Rep. set växelspak

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Rep. set växelspak

Post by Izvor »

God dag

Jag har en Porsche 912 -67 5 växlad. Frun var ute och körde och plötsligt ville inte växlar gå in som de brukar. Det har visat sig att växelspaken har slitits ut. Det var bara mos av allting. Till min fråga, finns det nån firma som säljer sån rep. sats eller måste jag själv svarva till nya bussningar?

Tack på förhand

Izvor
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Rep. set växelspak

Post by mikael »

De flesta (alla?) bussningar finns hos de vanliga. Pelican, rosepassion, mittelmotor etc.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Re: Rep. set växelspak

Post by Izvor »

Tack Mikael!

Det var faktiskt några år sen jag beställde grejer till den. Sen renoveringen har den bara gått, fått lite ny olja och filter då och då. Jag beställde allt förut från Ferdinand men nu såg jag att de inte hadde allt på hyllan. Det verkar som om det är Pelican som har alla delar jag behöver.

En fråga till. Växel plattan ska det vara ett sort hål i toppen? Ska man liksom kunna dra ut växelspaken rätt upp. Det är nån som har varit och svetsat på den. Eller ska det vara en förminskning så att man måste montera spaken underifrån.

Hittar inga bra bilder på nätet..
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Re: Rep. set växelspak

Post by Izvor »

Hej

Nu har jag fått delar. Måste laga plattan och cylindern där växelspaken tittar ur. Som jag ser på bilder ska det vara en rak öppning på ci. 42 mm. Inget som håller kulan på växelspaken nere. Den ska väl pressas in i den plasthylsan som sitter på längsgående röret.

Är det nån som har en växelspakshållare lös och kan mäta hur högt ska den kransen gå upp? Vore tacksam så att jag inte bygger den för hög. Lite bilder. På ena bilden ser man vilken höjd jag är ute efter..

Nån har varit och svetsat tidigare ser jag.
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (1.5 MiB) Viewed 6408 times
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Re: Rep. set växelspak

Post by Izvor »

En fråga till..

Blir så osäker på bilder som jag hittar på nätet. Största kulan den som ska ligger i adapterplattan har diameter på 40 mm. Vad är diameter på hålet? Det borde vara en klack så att man inte kan dra upp hela växelspaken. Den borde monteras ihop underifrån. Kan öppningen vara 36-38 mm? Nån som har haft isär det här och kan hjälpa mig?
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Rep. set växelspak

Post by mikael »

Oj! Den där skulle det nog vara värt att byta ut. Den är sfärisk i toppen med en förstärkning runt hålet, googla för bild. Blir nog svårt att bygga upp med svets...
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Re: Rep. set växelspak

Post by Izvor »

image.jpeg
image.jpeg (1.46 MiB) Viewed 6346 times
Japp, att bygga upp med svets blir inget bra. Svarvade till en hylsa och svetsade på. Hoppas att höjden blir rätt men när jag monterade ihop så kändes det rätt. Får vänta i 3 veckor till jag får montera det i bilen och testa. Sen så har jag beställt även nya hylsor till "knutkorset". Det bör bli skyllnad vid växlingar om allting klaffar.
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Rep. set växelspak

Post by mikael »

Tjusigt! Det där kan säkert bli bra.
Post Reply