Renovera Fuchsfälgar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Renovera Fuchsfälgar

Post by gtBen »

Är det någon som har erfarenhet av att renovera sina Fuchs hos Felga i Alvesta?
felga.se - http://www.felga.se/Priser-laga-f-lgar.html

Bengt
@lagteknik
User avatar
scarlet9elf
Posts: 87
Joined: Thu Oct 15, 2015 12:22 pm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by scarlet9elf »

Hej Bengt!
Jag lämnade in mina 7x15 ocv 8x15 äkta fuchs på Felga för snart ett år sen om jag inte minns fel, ville få dem eloxerade och maskat pulverlackat svart enligt typ RSR. Jag fick ett pris på förhand på 6500kr per fälg vilket jag tyckte var dyrt men killen försäkrade att de skulle bli perfekta så jag gick med på det. Efter sen leverans (minns inte hur sen, men sen nog att jag kände irritation över det) så fick jag komma och hämta dem. De såg för jävliga ut rent ut sagt, de var inte jämna i ytan så eloxeringen var flammig och ful. Lacken var dåligt maskad med ojämna kanter. När jag uttryckte mitt starka missnöje gick han med på att gå ner till 5000kr per fälg eller köpa ett set begagnade fälgar till vilket ju var ok men jag ville inte ha mer med dem att göra och ville inte stå utan hjul så jag betalde och tog med dem hem. Borde kanske egentligen bett om nya fälgar men då vet man ju inte vad man får.

Summa summarum, mycket missnöjd med resultatet.

-Jacob
Jacob
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Cleverguy »

Bengt,

Jag gjorde mycket research innan jag kom fram till att Fuchs fälgar kan restaureras i Europa av två verkstäder, enbart, den ena är fabriken i Tyskland, den andre ligger i England. Eftersom MTech i Södertälje skickar alltid Fuchs fälgarna till England bad jag Magnus på MTech hjälpa mig med det. Det kostar en del men det är värt, är väldigt nöjd med resultatet.

/Eli
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Martin M. »

Jag kan rekommendera Early 911 i UK. Nick Moss renoverade mina 4,5" till nyskick. Inte många som anodiserar Fuchs idag.

http://www.early911.co.uk/html/fuchs_rims.html

.
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Poppe »

Jag hade inte lämnat mina fälgar till Felga i Alvesta, han är dyr och resultatet är dåligt. Oseriösa!

Early 911 i UK har jag bara hört gott om.
Last edited by Poppe on Wed Mar 08, 2017 10:11 am, edited 1 time in total.
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by tomlin »

Canford Classics i England har också gott renommé, men jag tror att Nick Moss är billigare.

http://www.canfordclassics.co.uk/fuch-w ... rbishment/
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by insw »

Jag håller med Martin, jag skickade mina fälgar till Nick i England och det funkade perfekt, han uppdaterar dig vad som är på gång han lagade en av mina fuchs fälgar som var spräckt utan att det syns, för mig tog det 8 veckor från det att jag skickade dom tills de låg i mitt garage igen. Totalt gick hela kalaset på 18000SEK med frakt
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by peterc »

Martin M. wrote:Jag kan rekommendera Early 911 i UK. Nick Moss renoverade mina 4,5" till nyskick. Inte många som anodiserar Fuchs idag.

http://www.early911.co.uk/html/fuchs_rims.html

.
Det finns faktiskt rätt så många som klarar det idag, jag har sett flera bra utställare på mässor. Förutom de som nämnts i denna tråd så finns det ett par till i Tyskland och en i Frankrike. Om man letar i den kolorerade Porschepressen så hittar man flera annonser men det är värt att gå på rekommendationer av den typ som givits här, även om de har flådiga annonser. Bäst är det att ha sett det med egna ögon. Jag gjorde ordning mina redan på tidigt åttiotal hos Diamond Styling i England, tror de finns kvar. Blev bra men lite, lite för grova i anodiseringen
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Martin M. »

Det viktiga nu är att hjälpa Bengt med råd

Jag betalde Nick Moss GBP 912 inkl VAT för min renovering av fyra st 4,5". Utöver detta så lät jag honom montera Michelin XAS 165 x 15 då däck är billigare i UK. Frakten till UK gick på SEK 611 med Fraktjakt

En annan firma som lär vara bra är:
http://www.felgen-service.de/
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Jesse »

Jag rekommenderar verkligen att skaffa sig en referens av jobb och då inte via bild eller sägen utan i verkligheten. Många "renoverare" är världsmästare eftersom kunderna lämnar över hela ansvaret till dem och förväntar sig helt enkelt att slutprodukten är toppen.

Tyvärr är det få kvar som besitter kunskapen och känslan för hur saker egentligen såg ut(och fungerade) när grejerna var nya och antalet renoverade/reproducerade delar som är rentav dåliga har nog aldrig varit större.

Har man inte kunskapen själv så finns det ofta någon annan som kan hjälpa till att peka i rätt riktning!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by gtBen »

Tack för engagemanget och alla svar :mrgreen:
Jag var mest nyfiken om nån kände till dem då de ofta annonserar på blocket, då jag kanske vill göra i ordning en extra omgång som nu är hårt polerade och målade.

http://early911.co.uk
Det blir säkert dem jag kommer att använda när det väl blir dags, deras priser verkar humana och ryktet gott.
Fraktjakt var nytt för mig och det blir verkligen överkomligt.

Bengt
@lagteknik
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Martin M. »

gtBen wrote:Tack för engagemanget och alla svar :mrgreen:
Jag var mest nyfiken om nån kände till dem då de ofta annonserar på blocket, då jag kanske vill göra i ordning en extra omgång som nu är hårt polerade och målade.

http://early911.co.uk
Det blir säkert dem jag kommer att använda när det väl blir dags, deras priser verkar humana och ryktet gott.
Fraktjakt var nytt för mig och det blir verkligen överkomligt.

Bengt

Du kan hälsa ifrån mig när du kontaktar Nick Moss (som nyss körde historic Monte med en BMW 02) Bengt!
Han fixade även nya hjulmuttrar som han anodiserade år mig. Han packade väl men frakten hem blev dyrare då han lät montera däck på mina fälgar.

Lycka till Bengt!
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by insw »

Jag lät PostNord frakta mina fälgar de hade bäst försäkring när det begav sig (2014) för det är ju inta bara att skicka iväg fälgarna
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Johannes »

Utan att egentligen veta, men jag tror att de tidigare nämnda firmorna inte är rätt alternativ oavsett. Låter kaxigt eller?

Det finns ett företag i Tyskland, Otto Fuchs AG, de renoverar till en kostnad av 2700 SEK för svarta och silver utförandet är något dyrare. Det förefaller som om de även fixar 4,5:or men deras prislista är inte helt logisk. De borde haft en egen rad.

Nämnda företag har en fördel, de har ursprungligen tillverkat fälgarna...
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by Jesse »

Jag har personligen sett deras renoverade fälgar men tycker inte att de håller måttet. För blåa i anodiseringen.. Kan ju dock ha varit måndagsexemplar.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by gtBen »

Jag använde mig sedan av Nick Moss för mina fälgar, det blev bra men jag skulle inte skicka till honom igen. Det tog mer än 6 månader utan några besked, 10 dagar efter jag betalat och typ 2 timmar före lastbilen kom med dem skrev han att han nog inte hunnit meddela mig att mina fälgar varit svets-lagade och inte blev bra på ytterkanterna på 2 av dem. Sedan tycker jag han kunde lagt nån minut på underarbetet där de målas svarta. Hans pris har också skjutit i höjden och efter brexit tillkommer 25%moms + 4%tull. Jag förstår nu att engelsmännen själva istället rekommenderar Alan, som jag tror är Alan på Canford Classics. Slutet gott allting gott :mrgreen:
@lagteknik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Renovera Fuchsfälgar

Post by MagnusW »

gtBen wrote: Mon Oct 28, 2019 7:40 pmefter brexit tillkommer 25%moms + 4%tull.
Det beror väl på om Brexit blir avtalslös eller inte, har iofs inte läst vad det senaste avtalet innebär....
Men jag håller med om att man inte vågar skicka någonting dit som kan ta någon längre tid...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply