Hej gott folk, ny här . Har ingen Porsche, men jag har en växellåda av modell 911/01 som ska in i min VW 1303S. Jag har köpt en specialnoskon, utan hastighetsmätardrivning, och undrar lite över tätningen mellan noskonen o lådan. Original satt det en papperspackning, men den gick förstås i småbitar när jag tog bort noskonen. Har skurit till en ny ur ett ark packningsmaterial, men skulle det funka lika bra med t.ex. "Permatex Form-a-gasket #3"? Eller "Curil", kanske?
Är det någon som vet vad det är för åtdragningsmoment på muttrarna till noskonen? Har letat både här o där utan någon större framgång...
Växellåda 911/01
Re: Växellåda 911/01
Om du vill vara på säkra sidan kan du nog fortfarande köpa orginal-packningen från närmaste Porsche-center eller någon web-butik som säljer Porsche-delar, t ex utzon.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Växellåda 911/01
Skippa packningen, kör med någon "packning på tub" som du har förtroende för. Loctite 574 användes tex mellan blockhalvorna på Porschemotorerna från fabriken. Biltemas motor silicon funkar säkert bra också.
Det var rådet jag fick när jag rådfrågade proffs i alla fall.
Muttrarna/pinnskruvarna är M8 av standardkvalité (8., så 24-25 Nm brukar rekommenderas till det.
Finns tabeller för rekommenderade moment baserade på storlek och kvalité, vilket fungerar på 9 av 10 av alla skruvar. Undantag brukar vara tändstift och ventilkåpspackningar (där man inte vill dra för hårt) och vevstaksskruvar och topplocksbultar (där man kanske vill dra hårdare).
Det var rådet jag fick när jag rådfrågade proffs i alla fall.
Muttrarna/pinnskruvarna är M8 av standardkvalité (8., så 24-25 Nm brukar rekommenderas till det.
Finns tabeller för rekommenderade moment baserade på storlek och kvalité, vilket fungerar på 9 av 10 av alla skruvar. Undantag brukar vara tändstift och ventilkåpspackningar (där man inte vill dra för hårt) och vevstaksskruvar och topplocksbultar (där man kanske vill dra hårdare).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Växellåda 911/01
Hej
Kom att tänka på en sak, 911... lådan har ju dragkoppling, hur tänkte du fixa det med bubblamotorn som har tryck koppling
Kanske går att bygga ihop med kopplings prylar från äldre 901... låda ifall de passar ihop?
Dennis
Kom att tänka på en sak, 911... lådan har ju dragkoppling, hur tänkte du fixa det med bubblamotorn som har tryck koppling
Kanske går att bygga ihop med kopplings prylar från äldre 901... låda ifall de passar ihop?
Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Re: Växellåda 911/01
Perfekt, tack så mycket!
Kopplingsproblematiken är löst med en kopplingsgaffel från en 914 och en liten specialdel från en tysk firma som har specialiserat sig på den här typen av ombyggnader. Den består av en liten platta med en kula som gör att kopplingsgaffeln hamnar i rätt läge i förhållande till urtrampningslagret, dvs. den lägger till en liten offset från pivotpunktens ursprungliga läge. På så sätt blir det en vanlig tryckande koppling istället för originalets dragande.
Tillsammans med den modifierade noskonen kommer man också runt problemet med att Porschelådan är längre än VW-originalet, så motorn hamnar i samma läge och inte längre bakåt.
På VW-motorerna använder man ofta Curil K2 mellan blockhalvorna, det trevliga med den är att den inte härdar och behöver man dela på blocket senare är det lätt att rengöra fogen. Så det lutar nog åt att det blir det jag kommer att använda.
Kopplingsproblematiken är löst med en kopplingsgaffel från en 914 och en liten specialdel från en tysk firma som har specialiserat sig på den här typen av ombyggnader. Den består av en liten platta med en kula som gör att kopplingsgaffeln hamnar i rätt läge i förhållande till urtrampningslagret, dvs. den lägger till en liten offset från pivotpunktens ursprungliga läge. På så sätt blir det en vanlig tryckande koppling istället för originalets dragande.
Tillsammans med den modifierade noskonen kommer man också runt problemet med att Porschelådan är längre än VW-originalet, så motorn hamnar i samma läge och inte längre bakåt.
På VW-motorerna använder man ofta Curil K2 mellan blockhalvorna, det trevliga med den är att den inte härdar och behöver man dela på blocket senare är det lätt att rengöra fogen. Så det lutar nog åt att det blir det jag kommer att använda.
Re: Växellåda 911/01
Ok perfekt, du tycks ha koll på kopplings delen
Får du lådan så kort att den ryms i bubblan utan större modifikationer med special noskonet
P.S. har även 1300 -74 German Look bubbla (dock swingaxel men man kan bygga om) och en 911 låda blir över från min -73 Porsche 911 då jag byter tillbaka 915 låda den skall ha
Dennis
Får du lådan så kort att den ryms i bubblan utan större modifikationer med special noskonet
P.S. har även 1300 -74 German Look bubbla (dock swingaxel men man kan bygga om) och en 911 låda blir över från min -73 Porsche 911 då jag byter tillbaka 915 låda den skall ha
Dennis
Last edited by Dennis74 on Tue Jan 03, 2017 2:27 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Re: Växellåda 911/01
Jo, det ska den göra med den nya noskonen. Tog en bild på både den gamla och den nya:
Det har slipats lite här o där på originalet...
Men det förutsätter att man kapar bort originalfästet på VW'n och jag har köpt lite fler delar:
Delarna kommer från "Bug@5-speed" (http://www.bugat5speed.de/en/beetle-co/ ... on-901-914), definitivt inte de billigaste men "Buy the best and cry once"
Jag har en PDF någonstans med en massa bilder på konverteringen om du är intresserad.
Det har slipats lite här o där på originalet...
Men det förutsätter att man kapar bort originalfästet på VW'n och jag har köpt lite fler delar:
Delarna kommer från "Bug@5-speed" (http://www.bugat5speed.de/en/beetle-co/ ... on-901-914), definitivt inte de billigaste men "Buy the best and cry once"
Jag har en PDF någonstans med en massa bilder på konverteringen om du är intresserad.
Re: Växellåda 911/01
(Sabla Photobucket med sina korkade idéer... )
Projektet har gått lite i stå, fick problem med att den där specialnoskonen inte riktigt passade. Så Plan B blev att modifiera originalet, en god vän är en mycket duktig svetsare i de flesta material. Men han blev inte riktigt nöjd med provet han gjorde, och bad mig försöka ta reda på vad det är för legering, så han kan skaffa rätt tillsatsmaterial. Vilket inte visade sig vara så enkelt... Att det är en magnesiumlegering känner jag till, men man skulle ju behöva veta lite mer om vad som ingår. Är det möjligen någon här som har ett hum om vad det kan tänkas vara?
Projektet har gått lite i stå, fick problem med att den där specialnoskonen inte riktigt passade. Så Plan B blev att modifiera originalet, en god vän är en mycket duktig svetsare i de flesta material. Men han blev inte riktigt nöjd med provet han gjorde, och bad mig försöka ta reda på vad det är för legering, så han kan skaffa rätt tillsatsmaterial. Vilket inte visade sig vara så enkelt... Att det är en magnesiumlegering känner jag till, men man skulle ju behöva veta lite mer om vad som ingår. Är det möjligen någon här som har ett hum om vad det kan tänkas vara?
Re: Växellåda 911/01
det är nog mest magnesium iaf, igen garanti att det är samma men VW hade blocken i två olika
AS21 = 2% aluminum & 1% silicon
AS41 = 4% aluminum & 1% silicon
AS21 = 2% aluminum & 1% silicon
AS41 = 4% aluminum & 1% silicon
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0