Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Joakim Nyström
Posts: 1
Joined: Sat Dec 26, 2015 10:57 pm

Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Post by Joakim Nyström »

Hej
Jag får äntligen hem min Orangea nylackade bil efter flera hundra timmars plåtjobb.
Under är den bara lackad i grå epoxy lack.

Skall den lackas orange under oxå eller skall den rostskyddsbehandlas?
Vad är rätt ur ett värdesperpektiv?

Ngn som har koll

Joakim
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Post by tomlin »

Kolla bl.a. den här tråden på early911sregistry.org:

http://www.early911sregistry.org/forums ... =Wurth+sks

Sök på "wurth sks" där för fler träffar.

Edit: Referensbilder på en -70:a som gått 700 miles sedan ny:

https://m.flickr.com/#/photos/80724421@ ... 169538658/

http://www.early911sregistry.org/forums ... r+Low+mile
Last edited by tomlin on Wed May 25, 2016 10:37 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Post by Jesse »

Jag ställer mig tveksam till den stora mängd andra och tredjehandsinformation som det ofta refereras till i många forum.

Mitt förslag är att hitta böcker och färgfotografier/filmer från tiden och studera dem noggrant. Visst kan mycket av det som skrivs i forumtrådar vara rätt men mycket kan också vara direkt fel..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Post by HenrikL »

Vad är målet? 100% original eller ett effektivt rostskydd för en hobbybil som bara körs på saltfria sommarvägar?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Post by peterc »

Jesse wrote:Jag ställer mig tveksam till den stora mängd andra och tredjehandsinformation som det ofta refereras till i många forum.

Mitt förslag är att hitta böcker och färgfotografier/filmer från tiden och studera dem noggrant. Visst kan mycket av det som skrivs i forumtrådar vara rätt men mycket kan också vara direkt fel..
Håller med om detta. Många skriver av varandras felaktigheter tills de "blir" sanningar, förekommer på nätet men speciellt i engelska Porschetidningar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Post by MagnusW »

Att hitta en 70a som man vet är original vore en bra referens till vad man använt.

Bäst ur värde synpukt är att få det så original för din bil som möjligt.
Att ha en bra epoxygrund under underredsmassan ser jag dock bara som positivt. Att ha rostskyddsmassa är bra, enda anledningen att skippa är om man vill få bilen så lätt som möjligt.

Spär på med mer 3e hands information...
Antagligen har en 70 samma underredsmassa som min 69a (introduserades 69), en vit gummiaktig massa sprutad direkt på plåten, i hjulhus, på golvet både under och inne i kupén, i motorrum, lite tveksam om bagaget. Men i stort sett överrallt annars.
Min massa var vit när jag skrapade bort den, så jag antar att den var överlackad med någonting från början, antagligen svart. Strukturen var "finare" än på bilderna av 70an ovan i Tomlins inlägg.
Det finns väl ytterligare en brasklapp: Min bil är en T och alla T-bilar 69 gjordes av Karmann, E och S gjordes av Porsche själva. Det kan ju innebära att hur de lade på saker som underredsmassa skiljer sig åt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
LenOls
Posts: 39
Joined: Wed May 17, 2006 9:14 am
Location: Boden

Re: Underredsbehandling och rostskydd på nyrenoverad 911E 70

Post by LenOls »

Tjena Jocke!
Skicka mig din mail adress så skickar jag bilder på hur det ser ut vid en modern fabriksrenovering.
Det är precis som det redan har talats om, det är olika beroende på vilken årsmodell det gäller.
I garaget hos mig:
-Porsche Junior 1958
-911 E -1973
-997 GTS 2011
Post Reply