Lossa bakstötdämpare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Lossa bakstötdämpare

Post by felix83 »

Någon som har något bra tips på hur man får loss bulten som fäster den bakre stötdämparen i bärarmen? Har fått loss den ena med fast nyckel och slägga men den andra är hopplös!
Har provat att värma skallen med gasolbrännare men det kanske inre är tillräckligt kraftigt?
Tar tacksamt emot alla tips jag kan få!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by Poppe »

Det bästa är en bra mutterdragare typ Ingersoll-Rand (2130 räcker långt) och en bra kompressor att driva den med så släpper den garanterat, vibrationerna gör att det släpper. :wink:

Jag har provat många olika mutterdragare och det kan skilja en hel del även om de på pappret ska dra liknande i moment. Ingersoll-Rand är mitt favoritmärke.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by felix83 »

Tack för tipset! Det blir ganska mycket pengar för att lossa en enda bult, dock...
Jag ska dränka bulten i rostlösare under veckan tänkte jag, för att sedan gå på den med värme igen. Dock fick jag rådet att inte värma bulten utan bara bärarmen, någon som vet varför?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by Poppe »

felix83 wrote:Tack för tipset! Det blir ganska mycket pengar för att lossa en enda bult, dock...
Jag ska dränka bulten i rostlösare under veckan tänkte jag, för att sedan gå på den med värme igen. Dock fick jag rådet att inte värma bulten utan bara bärarmen, någon som vet varför?


Sväng förbi en verkstad så kan de lossa skruven till dig, bilen behöver inte upp på lyft om man kör med mutterdragare.

Har du slagit på skruven med slägghammare ? Dräm på några ordentliga slag men slå så rakt på som möjligt så du inte stukar skruven.

Det ger mest att värma där gängan är men värm med förstånd då det är aluminium. Värmen gör att metallen expanderar och korrosionen "spricker" och man kan lossa skruven. Det är två saker som gäller när man ska lossa skruvar som sitter fast, vibrationer och värmeväxling (smörjning är självklart bra om det går att applicera).

Ta gärna lite aluminiumpasta på den skruven sedan :wink:
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by felix83 »

Nu har jag i alla fall köpt en rejäl mutterdragare, Biltemas modell med 610 Nm moment. Hjälpte ju föga. Nästa steg blir således värme och mutterdragare i kombination. Börjar tröttna på detta elände, vill gärna ha allt fixat innan säsongen börjar.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by Poppe »

felix83 wrote:Nu har jag i alla fall köpt en rejäl mutterdragare, Biltemas modell med 610 Nm moment. Hjälpte ju föga. Nästa steg blir således värme och mutterdragare i kombination. Börjar tröttna på detta elände, vill gärna ha allt fixat innan säsongen börjar.
Lämna tillbaka Biltemadragaren. Att köpa billigt blir dyrt i längden och skapar frustration..

Köp en riktig i stället eller låt bli, som jag skrev tidigare i tråden så är Ingersoll Rand en av de bästa, Chicago Pneumatic är jämförbar.

Mutterdragare som drar liknande moment på pappret som IR och CP har inte en chans i verkligheten, det är min erfarenhet.

Extrapris på CP 7748 (drar 1250 Nm) här https://butik.briklas.se/product/chicag ... 2-komposit

Amazon https://www.amazon.com/Chicago-Pneumati ... B007K9388U

OBS! Har du en kompressor med dålig kapacitet eller slang med för liten area spelar det ingen roll vilken mutterdragare du har, den klarar inte att leverera angivet moment.

Vill du inte lägga pengar på en bra mutterdragare får du vänta till våren kommer och sväng förbi en bilverkstad så lossar de skruven åt dig på ett par minuter.

Köper du en riktigt bra mutterdragare kommer du inte att ångra dig, den har du glädje av läääänge :wink:
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by MagnusW »

Är det skruven som sitter i änden på "röret" mot bakhjulet?

Har för mig jag hade problem att få bort den ena på min också. Men det var bara en M8 eller M10, så den går av om man tar i.
Sen får man svetsa dit en ny pinnskruv i röret...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by felix83 »

Nej, detta är själva bulten som fäster stötdämparen i bärarmen, det är en M14 så ganska bra tilltagen.
Igår lyckades jag äntligen lossa eländet. Jag hissade upp bakändan lite högre och kom sedan åt med en lång hävstång. Ironin i att min nya fina mutterdragare inte var den som löste problemet lämnar vi därhän. Snart ska ju ändå sommardäcken på bruksbilarna, så...
Anledningen till att dämparen är så skitig är att min bil vid något tillfälle omsorgsfullt har tectylbehandlats.
Bakstötdämpare.jpg
Bakstötdämpare.jpg (396.66 KiB) Viewed 5421 times
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lossa bakstötdämpare

Post by MagnusW »

Jag hade ju helt hjärnsläpp och läste bakstötFÅNGare.... :)

Jo, den där skruven kan sitta ordentligt. En lång hävarm rekommenderas om man inte har en bra mutterknackare. Speciellt högersidan kan vara svår för man kan lyfta bakhjulet innan skruven släpper med lång förlängare.
Men det är en stålinsats inne i bärarmen, så man riskerar inga aluminium gängor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply