Mums, att du inte visade dem med riktiga fälgar PoppePoppe wrote:MagnusW wrote:Poppe wrote:
Misstänker att det är Hoosier R6 som du tänker på (väldigt snabbt däck med otroligt bett)
Styva däck till 15"
Re: Styva däck till 15"
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Re: Styva däck till 15"
Jag har kört en hel del på Bridgestone RE002, visserligen på min preppade 924S2 men det är ju ändå en Porsche...
Mycket bra på gata, sportig känsla och behaglig ljudnivå.
Klarar ca 10 varv på Knutstorp innan de börjar överhetta och kännas hala. På Anderstorp gick det att köra hela 25 minuterspass utan överhettning. Godkänt för att vara ett gatdäck.
Bästa kompromissen just nu tycker jag att Federal 595 RS-R är. Kanske lite för modernt mönster men tål banåka riktigt bra och funkar dessutom helt ok på gatan.
Mycket bra på gata, sportig känsla och behaglig ljudnivå.
Klarar ca 10 varv på Knutstorp innan de börjar överhetta och kännas hala. På Anderstorp gick det att köra hela 25 minuterspass utan överhettning. Godkänt för att vara ett gatdäck.
Bästa kompromissen just nu tycker jag att Federal 595 RS-R är. Kanske lite för modernt mönster men tål banåka riktigt bra och funkar dessutom helt ok på gatan.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Re: Styva däck till 15"
Olidligt spännande.. Vilket däck kommer Rickard att välja?
Om du har bestämt dig för 195/60 15 tror jag att Bridgestone Potenza RE 002 är ditt bästa val (för gata)
Camskill har bra priser och gigantiskt urval av däck. (billig och snabb frakt)
http://www.camskill.co.uk/m53b0s411p127 ... se%3A_71dB
Än en gång, funderar du på att köra på bana så rekommenderar jag dig att skaffa en uppsättning fälgar till och lägga R-däck på dem, det är inte kul eller bra att åka runt med R-däck på landsväg, kan vara direkt livsfarliga vid kallare och regnig väderlek.
Här kan du läsa om hur det kan gå med kalla R-däck på blött underlag. Undrar var den smällda SC:n är idag?
http://www.automobil.se/collection/kall ... alla-fakta
Om du har bestämt dig för 195/60 15 tror jag att Bridgestone Potenza RE 002 är ditt bästa val (för gata)
Camskill har bra priser och gigantiskt urval av däck. (billig och snabb frakt)
http://www.camskill.co.uk/m53b0s411p127 ... se%3A_71dB
Än en gång, funderar du på att köra på bana så rekommenderar jag dig att skaffa en uppsättning fälgar till och lägga R-däck på dem, det är inte kul eller bra att åka runt med R-däck på landsväg, kan vara direkt livsfarliga vid kallare och regnig väderlek.
Här kan du läsa om hur det kan gå med kalla R-däck på blött underlag. Undrar var den smällda SC:n är idag?
http://www.automobil.se/collection/kall ... alla-fakta
- Attachments
-
- anders-porsche-1.jpg (25.64 KiB) Viewed 12565 times
Re: Styva däck till 15"
Ja nu leder nog de Bra pris på camskills, har du handlat där, lönar det sig jämfört med fraktfria dackonline?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
-
- Posts: 191
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Styva däck till 15"
En annan sak (som inte direkt har med däcken att göra) är att om bilen är för mycket sänkt bak så blir den svajjig med höga standarddäck.
-Jag höjde min -72a igen (efter att ha sänkt den för mycket bak), körde då på Vredestein sprint classic.
//Stefan
-Jag höjde min -72a igen (efter att ha sänkt den för mycket bak), körde då på Vredestein sprint classic.
//Stefan
Re: Styva däck till 15"
Japp jag och många vänner till mig har handlat både däck och olja hos dem och det har lönat sig och snabb leverans.Rickard M wrote:Ja nu leder nog de Bra pris på camskills, har du handlat där, lönar det sig jämfört med fraktfria dackonline?
De slutade för ett tag sedan leverera däck till Sverige men har nu börjat skicka igen verkar det som.
Inte säkert att Dackonline är dyrare på RE002, skicka ett mail till Camskill och fråga om frakt och om de har något erbjudande.
Re: Styva däck till 15"
Japp, 205or på 6+7". Letade efter bra gatdäck för PCS slalom cup och dessa är bland de bättre.Rickard M wrote:Var det på Porschen du MagnusW hade provat Potenza RE002?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Styva däck till 15"
Hur gick det Rickard, har du köpt några däck???
Re: Styva däck till 15"
Jajamän, Potenza RE002 Ska premiärtestas imorgon, de sitter på redan men har inte hunnit rullat något än, men spontant känns det bättre redan, de gamla i löst tillstånd kändes som marshmallows att peta på sidan av.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Re: Styva däck till 15"
Bra val av däck..
Får du riktigt blodad tand på bankörning kan du komplettera med en uppsättning fälgar med R-däck senare, misstänker att du har något gammalt takräcke typ Artex eller Norema till bubbla? Det ska passa på 911 så kan du ha R-däcken där till och från banan, perfekt..
Takräcke
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=41025
Bästa lösningen är nog att ställa däcken på högkant som på de vita bilen, skaffa en limknekt och dra den genom centrumhål och vinkla den uppåt så hålls däckraden ihop, dra sedan ett spännband genom och spänn fast
Får du riktigt blodad tand på bankörning kan du komplettera med en uppsättning fälgar med R-däck senare, misstänker att du har något gammalt takräcke typ Artex eller Norema till bubbla? Det ska passa på 911 så kan du ha R-däcken där till och från banan, perfekt..
Takräcke
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=41025
Bästa lösningen är nog att ställa däcken på högkant som på de vita bilen, skaffa en limknekt och dra den genom centrumhål och vinkla den uppåt så hålls däckraden ihop, dra sedan ett spännband genom och spänn fast
- Attachments
-
- index.jpg (7.72 KiB) Viewed 12290 times
-
- vintage_porsche_roof_racks.jpg (307.5 KiB) Viewed 12290 times
Re: Styva däck till 15"
Hej lyfter denna tråden.
Skall beställa däck till trackday bilen. Har 7/8 x 15. Och Carrera 84 bred kaross.
!5" R däck är ju rätt låga, det man hittar är vanligtvis 205/50//225/50 från Toyo,PIrelli etc..
Utväxlingen på långresor borde bli rätt utmanade..
Kör med en 3,6 och en 915 från 1984 org utväxling.
Hur är det att köra med samma dimension runt om?
Michelin TB 15 finns som 18/60 (215), jag har sett att en del kör med det runt om när dom tävlar.
Det finns också ett 15/60 (170) man skulle kunna använda fram.
Eller har ni andra ide´r för 15" r däck?
Jens L
Skall beställa däck till trackday bilen. Har 7/8 x 15. Och Carrera 84 bred kaross.
!5" R däck är ju rätt låga, det man hittar är vanligtvis 205/50//225/50 från Toyo,PIrelli etc..
Utväxlingen på långresor borde bli rätt utmanade..
Kör med en 3,6 och en 915 från 1984 org utväxling.
Hur är det att köra med samma dimension runt om?
Michelin TB 15 finns som 18/60 (215), jag har sett att en del kör med det runt om när dom tävlar.
Det finns också ett 15/60 (170) man skulle kunna använda fram.
Eller har ni andra ide´r för 15" r däck?
Jens L
Jens Lanvin
Re: Styva däck till 15"
225/50-15 är ju bara drygt 5% kortare än original, inte höjer det varvet på långfärd störande mycket? Störst urval och lägst pris verkar ligga i just de 225/50 eller 205/50 du listar, eller kanske 205/55 fram. Kuhmo V70 verkar populära.
"Period correct" med högre sida och tidsmässigt mönster är ju en annan grej med en annan prislapp.
"Period correct" med högre sida och tidsmässigt mönster är ju en annan grej med en annan prislapp.
Re: Styva däck till 15"
Sant. Tydligen kunde man få sin 911á med 6/7 x 15 med 185/7 och 215/60 bak, eller som min med 7/8 x 15 med 205/55 och 225/50.mikael wrote:225/50-15 är ju bara drygt 5% kortare än original, inte höjer det varvet på långfärd störande mycket? Störst urval och lägst pris verkar ligga i just de 225/50 eller 205/50 du listar, eller kanske 205/55 fram. Kuhmo V70 verkar populära.
"Period correct" med högre sida och tidsmässigt mönster är ju en annan grej med en annan prislapp.
205/50 fram får gå, 3,5% skillnad eller 2cm.
"Perido correct" vore kul men priset är ju högre. Och jag har ingen aning om hur ett TB15 beters sig på bana, jämfört med ett mer modernt däck. Skulle gissa att det rör på sig mer.
Jens Lanvin
Re: Styva däck till 15"
Jag har TB5 på min bil och stommarna är stenhårda. Jag hade punktering på ett framdäck, hade knappt 0.5 bar i däcket och det syntes inte på däcket.
De känns inte "gungiga" och mjuka på bana, men de kräver ordentlig värmning för att bli greppiga, lite som gamla cup1, misstänker att gummiblandningen är liknande. TB15 har en annan gummiblandning, men stommarna är säkert samma,
De känns inte "gungiga" och mjuka på bana, men de kräver ordentlig värmning för att bli greppiga, lite som gamla cup1, misstänker att gummiblandningen är liknande. TB15 har en annan gummiblandning, men stommarna är säkert samma,
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Styva däck till 15"
MagnusW wrote:Jag har TB5 på min bil och stommarna är stenhårda. Jag hade punktering på ett framdäck, hade knappt 0.5 bar i däcket och det syntes inte på däcket.
De känns inte "gungiga" och mjuka på bana, men de kräver ordentlig värmning för att bli greppiga, lite som gamla cup1, misstänker att gummiblandningen är liknande. TB15 har en annan gummiblandning, men stommarna är säkert samma,
Aha, tack!
Vad tror du om att köra 18/60 runt om med mina fälgar, vs att köra 15/60 fram?
Mvh Jens L
Edit, här är en RS med 18/60 runt om.
Jens Lanvin
Re: Styva däck till 15"
Min targa (smal kaross) har jag länge kört med 205 runt om på 6+7". Sen breddade jag ett par 7or till 8" (nästan) och nu kör jag 205+225 på 7+8". Tyckte jag fick mycket bättre grep bak, ingen överraskning direkt, och bättre balans.
Frågan är om jag skulle bli snabbare om jag fick på 225 även fram? Antagligen, om jag anpassar körstilen och krängare mm.
Ovanstående gäller slalomkörning med vanliga standard däck och bana med R-däck.
Jag tror att du kan bli aningen snabbare med 18/60 runt om, men att du antagligen har bättre balans och mer lättkörd bil med 15+18.
Utseendemässigt ser det snyggt ut fram på RSn, nästan perfekt. Aningens bredare bak hade varit snyggt. Men nu kan man ju inte välja bredd fritt...
Frågan är om jag skulle bli snabbare om jag fick på 225 även fram? Antagligen, om jag anpassar körstilen och krängare mm.
Ovanstående gäller slalomkörning med vanliga standard däck och bana med R-däck.
Jag tror att du kan bli aningen snabbare med 18/60 runt om, men att du antagligen har bättre balans och mer lättkörd bil med 15+18.
Utseendemässigt ser det snyggt ut fram på RSn, nästan perfekt. Aningens bredare bak hade varit snyggt. Men nu kan man ju inte välja bredd fritt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Styva däck till 15"
Haft liknande funderingar som du Jens. Sökt efter ett 15" R-däck med tidstypiskt utseende till min swb. Läste bla om Avon CR6ZZ och Michelin TB5 och TB15. TB5 låter bra men finns ej mindre än 225mm vilket blir för brett fram på en swb iaf. TB15 finns i 215 och ska även ha funnits i 170, men det påstås att denna storlek inte tillverkas längre? Sägs även att TB15 är ett mer utpräglat rally/regn däck med mjukare gummiblandning som slits väldig snabbt vid bankörning i torr väderlek? Någon annan som har erfarenhet av TB15 får gärna bekräfta/dementera detta? Hur som helst tror jag 215 däcket passar både 7 och 8 fälg (sett en bil som har 215 på 8" och det såg helt ok ut). 270 blir kanske lite stort på 8" fälg ?
Jag valde tillslut Toyo R888 (195/55R15 runt om) då priset är en tredjedel av däcken ovan och de finns i många olika storlekar.
Jag valde tillslut Toyo R888 (195/55R15 runt om) då priset är en tredjedel av däcken ovan och de finns i många olika storlekar.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Styva däck till 15"
270 är definitivt för brett för 8", jag har det fram på mina 9or och det är "fett".
Däcken finns i 3 varianter.
TB5 dry, TB15 wet, PB20 full wet.
TB5 finns i två gummiblandningar, ett mjukt för framdäck och ett hårdare för bakdäck.
Om dimensionerna passar så är Toyo 888 svårt att gå fel med! Gillar det skarpt.
Däcken finns i 3 varianter.
TB5 dry, TB15 wet, PB20 full wet.
TB5 finns i två gummiblandningar, ett mjukt för framdäck och ett hårdare för bakdäck.
Om dimensionerna passar så är Toyo 888 svårt att gå fel med! Gillar det skarpt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Styva däck till 15"
Håller med. Om det är trackday däck man är ute efter och inte är så bekymrad om klassiskt utseende är det ju upplagt för Toyo 888 eller Kuhmo V70 i 205+225 på 7+8x15. Bra och "billigt".MagnusW wrote:Om dimensionerna passar så är Toyo 888 svårt att gå fel med! Gillar det skarpt.
För mer klassisk look finns ju som nämnt Michelin TB men också Avon CR6ZZ i bra dimensioner:
http://www.avonmotorsport.com/historic/historic/cr6zz
215/60-15 runtom på 7+8x15 går bra, det fanns som tillval från fabrik på 924 Carrera GT.
Re: Styva däck till 15"
Jag tror jag tar en säsong på "vanliga" R däck för att sätta igång projektet. TB är coolt, men jag får ta det på framtida budgetar. Toyo har jag kört på, funkar bra. Men jag gillade Michelin Pilot Sport Cup1 bäst, nu finns ju inte det i 15" men Pirelli Tropheo R finns. Och dom har lite liknade karaktär sägs det. Nya Toyo 888R finns med.
Nåt av dom i 205/50//225/50 blir det.
Tack för feedback!
Nu har jag bara resten att ta tag i...chassi, stolar, inredning et.c...
Nåt av dom i 205/50//225/50 blir det.
Tack för feedback!
Nu har jag bara resten att ta tag i...chassi, stolar, inredning et.c...
Jens Lanvin
Re: Styva däck till 15"
Ja, och att lägga upp en tråd på bilen här med bilder! Kan inte tänka mig att det bara är jag som är nyfikenJens L wrote:Nu har jag bara resten att ta tag i...chassi, stolar, inredning et.c...
Re: Styva däck till 15"
Lägg gärna upp bilen under "Presentation av gruppens medlemmar"Jens L wrote: Nu har jag bara resten att ta tag i...chassi, stolar, inredning et.c...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Styva däck till 15"
Jag fick ett tips att åka 225 fram & 235 bak. Toyo finns i det
Diameter är 606mm för 225 och 616 för 235, så lite högre bak.
Ett 205 däck är 586.
Vad tror ni om det?
Då blir den inte så låg fram, vilket jag skulle uppskatta. Jag har en G modell med gummi spoiler fram.
Diameter är 606mm för 225 och 616 för 235, så lite högre bak.
Ett 205 däck är 586.
Vad tror ni om det?
Då blir den inte så låg fram, vilket jag skulle uppskatta. Jag har en G modell med gummi spoiler fram.
Jens Lanvin
Re: Styva däck till 15"
Känns inte 225 på 7" fälg för brett? Speciellt för banåka? Finns inte Toyo i 205/55 om nu de få millimetrarna stör? Eller höj fronten ett par millimeter?
Kuriosa: Fuchs 7+8 15" fanns som tillval på Carrera 3.0 och Turbo med de då nya Pirelli P7 i 50-profil, alltså 205/50 fram och 225/50 bak. Bilarna hade då en annan hastighetsmätare kalibrerad till de lägre hjulen.
Kuriosa: Fuchs 7+8 15" fanns som tillval på Carrera 3.0 och Turbo med de då nya Pirelli P7 i 50-profil, alltså 205/50 fram och 225/50 bak. Bilarna hade då en annan hastighetsmätare kalibrerad till de lägre hjulen.
Re: Styva däck till 15"
Kan vara så att 7" är lite smalt för 225. På 964án åkte jag 7,5" med 225.
205/55 R däck har jag inte hittat.
Och 205/225 verkar ju beprövat. Jag stänger denna diskussion nu och beställer däck!
Jag har andra frågor också...men dom tar jag i biltråden.
205/55 R däck har jag inte hittat.
Och 205/225 verkar ju beprövat. Jag stänger denna diskussion nu och beställer däck!
Jag har andra frågor också...men dom tar jag i biltråden.
Jens Lanvin