Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Hej alla kunniga och erfarna fläktentusiaster:
Bilen är 1972. Bärarmarna är alu, ej från Turbo. De "nya" oken som skall på är från 3,3 Turbo, och modifierade för att passa armarnas infästningsponkter. Funkar. MEN med de nya (28x309) skivorna (3,3 Turbo) på plats uppstår följande: Skivan hamnar inte i mitten av oket, utan för långt in, så den ligger an mot okets inre sida.
Kan jag montera en spacer invändigt i skivans handbromstrumma för att få skivan centrerad i oket? Det rör sig kanske om runt 8mm.
Skall även byta till längre hjulskruvar. Hur går man tillväga där?
Med Plåtrena Hälsningar,
Seb -pcs 1140.
Bilen är 1972. Bärarmarna är alu, ej från Turbo. De "nya" oken som skall på är från 3,3 Turbo, och modifierade för att passa armarnas infästningsponkter. Funkar. MEN med de nya (28x309) skivorna (3,3 Turbo) på plats uppstår följande: Skivan hamnar inte i mitten av oket, utan för långt in, så den ligger an mot okets inre sida.
Kan jag montera en spacer invändigt i skivans handbromstrumma för att få skivan centrerad i oket? Det rör sig kanske om runt 8mm.
Skall även byta till längre hjulskruvar. Hur går man tillväga där?
Med Plåtrena Hälsningar,
Seb -pcs 1140.
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Man får ha spacer på oket http://www.vehiclecraft.com/Brakes/930T_mod.htmseb wrote:Hej alla kunniga och erfarna fläktentusiaster:
Bilen är 1972. Bärarmarna är alu, ej från Turbo. De "nya" oken som skall på är från 3,3 Turbo, och modifierade för att passa armarnas infästningsponkter. Funkar. MEN med de nya (28x309) skivorna (3,3 Turbo) på plats uppstår följande: Skivan hamnar inte i mitten av oket, utan för långt in, så den ligger an mot okets inre sida.
Kan jag montera en spacer invändigt i skivans handbromstrumma för att få skivan centrerad i oket? Det rör sig kanske om runt 8mm.
Skall även byta till längre hjulskruvar. Hur går man tillväga där?
Med Plåtrena Hälsningar,
Seb -pcs 1140.
Hjulskruvarna knackar du ut (gärna med kopparslägga), skruva på en mutter (som du inte är rädd om) så räddar du gängorna.
Du kan även pressa ut dem med en tving och hylsa (se bild)
- Attachments
-
- IMG_0470.jpg (252.33 KiB) Viewed 10136 times
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Verkar enklare att skimsa ut skivan. Vad kan det ha för nackdelar?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Det är bättre att sätta spacer på det som sitter still (oket) än att shimsa en roterande skiva, får man minsta differens kommer det att resultera i pulserande bromspedal och vibrationer vid inbromsning.peterc wrote:Verkar enklare att skimsa ut skivan. Vad kan det ha för nackdelar?
I länken ovan som jag bifogade kan man se ganska utförligt hur man ska göra när man monterar 3,3 930-ok på 911.
- Attachments
-
- 930mod_2_SM.jpg (36.5 KiB) Viewed 10101 times
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Det här verkar vara ett helt riktigt resonemang. Frågan är bara om det inte trots allt funkar med shims på medbringaren? Har för mig att vi hade det på min 914/6 GT med ventilerade 911 skivor bak. Det är ju så enkelt att man rent av skulle kunna prova det först. Planslipade och svarvade ska de vara och så ska man såklart skruva fast skivorna ordentligt med de två små försänkta skruvarna.Poppe wrote:Det är bättre att sätta spacer på det som sitter still (oket) än att shimsa en roterande skiva, får man minsta differens kommer det att resultera i pulserande bromspedal och vibrationer vid inbromsning.peterc wrote:Verkar enklare att skimsa ut skivan. Vad kan det ha för nackdelar?
I länken ovan som jag bifogade kan man se ganska utförligt hur man ska göra när man monterar 3,3 930-ok på 911.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Shimsa oket.
Shimsar man skivan så hamnar handbroms backarna snett och hela hjulet hamnar längre ut, du behöver antagligen spacer på några mm för att få luft mellan ok och fälg.
Shimsar man skivan så hamnar handbroms backarna snett och hela hjulet hamnar längre ut, du behöver antagligen spacer på några mm för att få luft mellan ok och fälg.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Det är rätt! 914 har en idiotisk handbromskonstruktion som funkar på oket. Man använder inte trumman för parkeringsbroms. Min bil var endast racebil så vi brydde oss inte mycket om handbroms.MagnusW wrote:Shimsa oket.
Shimsar man skivan så hamnar handbroms backarna snett och hela hjulet hamnar längre ut, du behöver antagligen spacer på några mm för att få luft mellan ok och fälg.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Det var snabba och initierade synpunkter! Många tack!
Är följande ett problem, tro: Mina ok är inte förberedda för spacer på det sätt som Poppes bilder visar, dvs urfrästa cirkulärt för rund spacer som fälls ner i urfräsningen, utan dom är frästa till en helt plan yta, så spacern får inget "tag" i oket. Det känns som en nackdel, men är kanske försummbart. Vad säger panelen?
Är följande ett problem, tro: Mina ok är inte förberedda för spacer på det sätt som Poppes bilder visar, dvs urfrästa cirkulärt för rund spacer som fälls ner i urfräsningen, utan dom är frästa till en helt plan yta, så spacern får inget "tag" i oket. Det känns som en nackdel, men är kanske försummbart. Vad säger panelen?
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Tror inte det spelar någon roll, tror inte mina har någon urfräsning heller.seb wrote:Det var snabba och initierade synpunkter! Många tack!
Är följande ett problem, tro: Mina ok är inte förberedda för spacer på det sätt som Poppes bilder visar, dvs urfrästa cirkulärt för rund spacer som fälls ner i urfräsningen, utan dom är frästa till en helt plan yta, så spacern får inget "tag" i oket. Det känns som en nackdel, men är kanske försummbart. Vad säger panelen?
Jag har också bara några brickor som spacers.
Har för mig att jag borrade ett hål i bärarmen för att komma åt den nedre skruven lite enklare med en insex nyckel/hylsa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Bara ytan som spacern anligger mot är plan har det ingen större betydelse.
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Alla tiders pojkar! Många tack för er värdefulla input, & keep braking....
Mph/seb
Mph/seb
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Hej igen.
Jag har nu tillverkat 8mm spacers, mellan ok och fäste på bärarmen. Det är rätt tjocklek för att få skivan i centrum av oket. MEN oket får nu inte plats, utan tar i bärarmen.
Jag undrar: är den beskrivna metoden tillämplig endast på plåt-
armar, som kanske har tunnare gods och mer plats, och inte på alu (mina är märkta 76)?
Oken var, när jag köpte dom, något bearbetade, bl.a. på stället som kolliderar med bärarmen.
Hur mycket vågar man ta bort där?
Taxam för fakta,
Mph/Seb
Jag har nu tillverkat 8mm spacers, mellan ok och fäste på bärarmen. Det är rätt tjocklek för att få skivan i centrum av oket. MEN oket får nu inte plats, utan tar i bärarmen.
Jag undrar: är den beskrivna metoden tillämplig endast på plåt-
armar, som kanske har tunnare gods och mer plats, och inte på alu (mina är märkta 76)?
Oken var, när jag köpte dom, något bearbetade, bl.a. på stället som kolliderar med bärarmen.
Hur mycket vågar man ta bort där?
Taxam för fakta,
Mph/Seb
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Man får slipa lite på bärarmarna så passar de. På min så tog den undre banjon eller den delen av oket i förstärkningen i bärarmen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Tack, jag provar o återkommer/seb
Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?
Nu är 3,3oken med nya skivor på plats. Ser fint ut, godkänt av bes. och funkar som det ska. Tack Poppe, Magnus och andra kunniga!/mph seb.