Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Är ute efter en 911 2.2T 1970-73 motor vad skulle ni säga att en sådan i fungerande skick är värd idag ?

Har sett priser från 45 000kr till 139 000 vid det högre priset så tycks motorerna vara nyrenoverade i extremt fint skick är detta en sund prisbild ?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Jesse »

Hej!

Det är lite intern skillnad däremellan, en (72-73)MFI T motor är nog mer attraktiv än en på förgasare i motsvarande skick (70-71) CIS (73,5) vågar jag inte uttala mig om.

Det viktiga är nog att köpa "rätt" motor och att låta någon som vet vad den håller på med gå igenom/provköra den innan köp.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Tack för ditt svar Jesse, visst är det skillnad på 72-73 mfi motorerna jag kanske skulle vara mer specifik jag har fått chansen att köpa en 2.2l-71 för 120 000kr som säljaren säger är ett fantastisk pris motorn är i bra skick och fungerar jag ska konvertera om den till en 2.381cc eller en 2.5L då jag har en 911 ST konvertering på gång och vill inte använda original motorn som har matching numbers.

Så jag ville egentliga bara veta ifall 120 000kr är ett bra pris detta är även inklusive 901 växellåda.

Med vänlig hälsning,
Last edited by Porsche911ST on Fri Jun 17, 2016 10:24 pm, edited 3 times in total.
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Jesse wrote:Hej!

Det är lite intern skillnad däremellan, en (72-73)MFI T motor är nog mer attraktiv än en på förgasare i motsvarande skick (70-71) CIS (73,5) vågar jag inte uttala mig om.

Det viktiga är nog att köpa "rätt" motor och att låta någon som vet vad den håller på med gå igenom/provköra den innan köp.

Tack för ditt svar Jesse, visst är det skillnad på 72-73 mfi motorerna jag kanske skulle vara mer specifik jag har fått chansen att köpa en 2.2l-71 för 120 000kr som säljaren säger är ett fantastisk pris motorn är i bra skick och fungerar jag ska konvertera om den till en 2.381cc eller en 2.5L då jag har ett 911 ST konvertering på gång och vill inte använda original motorn som har matching numbers.

Så jag ville egentliga bara veta ifall 120 000kr är ett bra pris detta är även inklusive 901 växellåda.

Med vänlig hälsning,
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Poppe »

Har du sett att det finns en 2,2 T för 50' under säljes?

Finns även en 2,4 T för 45'.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Jesse »

Hej igen, inte meningen att vara övertydlig, sorry!

Jag tycker 120´låter väldigt dyrt för en T-motor som du skall utgå från för att bygga något peppigare. Men sen är jag ganska snål också.

Poppes prisanvisningar låter vettigare men som jag skrev tidigare så är det viktiga att innehållet är användbart.

Hoppas du hittar något som passar dig!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Poppe wrote:Har du sett att det finns en 2,2 T för 50' under säljes?

Finns även en 2,4 T för 45'.
Jag har sett det har kontaktat personen i fråga dock utan framgång, informerade även säljaren av den motorn jag är intresserad av att informerat honom att det finns motorer för 45-50 000kr men hans motargument är att en 901 låda ingår men även jag känner att detta är ett för högt pris då jag inte ser några indikationer om att dessa motorer är värda så mycket.
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Jesse wrote:Hej igen, inte meningen att vara övertydlig, sorry!

Jag tycker 120´låter väldigt dyrt för en T-motor som du skall utgå från för att bygga något peppigare. Men sen är jag ganska snål också.

Poppes prisanvisningar låter vettigare men som jag skrev tidigare så är det viktiga att innehållet är användbart.

Hoppas du hittar något som passar dig!
Tack för ditt svar, jag ska undersöka saken lite mer noggrant självfallet så vill man ju betala så lite som möjligt det kostar ju även en hel del att preppa motorn så man vill ju inte att priserna ska skjuta i höjden när allt är färdigt.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Poppe »

Porsche911ST wrote:
Poppe wrote:Har du sett att det finns en 2,2 T för 50' under säljes?

Finns även en 2,4 T för 45'.
Jag har sett det har kontaktat personen i fråga dock utan framgång, informerade även säljaren av den motorn jag är intresserad av att informerat honom att det finns motorer för 45-50 000kr men hans motargument är att en 901 låda ingår men även jag känner att detta är ett för högt pris då jag inte ser några indikationer om att dessa motorer är värda så mycket.
Det är ett svårt läge..

Finns ingen anledning att betala ett överpris då du ändå ska bygga om motorn och renovera. Bättre att köpa billig motor och renovera själv än att köpa renoverad motor, finns många som snålar och inte gör det riktigt. Bygger du ST dessutom så bör man ju lägga lite (läs mycket) krut på motor. Även lådan behöver förstärkas och byggas om.

Samtidigt så växer inte motorer och lådor på träd och man vill ju inte riskera att bli utan.

Lite konstigt att säljaren av 2,2 T-motorn sätter ut annons och inte svarar? Försök igen..

Sätt in köpesannons på många ställen, syns du inte finns du inte :wink:
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Poppe wrote:
Porsche911ST wrote:
Poppe wrote:Har du sett att det finns en 2,2 T för 50' under säljes?

Finns även en 2,4 T för 45'.
Jag har sett det har kontaktat personen i fråga dock utan framgång, informerade även säljaren av den motorn jag är intresserad av att informerat honom att det finns motorer för 45-50 000kr men hans motargument är att en 901 låda ingår men även jag känner att detta är ett för högt pris då jag inte ser några indikationer om att dessa motorer är värda så mycket.
Det är ett svårt läge..

Finns ingen anledning att betala ett överpris då du ändå ska bygga om motorn och renovera. Bättre att köpa billig motor och renovera själv än att köpa renoverad motor, finns många som snålar och inte gör det riktigt. Bygger du ST dessutom så bör man ju lägga lite (läs mycket) krut på motor. Även lådan behöver förstärkas och byggas om.

Samtidigt så växer inte motorer och lådor på träd och man vill ju inte riskera att bli utan.

Lite konstigt att säljaren av 2,2 T-motorn sätter ut annons och inte svarar? Försök igen..

Sätt in köpesannons på många ställen, syns du inte finns du inte :wink:
Ska lägga ut en köpes annons och se ifall någon hör av sig, annars så får jag invänta och se om 2.2 T säljaren hör av sig...du har rätt det är en hel del som måste göras för att få motorn i par med alla andra ST konverterade Porsche bilar men planen är att den ska ligga mellan en 250-275hk lådan måste förstärkas bygget lämnar jag antingen till mtech eller Rolf Myggan Nilsson beroende på pris och tid...återigen tack för era svar.
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Bernard »

Hej, eftersom jag ser att du vill bygga en ST-motor så råder jag dig att hitta ett sandgjutet aluminiumblock från de tidiga 911:orna. Magnesiumblocken har åldrats och klarar inte av den effekten som en ST-motor skall ha. Om du inte tänkt homologera bilen för historisk racing kan du förstås använda ett nyare block.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Bernard wrote:Hej, eftersom jag ser att du vill bygga en ST-motor så råder jag dig att hitta ett sandgjutet aluminiumblock från de tidiga 911:orna. Magnesiumblocken har åldrats och klarar inte av den effekten som en ST-motor skall ha. Om du inte tänkt homologera bilen för historisk racing kan du förstås använda ett nyare block.
Tack för svar Bernard

Tanken är att bilen ska bli FIA - HTP godkänd samt homologerad för historic racing, med risk att låta dum så innebär det att man behöver hitta en separat sandtjuten block för att få den effekten man behöver, dom blocken som ligger original i motorn håller inte måttet ?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by MagnusW »

Tidiga motorer, från 65 och en bit in på 68, hade sandgjutna aluminium vevhus. Dom är mycket starkare än de från 68 till 77 som är i magnesium. Magnesiumblocken slår sig och blir skeva, pinnskruvar mm dras ut, sprickor bildas.
Ska du ha ett magnesiumblock så skaffa det kraftigaste som utsatts för minst påfrestning, ett så kallat 7R-block (sista revisionen på blocken, artikelnummer typ: 901.101.101.7R) från en sen 2.4T.

Alla 2.7 motorer har 7R, men de är uppborrade jämfört med ett för en 2.4a och en T motor har sannolikt utsatts för minst påfrestning. Gärna ett block från något kallt land också...

Ett par sandgjutna aluminium vevhushalvor börjar väl dock bli "unobtainum" och man får nog pynta 100.000 för ett som är ok.

Måste väl finnas en marknad för att nytillverka dessa vevhus för såna pengar....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by peterc »

MagnusW wrote:Tidiga motorer, från 65 och en bit in på 68, hade sandgjutna aluminium vevhus. Dom är mycket starkare än de från 68 till 77 som är i magnesium. Magnesiumblocken slår sig och blir skeva, pinnskruvar mm dras ut, sprickor bildas.
Ska du ha ett magnesiumblock så skaffa det kraftigaste som utsatts för minst påfrestning, ett så kallat 7R-block (sista revisionen på blocken, artikelnummer typ: 901.101.101.7R) från en sen 2.4T.

Alla 2.7 motorer har 7R, men de är uppborrade jämfört med ett för en 2.4a och en T motor har sannolikt utsatts för minst påfrestning. Gärna ett block från något kallt land också...

Ett par sandgjutna aluminium vevhushalvor börjar väl dock bli "unobtainum" och man får nog pynta 100.000 för ett som är ok.

Måste väl finnas en marknad för att nytillverka dessa vevhus för såna pengar....
Håller med om det som Magnus skrivit. Jag köpte ett från en 66a färdigbearbetat för 2.7 och stämpelpump från Mittelmotor, betalade runt 4.500 Euro för 10 år sen. Finns nytillverkade hos Bainbridge i England om man har egen sedelpress. :mrgreen:
Problemen som Magnus räknat upp är riktiga, det största är dock utmattningssprickorna i vevhuset som blir runt pinnskruvarna som håller topparna. Dessa sprickor är anledningen till allt oljesöl. Min motor hade sprickor intill hålen där man för in cylindrarna vid alla 12 skruvarna. Detta kände Porsche till redan 1973 och det är anledningen till att RSR med magnesiumvevhus var på 2.8 liter och inte 3.0
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

peterc wrote:
MagnusW wrote:Tidiga motorer, från 65 och en bit in på 68, hade sandgjutna aluminium vevhus. Dom är mycket starkare än de från 68 till 77 som är i magnesium. Magnesiumblocken slår sig och blir skeva, pinnskruvar mm dras ut, sprickor bildas.
Ska du ha ett magnesiumblock så skaffa det kraftigaste som utsatts för minst påfrestning, ett så kallat 7R-block (sista revisionen på blocken, artikelnummer typ: 901.101.101.7R) från en sen 2.4T.

Alla 2.7 motorer har 7R, men de är uppborrade jämfört med ett för en 2.4a och en T motor har sannolikt utsatts för minst påfrestning. Gärna ett block från något kallt land också...

Ett par sandgjutna aluminium vevhushalvor börjar väl dock bli "unobtainum" och man får nog pynta 100.000 för ett som är ok.

Måste väl finnas en marknad för att nytillverka dessa vevhus för såna pengar....
Håller med om det som Magnus skrivit. Jag köpte ett från en 66a färdigbearbetat för 2.7 och stämpelpump från Mittelmotor, betalade runt 4.500 Euro för 10 år sen. Finns nytillverkade hos Bainbridge i England om man har egen sedelpress. :mrgreen:
Problemen som Magnus räknat upp är riktiga, det största är dock utmattningssprickorna i vevhuset som blir runt pinnskruvarna som håller topparna. Dessa sprickor är anledningen till allt oljesöl. Min motor hade sprickor intill hålen där man för in cylindrarna vid alla 12 skruvarna. Detta kände Porsche till redan 1973 och det är anledningen till att RSR med magnesiumvevhus var på 2.8 liter och inte 3.0
Tack Magnus & Peter

Härligt med så ingående information man lär sig nya saker varjedag.
Då börjar man ställa sig frågan bör man spendera 100 000kr för ett tidigt block "ifall man har turen och hittar ett bra exemplar" eller ska man satsa på en 2.4 som förhoppningsvis gått lugnt någonstans i Luleå och kanske minska på effekten så man inte anstränger motorn/blocket så det börjar spricka ? då befinner man sig i en situation med en motor som inte levererar kraft nog för att vara konkurrenskraftig i ett fält av andra ST bilar eller så riskerar man utmattningssprickor och får leva med att åtgärda dessa problem varjegång det uppstår.

En annan fråga finns det några fördelar med att bygga på en 2.4 i stället för en 2.2 ifall man köper ett äldre block.

Med vänlig hälsning,
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Bernard »

Om man skall kunna HTP homologera bilen som en ST (FIA-HTP 3025) kan man inte använda nyare block än fram tom 1972 (om inte reglerna har ändrats).
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Bernard wrote:Om man skall kunna HTP homologera bilen som en ST (FIA-HTP 3025) kan man inte använda nyare block än fram tom 1972 (om inte reglerna har ändrats).
Jag misstänker att det fortfarande är så Bernard.

Med vänlig hälsning,
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by peterc »

Porsche911ST wrote:
Bernard wrote:Om man skall kunna HTP homologera bilen som en ST (FIA-HTP 3025) kan man inte använda nyare block än fram tom 1972 (om inte reglerna har ändrats).
Jag misstänker att det fortfarande är så Bernard.

Med vänlig hälsning,
Har lämnat Historic Race världen för länge sedan men jag vet att Michael Wittke på Mittelmotor sa att de kör med 65-68 vevhus på sin 914/6. Det är nog värt att tränga ner i det här innan man handlar? Ring Michael och fråga, mycket trevlig man.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

peterc wrote:
Porsche911ST wrote:
Bernard wrote:Om man skall kunna HTP homologera bilen som en ST (FIA-HTP 3025) kan man inte använda nyare block än fram tom 1972 (om inte reglerna har ändrats).
Jag misstänker att det fortfarande är så Bernard.

Med vänlig hälsning,
Har lämnat Historic Race världen för länge sedan men jag vet att Michael Wittke på Mittelmotor sa att de kör med 65-68 vevhus på sin 914/6. Det är nog värt att tränga ner i det här innan man handlar? Ring Michael och fråga, mycket trevlig man.
Ska man som Bernard poängterat få bilen HTP homologerad som en ST (3025) som jag misstänker gäller bilmodellerna 70-71 sp är det 65-68 vevhus som gäller man kommer inte undan detta så det gäller med andra ord att hitta en sådan....få se hur enkelt det blir.

Återigen ett stort tack till alla som bidragit till tråden ska se om jag kan få tag på Michael Wittke så vi kan få rätsida på allt detta.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Johannes »

om du söker på 7R så hittar du en tråd från 2008 som kanske kan vara till nytta. Hur man länkar i telefonen har jag inte en susning om!

Haken med begagnade motorer är att man inte vet vad det är innan de är demonterade, även om man kan provköra den. Vill det sig illa så ligger allt på gränsen. Och då är det inte så mycket kvar att återanvända. Genom åren har jag lagt mina lärpengar. Billigaste S motorn kostade en tusenlapp! Fast det är ju ganska länge sedan...
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Johannes »

Man kan ju tillägga att magnesiumhusen brukar bearbetas vid cylinderfoten, där sjunker de. Ramlagerlägen kan behöva bearbetas. Likaså är det vanligt att det bearbetas i blocket kring oljepumpen på äldre block allt förvaret avlasta oljedräneringen. styrpinnar mellan blockhalvor diskuteras ibland...

Det kostar en del utöver inköp.
Porsche911ST
Posts: 35
Joined: Sun Dec 13, 2015 9:59 pm

Re: Vad är en 911 2.2 T motor värd?

Post by Porsche911ST »

Johannes wrote:Man kan ju tillägga att magnesiumhusen brukar bearbetas vid cylinderfoten, där sjunker de. Ramlagerlägen kan behöva bearbetas. Likaså är det vanligt att det bearbetas i blocket kring oljepumpen på äldre block allt förvaret avlasta oljedräneringen. styrpinnar mellan blockhalvor diskuteras ibland...

Det kostar en del utöver inköp.
Tack Johannes för din input alltid trevligt med ingående information om hur man bör gå tillväga.

Med vänlig hälsning,
Post Reply