a har svart färg, ser lite ut som rostskyddsfärg. Hela mitt bagage och motorrum är målade svarta så jag antar att det inte är orginal..
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Många bilar har ju bytt färg över åren och svart karossfärg var ju poppis ett tag. Jag har haft en -72 S som var silver som ny och sedan blev svart, brorsans gula -72 S har ett tag varit svart, Christians -73 S har också varit svart med skall bli vit igen. Jag kan också tänka mig att man vid färgbyten ibland gjort det lätt för sig och slabbat dit svart för att det var enklast så.

Det som förvirrar är att tror mig minnas bilder på bilar från tidningar för tiden som var målade i karossfärg under huvar. Detta har fått mig att undra om det kan ha varit olika för olika marknader. Sedan har jag inte sett så många äldre bilar som inte folk har kladdat med, vilket har gjort det svårt att veta hur de såg ut som nya.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jag vill ha det till att huvarna skall vara karossfärgade. De tidiga bilarna har mattsvarta gångjärn, lite senare är gångjärnen lackade samtidigt med karossen. Måste tänka efter för att komma på när det bytet skedde...

-68 an jag håller på med just nu är svart med "body" under mattor i bagagen och i motorrummet. En knastertorr variant med lite gråa spåner i.

Men det gick ju att beställa en bil utan underredsmassa och ljudämpning så då är det givetvis karossfärg som gäller även i motorrummet.

Det gäller att spara några strukturbitar så att man kan få tillbaks den där skarpa ytan som fabriken lagt. Om det flyter ut och ser ut som på moderna trösklar så blir det ju inte så lyckat...

/AJ
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Och min 71:a är svartmålad i bagageutrymmet och karossfärgad i motorrummet :shock:

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Min -71 är lackad med typ. "body" pà de "plana" ytorna under huven som sedan är överlackat i karossens färg; de gjorde sâ för ljuddämpningen fick jag förklarat, vet inte om det är korrekt. Det är "nygjort"

Under mattor i coupé har jag svart typ. "body".....? I motorrummet svart "body"! Tvärt emot Tommy.... ingen ordning med tyskarna... :wink:

Under mattor i bagage har jag kvar originalorange, samt även orange inuti "smuggel-luckan" vars lock är svart (ej body, vanlig svart lack)!
Detta har jag ocksâ sett en hel del varianter av.

Följdfrâga: Svart eller karossfärgat lock till "smuggelluckan"? Nu är vi inne pà hârklyverier!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Det verkar inte vara någon som egentligen vet hur det ska se ut i bagagerum och motorrum.

Jag lackar det i bilensfärg när ändå allt är borttaget.

Tanken får däremot bli grå ( vet någon vilken färgkod det ska vara på tanken??).

Mvh
NIklas
kalle912
Posts: 53
Joined: Thu Oct 13, 2005 11:56 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalle912 »

min 69a 912 som var rejält renoverad för ca 10 år sen hade grå body under mattan i bagagutrymmet och svart body/massa i motorrummet. En tysk kännare har nu köpt bilen och han menade på att just så skulle det se ut på en 69a.
Kalle
_____________________________________________

Fiat 500-07
Range Rover TD6 -03
Delta 25 SC-06 (tjänstebåt)
Post Reply