Uppdateringar av Early911.se

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

Hej på er

Jag har gjort några mindre justeringar av forumet vilket bland annat inneburit uppdatering av den mjukvara som vi använder för forumet. Jag kommer att fortsätta att uppdatera och göra vissa mindre justeringar för att forumet ska fungera så bra som möjligt för oss alla.

Jag gör vad jag kan för att minimera risken för att eventuella fel och buggar ska uppstå genom att testa innan uppdateringarna genomförs, men ibland slinker det igenom ändringar som inte är avsiktliga. En vänlig skäl (hatten av för gtBen) hörde av sig och uppmärksammade mig på två saker som ändrats som visade sig inte var avsiktliga. Jag vill uppmuntra er övriga till att göra samma sak om ni märker att något inte är som det ska vara. Antingen i PM till mig eller i den här tråden. Har ni även förslag på förändringar/förbättringar får ni gärna hojta till här eller i förslagsforumet :idea:

Jag ser det som min uppgift att hjälpa till att leverera en så bra forumupplevelse som möjligt för er alla, så alla kommentarer uppskattas.

Trevlig helg! :)
Jag kör en svart liten rackare från 86.
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by Sven »

Jag, och fler med mig uppskattar dina ansträngningar!
Attachments
Carrera 84 script.jpg
Carrera 84 script.jpg (1.12 MiB) Viewed 14420 times
356A -59
Carrera -84
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by mikael »

Tack för att du hjälper till och håller forumet uppdaterat. Uppskattas!
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by felix83 »

Tusen tack för dina och övriga administratörers insatser!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by HenrikL »

felix83 wrote: Mon Jan 15, 2018 10:04 am Tusen tack för dina och övriga administratörers insatser!
Säger detsamma! :D
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by petter »

HenrikL wrote: Mon Jan 15, 2018 10:26 am
felix83 wrote: Mon Jan 15, 2018 10:04 am Tusen tack för dina och övriga administratörers insatser!
Säger detsamma! :D
Instämmer :)
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by gtBen »

petter wrote: Mon Jan 15, 2018 2:46 pm
HenrikL wrote: Mon Jan 15, 2018 10:26 am
felix83 wrote: Mon Jan 15, 2018 10:04 am Tusen tack för dina och övriga administratörers insatser!
Säger detsamma! :D
Instämmer :)
verkligen, metoo

Finns det kanske möjlighet att åter få igång att bli aviserad via email när man fått ett nytt pm? Det skulle kunna få lite mer fart på säljes/köpes och kunna smitta av sig till hela forumet.
@lagteknik
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

Tack alla, positiv respons känns alltid kul :)

gtBen wrote: Mon Jan 15, 2018 6:43 pm Finns det kanske möjlighet att åter få igång att bli aviserad via email när man fått ett nytt pm? Det skulle kunna få lite mer fart på säljes/köpes och kunna smitta av sig till hela forumet.

Det ska fungera. Vi hade problem med mailfunktionen tidigare, men det är löst sedan en tid tillbaka. Har du säkerställt att du har det aktiverat mailnotiser i dina inställningar för PM (User Control Panel > Board Preferences > Edit notification options)?
Jag kör en svart liten rackare från 86.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by gtBen »

Wolfen wrote: Mon Jan 15, 2018 7:15 pm
gtBen wrote: Mon Jan 15, 2018 6:43 pm Finns det kanske möjlighet att åter få igång att bli aviserad via email när man fått ett nytt pm? Det skulle kunna få lite mer fart på säljes/köpes och kunna smitta av sig till hela forumet.
Det ska fungera. Vi hade problem med mailfunktionen tidigare, men det är löst sedan en tid tillbaka. Har du säkerställt att du har det aktiverat mailnotiser i dina inställningar för PM (User Control Panel > Board Preferences > Edit notification options)?
Tackar, då borde det funka nu

Bengt :mrgreen:
@lagteknik
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

Vi har nu gjort ytterligare två förbättringar. De är primärt i bakgrunden och är fokuserade på hastighet och säkerhet. Sidan kan nu i vissa delar vara upp till 50 % snabbare än tidigare. Jag tror inte det kommer att märkas, men ändå. Det är ju najs :D
Säkerheten som lagts till innebär att vi nu surfar krypterat på Early911.se. I adressfältet ser ni nu att det är ett hänglås eller att det står httpS vilket båda är indikationer på en krypterad anslutning. Allt för att inte obehöriga ska kunna snoka på vad som sker mellan sidan och oss. Bra skit helt enkelt :D

Hojta till om det är något som inte lirar som det ska för er.
Jag kör en svart liten rackare från 86.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by gtBen »

Från klarhet till klarhet - tackar, och mina aviseringar fungerat klockrent nu

Bengt :mrgreen:
@lagteknik
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

gtBen wrote: Tue Jan 23, 2018 7:34 pm Från klarhet till klarhet - tackar, och mina aviseringar fungerat klockrent nu

Bengt :mrgreen:
Skönt att höra, då kan jag sova gott ikväll ;)
Jag kör en svart liten rackare från 86.
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by henca »

Jag var tvungen att inaktivera säkerhet i firefox för att kunna surfa till https://early911.se. Jag tolkade felmeddelandet som att websidan blandade https-anrop med http-anrop. Kanske har det att göra med att tex min egen avatal är en img med href http:// till min egen server.

m v h Henrik
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

henca wrote: Tue Jan 23, 2018 9:52 pm Jag var tvungen att inaktivera säkerhet i firefox för att kunna surfa till https://early911.se. Jag tolkade felmeddelandet som att websidan blandade https-anrop med http-anrop. Kanske har det att göra med att tex min egen avatal är en img med href http:// till min egen server.

m v h Henrik
Jag har testat med senaste versionen av Safari, Firefox och Chrome (alla med standardinställningar) utan problem som hindrar sidan att laddas. Däremot visar Firefox föredömligt en varning som indikerar exakt den slutsats du dragit. Kan det vara så att du ökat säkerheten i Firefox som gjort att early911.se blockats?
Screen Shot 2018-01-24 at 09.24.53.png
Screen Shot 2018-01-24 at 09.24.53.png (24.47 KiB) Viewed 14148 times
Om du till exempel kollar den här tråden så innehåller den endast externa bilder med SSL-anslutningar. Där visar Firefox inga problem med anslutningarna.
Screen Shot 2018-01-24 at 09.30.10.png
Screen Shot 2018-01-24 at 09.30.10.png (17.3 KiB) Viewed 14148 times
Min rekommendation är att du aktiverar SSL för din webserver där du hostar din avatar eller laddar upp den direkt till Early911 eftersom alla bilder hos oss är bakom SSL nu.
Jag kör en svart liten rackare från 86.
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by henca »

wolfen wrote: Wed Jan 24, 2018 9:38 amMin rekommendation är att du aktiverar SSL för din webserver där du hostar din avatar eller laddar upp den direkt till Early911 eftersom alla bilder hos oss är bakom SSL nu.
Tack för tipset! Jag har nu laddat upp min avatar till Early911 och får därmed ett fint grönt hänglås intill https-URLen till early911.se. Därmed hoppas och tror jag att jag blivit av med problemet. Kanske dyker problemet upp igen om jag skulle kika på någon tråd där någon annan postare har sin avatar på en extern http-server?

m v h Henrik
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

henca wrote: Wed Jan 24, 2018 9:35 pmKanske dyker problemet upp igen om jag skulle kika på någon tråd där någon annan postare har sin avatar på en extern http-server?

m v h Henrik
Det är korrekt. Därför är det alltid bäst att ladda upp eventuella bilder till direkt till forumet vilket också gör att vi slipper trasiga länkar (ja Photobucket, jag tittar på dig).

Jag har inaktiverat möjligheten att länka till sin avatar för att minska strul och frågetecken för oss alla.
Jag kör en svart liten rackare från 86.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by felix83 »

Noterar också att hemsidan har blivit responsiv och alltså betydligt mer lättnavigerad via mobilen. Tummen upp!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

Nu har vi ett uppdaterat tema som klarar av nutiden och framtiden. Det går bland annat att lägga till emojis från mobil och dator för att skojja till det lite extra 🚗 🏁🏆🤩 + en ny bannerbild, men det har ni säkert inte missat 🙂
Jag kör en svart liten rackare från 86.
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by tomlin »

Stort tack för nedlagt arbete, det uppskattas!
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by petter »

tomlin wrote: Thu Feb 08, 2018 6:06 pm Stort tack för nedlagt arbete, det uppskattas!
Instämmer . Snyggt jobbat ✊️
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by felix83 »

👍
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

Tack för de snälla orden. Det gör det ännu lättare att hjälpa till 😊
Jag kör en svart liten rackare från 86.
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

Dags att damma av den här gamla tråden igen, för i helgen måste vi uppdatera för att inte orsaka problem när vårt webhotell gör ändringar i början av nästa vecka. Lika bra det så att vi får tummen ur 🙂

Någon gång under helgen (när jag hinner) kommer jag att uppdatera forumet. Det innebär att forumet inte kommer se ut eller fungera som det ska under en stund. Så att ni vet 😎
Jag kör en svart liten rackare från 86.
Roadrunner
Posts: 88
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by Roadrunner »

Allt ert hårda arbete uppskattas! Detta forum är både trevligt och en ovärderlig kunskapskälla för en glad amatör som jag
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Uppdateringar av Early911.se

Post by wolfen »

Sådär. Uppdateringen gjord och allt gick bra! 😊 Hittar ni något som ni inte tycker lirar som det ska så skriv gärna här eller skicka ett pm.

Trevlig helg! 🍻
Jag kör en svart liten rackare från 86.
Post Reply