S- eller 930-bromsar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

S- eller 930-bromsar

Post by 9111974_Stockholm »

Har en RS replica med en trimmad 2,7a på ca 250 HP. Kommer behöva uppgradera mina bromsar och 930 3,3-oken är väl det bästa valet för 15"-fälgar. Men, kostnaden är ju inte att leka med. Funderar därför på S-oken som blir något billigare och dessutom period correct. Kommer bilen kännas underbromsad med S-oken? Kommer köra en del trackdays.

Tack!
User avatar
peterc
Posts: 1184
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by peterc »

Det beror på vad den väger och hur man använder bromspedalen. En bil på under 1000 Kg brukar klara sig om oken är fräscha och kolvarna går lätt. Om det kärvar och ligger på bara lite så blir det varmt jättefort på bana, eller om man misshandlar bromsarna.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Sven »

Bromsen är fartens värsta fiende...
8)
356A -59
Carrera -84
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by laxen911 »

9111974_Stockholm wrote:Har en RS replica med en trimmad 2,7a på ca 250 HP. Kommer behöva uppgradera mina bromsar och 930 3,3-oken är väl det bästa valet för 15"-fälgar. Men, kostnaden är ju inte att leka med. Funderar därför på S-oken som blir något billigare och dessutom period correct. Kommer bilen kännas underbromsad med S-oken? Kommer köra en del trackdays.

Tack!
Finns det inget bra alt däremellan som passar? Tex Carrera 3.2 bromsar?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: S- eller 930-bromsar

Post by 9111974_Stockholm »

Den kommer väga ca 950, så låter som att S-oken kommer räcka. Skönt! ;) Peter, visst är det S-ok både fram och bak på RS?
JMB
Posts: 1058
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by JMB »

9111974_Stockholm wrote:och dessutom period correct
Man skulle, med lite god vilja, kunna argumentera att 930 oken är "period correct" eftersom dom är baserade på 917 oken :D
JMB
Posts: 1058
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by JMB »

9111974_Stockholm wrote:Den kommer väga ca 950, så låter som att S-oken kommer räcka. Skönt! ;) Peter, visst är det S-ok både fram och bak på RS?
Har för mig att det är M-ok bak på en RS, men jag kan ha fel

Johan
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Nilsson »

930 oken är grymma och tidstypiska,men s-oken med rätt belägg räcker till även på bana...
User avatar
peterc
Posts: 1184
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by peterc »

Det är likadana ok som på 911S. Aluminium fram och gjutjärn bak. Själv har jag SC-ok fram just nu. De bromsar något bättre men skillnaden är inte så stor som en del påstår.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: S- eller 930-bromsar

Post by MagnusW »

carrera 3.2 bromsar, fram och bak, är ganska bra för en lätt bil.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: S- eller 930-bromsar

Post by gtBen »

Vilken bult-delning har du tänkt att använda på stötdämparbenen? på din -74:a borde det vara det lilla cc-måttet på 3tum (76mm). Då finns inte så mycket att välja på; antingen original eller S-ok eller Alfa-Romeo Brembo ok ( viewtopic.php?p=28601#p28601 ).

Carrera 3.2-ok och Turbo-bromsar är väl båda 3,5tum bultdelning?

Bengt
ps: det var ett tag sen jag kollade om bromsar så jag kan vara ute på hal is
@lagteknik
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: S- eller 930-bromsar

Post by MagnusW »

s-oken har också 3.5" infästning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: S- eller 930-bromsar

Post by gtBen »

Jag tror jag har läst om S-ok i gamla utförandet 3tum och nyare S-ok i 3,5tum , jag kollar upp det.
Bengt

edit: har kollat upp, och både gamla och nya S-ok har 3,5tum
@lagteknik
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Poppe »

930-ok är fina juveler. Kapacitet så det räcker och blir över men kostar en slant och de är allt annat än lätta om man räknar med skivorna vilket man bör. Det är ingen vits att släpa runt på en massa vikt och överkapacitet, men det ser ju fint ut.

Jag hade valt bort S-ok på bil som ska köras hårt på bana då de sviktar. På fin originalbil är de självklara.

Jag hade satsat på Carrera 3,2-ok med 282x24 skiva. Den marginella viktskillnaden jämfört med S-ok kommer inte att ha någon betydelse på varvtid, snarare tvärt om då stål-ok ger bättre pedalkänsla vilket är viktigt när man bromsar sent och hårt och det vill man ju :wink:

Jag hade hellre haft SC-ok än S-ok på bil som körs på bana. De har samma skivstorlek, bara materialet på oket som skiljer.

Det är skivan som bestämmer hur mycket termisk energi som kan lagras och bra då att kunna ha tjockare skiva, många fokuserar bara på oken.

Att bromsa sent och hårt bygger mindre värme än att bromsa tidigt och länge, originalbromsar räcker långt om man har bra bromsvätska och belägg samt bra kylning och rätt bromsteknik.

:wink:
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Jesse »

Hur många 10/100-delar sviktar S-oken Poppe?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: S- eller 930-bromsar

Post by MagnusW »

Jag har kört med både SC-ok och S-ok på min Targa. Kände ingen större skillnad, bägge hade genuint ursel känsla, men det berode nog till största delen på något annat. Men jag kommer ihåg att man kände flexet om man höll en hand på oket samtidigt som någon bromsade, på bägge varianterna.

S-ok är onödigt dyrt och inte speciellt bra, om man inte är ute efter maximalt låg vikt eller helt korrekt utseende.

Nu för tiden har jag 930 ok. Väldigt bra, men lite högljudda med flytande skivor.

Bengts alternativ med Alfa brembo-ok är inte helt tokigt, om man kan hitta dem, har ett par vänsterok på hyllan....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1184
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by peterc »

Det där som Magnus skriver om att hålla handen över oket när någon annan trycker hårt på bromsen är en skrämmande upplevelse
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Sven »

Vad är som sviktar?
Oken är väl i aluminium? Böjer man själva materialet så går det väl av efter sisådär två böj?

Att en del ok "gapar", dvs att inte padsen är helt parallella kan väl kanske göra att de trycks utåt vid hård bromsning, tror jag mera på - men sviktar... Njae...

Men jag har inte provat själv, men jag tycker att det låter konstigt...
:?:
356A -59
Carrera -84
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Poppe »

Det här med bromsar är en subjektiv fråga...

Vi har alla olika erfarenheter.

Och framför allt! Bromstekniken skiljer mycket och är avgörande för att man ska kunna känna skillnad...
Många bromsar för tidigt och löst och då märker man inte skillnad på S-ok och stål-ok. Att bromsa tidigt och löst bygger mer värme än att bromsa sent och hårt.. Många kör med för grova torsionsstavar fram och låser upp framdäcken och bromsar därmed lite tidigare och lösare :wink:

S-oken var även monterade på Alfa GTAm tävlingsbilar och de är kända för att svikta, jag personligen tror att det har att göra med att oket är helgjutet utan skruvförband. Det är en dålig konstruktion helt enkelt.

Ett delat alu-ok med skruvförband blir styvare, ett delat stål-ok med skruvförband är ännu styvare.

Stål-ok är ingen garanti för att man får bra pedalkänsla. Jag renoverade mina SC ok och det blev hemsk pedalkänsla... De nya packningarna sög in kolvarna för långt i oket vid pedaluppsläpp med svampig pedal som följd, luftade många gånger med alla sorters luftare, även med Phoenix reverse bleed som är den bästa men det blev inte bättre, det berodde inte på luft. Körde under sommaren och bromsarna blev bättre och bättre och nu är de bra med stum känsla. Tricket är att när man kört ett tag med nyrenoverade ok ska man helst plocka bort bromsbackarna och sätta mindre träkloss mot skiva/kolv och trycka ut kolvarna med bromspedalen (ha rätt tjocklek på träklossarna så kolvarna inte åker ut för långt), sedan trycker man in kolvarna bara precis så mycket att bromsbackarna kan tryckas/kilas in, sedan luftar man genom att pumpa med pedal. Då minskar man kolvarnas benägenhet att sugas tillbaka för långt och får därmed en stum pedal.

På vissa bilar är det tvunget att montera en backventil som håller ett visst mottryck (2 psi till skivor och 10 psi för trumbromsar) det motverkar att kolvarna åker in för långt även när man kör på bana och genar över curbs, vibrationerna gör att kolvarna sugs in längre med lång pedalverkan och skapar "lotteri bromsar", man vet inte hur de ska ta vid nästa inbromsning. En del bromsoks-tillverkare monterar fjädrar innanför kolv för att minska risken för att kolven dras in för långt.

Att ta andra bromsok som inte är ämnade för 911 kan vara vanskligt, man bör beakta att en 911 ska ha större bromsverkan bak än på vad man har på bil med frontmonterad motor.
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Johannes »

en bit upp i tråden nämns S ok för 3 tums infästning. Det finns. Och de satt på korta hjulbasen. Dvs fram till -69. En gäspande caliper, sviktande ok om man då vill. Ju mer använda oken är desto mer börjar de svikta. De caliprar som är ihopskruvade sviktar generellt sett mer än de som är gjutna i ett stycke. Köpmnågra indikatorklockor på Biltema så syns det direkt.

Pedalkänslan påverkas väldigt mycket av att kolvarna i respektive ok går lika lätt. När man konstruerar bromslangar så är styvheten i slangen en viktig parameter. Det finns mycket att välja på. Typ av olja likaså, med de svajiga typerna av olja är ju inte aktuella här.
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: S- eller 930-bromsar

Post by gtBen »

Johannes wrote:en bit upp i tråden nämns S ok för 3 tums infästning. Det finns. Och de satt på korta hjulbasen. Dvs fram till -69.
men då är väl det stål-ok och inte aluminium?
@lagteknik
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Johannes »

javisst, de första är i stål så de går ej att förväxla. Så de hör inte till diskussionen - med kan vara bra att ha i bakhuvudet för den som kanske diskuterar på telefon med nån skrot eller så.

Dessutom fanns det specialare med det lilla infästningsmåttet. På R modellen introducerades det koncept för gatubilar som ser ut som S caliprarna som sitter på senare S vagnar. De har det lilla infästningsmåttet. Anledningen var lättare ok och styvare. Calipern av stål för S modellen har ju dessutom 2 skarvar. Trots att det är ganska speciella skruvar som håller ihop delarna. Stålkvaliteten är 11.9 och skaftet på skruven är klent. Övergången mot skruvskallen har en speciell radie, ser ut som en andragradare om man så vill, det är precis som på unbrakos insexmodeller. Dessutom är gängan tillverkad på ett speciellt sätt för få så låg friktion som möjligt när halvorna monteras ihop.

När det blir hpd bromsar a la vedbod så är det kolvdiametern i oket som är viktig, i synnerhet bak har det funnits varianter. Carrera 3.2 har olika kolvdiameter bak beroende på årsmodell. Som alltid när det gäller bromsar så kan byte av belägg från ett märke till ett annat få en bil att gå från överbromsad fram till att bli överbromsad bak. Det finns bromsvågar med karakteristik som har en brytpunkt för att inte ge fullt på bakaxeln på vissa av 911:orna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: S- eller 930-bromsar

Post by MagnusW »

Johannes wrote: När det blir hpd bromsar a la vedbod så är det kolvdiametern i oket som är viktig, i synnerhet bak har det funnits varianter. Carrera 3.2 har olika kolvdiameter bak beroende på årsmodell. Som alltid när det gäller bromsar så kan byte av belägg från ett märke till ett annat få en bil att gå från överbromsad fram till att bli överbromsad bak. Det finns bromsvågar med karakteristik som har en brytpunkt för att inte ge fullt på bakaxeln på vissa av 911:orna.
Carrera 3.2 har alla samma bromsok så vitt jag vet.
De skiljer sig från en SC (och jag tror alla 2,7 bilar, alla med A-ok fram och m-ok bak) med att ha en spacer mellan ok-halvorna fram för en tjockare skiva och med en större kolvdiameter bak. Kanske är de bredare bak också... 3.2an hade också en bromsreduseringsventil till bakbromsarna, den kan oftast med fördel tas bort för lite mer bromskraft bak om bilen är lite lättad och med bredare däck bak när man kör bana.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Johannes »

jag kan ha fel angående Carrera3.2 och kolvdiametern, men nån stans i bakhuvudet vill jag relatera till ett Ok med kolvdiameter på nån millimeters skillnad i samband med de asbestfria beläggens intåg. Kanske på nån speciell marknad. Eller så har jag rent av blandat ihop det med nån helt annan bilmodell.

Har även för mig med större säkerhet att huvudcylindern är ca 25 % större för bakkretsen på 3.2 än SC.

Hursomhelst så har jag sett de S ok av aluminium som diskuteras i åtminstone 3 utförande, årsmodeller styr. Tror att det skiljer på kolvdiameter nång gång under 1972. Nån som kan bekräfta?

Minns jag rätt om jag tänker gjutjärn för de caliprarna / oken som sitter i Carrera 3.0?
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: S- eller 930-bromsar

Post by Johannes »

jag kan ha fel angående Carrera3.2 och kolvdiametern, men nån stans i bakhuvudet vill jag relatera till ett Ok med kolvdiameter på nån millimeters skillnad i samband med de asbestfria beläggens intåg. Kanske på nån speciell marknad. Eller så har jag rent av blandat ihop det med nån helt annan bilmodell.

Har även för mig med större säkerhet att huvudcylindern är ca 25 % större för bakkretsen på 3.2 än SC.

Hursomhelst så har jag sett de S ok av aluminium som diskuteras i åtminstone 3 utförande, årsmodeller styr. Tror att det skiljer på kolvdiameter nång gång under 1972. Nån som kan bekräfta?

Minns jag rätt om jag tänker gjutjärn för de caliprarna / oken som sitter i Carrera 3.0?
Post Reply