Dansk nytillverkar karosser

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Dansk nytillverkar karosser

Post by Dizzycap »

http://flatsixes.com/porsche-products/p ... 1-chassis/

Detta blir intressant att följa. Jag har aldrig riktigt begripit hur detta funkar med chassinummer etc. Men har ni ngt gammalt skrotpapper ligger kvar i en låda så blev det helt plötsligt mer värt kan man anta?
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Jesse »

Det är hemskt, förfärligt och förkastligt detta.

Och även olagligt.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Ivar82 »

Skulle hellre ha en fin bil baserad på ett av dessa chassien än ett uppsvetsat rostvrak eller kvaddad uppriktad bil!
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by MagnusW »

Tycker nog man ska spara så mycket originalplåt som möjligt. Riktigt gjort så blir det precis lika bra, fast mer äkta och lagligt.

Fast det är väl inte så jättelänge sen som Porsche själva sålde tomkarosser.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by gtBen »

Kan det göras med Ford Escort och Ford Mustang och Ford -40 och Citroen CV2 så kan det väl göras med en Porsche 911.
http://rmsmotoring.com/news/old-fords-n ... ii-shells/
http://www.cjponyparts.com/dynacorn-com ... 67/p/67FB/
http://www.larsonford.net/ford-rolls-ou ... natics.htm
http://the2cvshop.co.uk/products/?by=cat&id=391&reset=1

Vad är egentligen skillnaden mot att köpa och bygga bil av en äkta kaross från antingen Porsche eller Sportwagen Eckert, eller ett gjort av reproplåt?

Jag väljer hellre en ny kaross än en som inte blivit rostlagad eller riktad på rätt sätt.
Även med bara lite kunskap borde det vara lätt att se skillnad på nytillverkad och gammal.

Bengt
@lagteknik
Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 9:30 pm
Location: Stockholm

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Selu »

Hade varit intressant om dom började tillverka aluminium-chassin. Gillar allt med 993 förutom utseendet.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Jesse »

Den stora skillnaden är :
1) Bilen ovan är ingen Porsche
2) Man begår en brottslig handling när man för över identiteten

En Picasso är inte en Picasso om den målats av någon annan?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Jakesta »

Syftet är kanske inte att folk ska börja nyproducera bilar, utan mer visa att vad som än behövs i plåtväg till objektet så finns det till hela bilen.
911 SC 3.0 -81
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by peterc »

Jesse wrote:Den stora skillnaden är :
1) Bilen ovan är ingen Porsche
2) Man begår en brottslig handling när man för över identiteten

En Picasso är inte en Picasso om den målats av någon annan?
Jag är kluven till det här. Mycket skummisar i farten nu som alla vet. :twisted:
Dock, är det verkligen olagligt om man har ett vrak ock SKROTAR det och för över identiteten med helt öppen dokumentation av det man gör? Jag vet sådana som gjort det med reservdelskarosser från Porsche. Har de begått brott?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Sven »

Inte om de har gjort det som ett dokumenterat karossbyte.
I det fallet som du förmodligen tänker på, så gjordes det karrossbytet helt enligt regelverket.

Men vad gäller fusket - som nu blir enklare - så kommer detta att leda till att om det finns minsta lilla hål i bilens historia så faller priset dramstiskt - även för "vanliga" 911
Så är det redan för -73 RS. 1500 byggda, alla 2000 kvar...
356A -59
Carrera -84
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Dizzycap »

Det verkar som att jag (och journalisten) ropat varg för tidigt. Dansk kan ej producera hela karosser. Karossen på bilden är en marknadsföringskaross för att visa vilka delar Dansk tillverkar. Tydligen är instrumentbrädan och andra delar som ej finns som repro (från Dansk) målade i avvikande färg.

Intressant diskussion oavsett! Jerry Seinfelds 901 64 är väl mestadels en 912 65 om jag förstått det rätt. :)
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by MagnusW »

Ja, vi har ju exemplet i klubben.
1970E, utbyteskaross från Porsche av årsmodell 1980.

Den är reggad som en 79a, men blev besiktigad och godkänd 1981.
Chassienummret är dock ABC12381 (regnummer81), vilket är hur dåvarande trafikverket ville ha det. Ursprungs chassienummret är skrotat (om ingen har återupplivat det på något sätt....).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Jesse »

Självklart finns det korrekt utförda karossbyten! Det jag syftade på här var vedbo-meksbyten av identitet och dylikt.

Karossen i fråga på bilderna är som ovan nämnt en PR-kaross men diskussionen är viktig.

Personligen skulle jag utan tvekan alltid välja en Porsche framför en kitcar.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by Johannes »

Råkarosser har funnits som reservdel och finns nog till de nyare. Har sett en vit välbyggd välputsad i huvudstaden.

Studerade en tidig 70 talare av bred modell som uppgavs vara byggd i 49 ex, nån sakkunnig berättade att originalkarossen var slängd och bilen återuppbyggd på en senare SC kaross. Nu var det ju så mycket breddning och annat så det spelade kanske ingen roll.

Att bara ha papper på en bil är värdelöst, det är ej tillåtet att handla med dem.

Hur mycket får man reparera på en kaross?

Rost och lite bucklor? Annan fronthuv, framskärmar, tröskelpaket, främre golv, bakskärmar, hörnen rutramar, kanske torsionshusen och när man ändå är igång varför inte byta dörrar. Javisst ja. Hatthyllan och så lite lagningar i golvet. Ni vet hur det kan bli. Har man svets och sliten bil.

Eller är det så länge som man aldrig rör något av de ställen som ch numret står som gäller för acceptans? Bagagen, a stolpen, motorvagnen, plåten på balken i bagagen. Karossnummer på panelen...

Kluven kan man verkligen bli. Dessutom om det finns reservdelar så ärvdes sällan exakt till den årsmodell som man skall ha.

Håller just nu på med domkraftsfösren till en tidig bil. Där ser Porsches reservdel ganska olik ut jämfört med originalet. För att nte tala om trösklar. De flesta tröskelbyten ser sällan ut som de gjorde på sextiotalet. Det är extremt ont om orörda så de flesta har nog tittat på senare och repareratcefter det och då passar det sämre.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by MagnusW »

Läste denna kommentaren på Pelican:
"If Dansk is making a tub, you know nothing will fit onto it."
'
Tänkte ugnefär samma sak, blir ingen snygg bil. :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Dansk nytillverkar karosser

Post by peterc »

MagnusW wrote:Läste denna kommentaren på Pelican:
"If Dansk is making a tub, you know nothing will fit onto it."
'
Tänkte ugnefär samma sak, blir ingen snygg bil. :)
Är de så kass fortfarande? Vet att de var dåliga tidigare. Att bygga en hel kaross (vilket ju visade sig vara fel) av endast delar med dålig passform kan inte vara lätt. :shock:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply