Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
-
- Posts: 87
- Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm
Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Min 2,5 liters motor låter vackert men tror inte det uppskattas på Knutstorp. Någon som har några byggtipps eller bilder på något som funkar? Har normal headers och en Dansk Sportdämpare.
- Attachments
-
- Bara headers
- 2015-08-10 18.25.23.jpg (326.2 KiB) Viewed 11187 times
-
- Ett första alster, som fortfarande låter väldigt mycket.
- 2015-09-05 15.30.07.jpg (291.81 KiB) Viewed 11187 times
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Otroligt fin bil!
Det är väldigt svårt att komma ner till 95 db, speciellt om man trimmar och har lite fart i maskin..
En hopplöst tråkig regel om du frågar mig..
Det är ju inte bara avgas som låter, även insug ger mycket ljud. Har du sex trattar (vilket jag misstänker) och trimmad motor så ylar det på bra även på insugssidan. Vet en kille som tävlade med en Super7 Caterham med Honda Blackbird MC-motor och där var det insugsljudet som var den stora boven och satte stopp för race på Knutstorp.
Jag tror att det är omöjligt att köpa färdig dämpare som fungerar och ger under 95 db, det bästa är nog att bygga en så stor dämpare du bara kan få plats med mellan motor och kofångare, stor volym är bra men då bör du kanske flytta dragöglan, kanske montera ögla vid stötdämparfäste i stället?
Man skulle kunna tillverka en egen dämpare med rostfria gavlar och svep av kolfiber så den blir lätt?
Det är väldigt svårt att komma ner till 95 db, speciellt om man trimmar och har lite fart i maskin..
En hopplöst tråkig regel om du frågar mig..
Det är ju inte bara avgas som låter, även insug ger mycket ljud. Har du sex trattar (vilket jag misstänker) och trimmad motor så ylar det på bra även på insugssidan. Vet en kille som tävlade med en Super7 Caterham med Honda Blackbird MC-motor och där var det insugsljudet som var den stora boven och satte stopp för race på Knutstorp.
Jag tror att det är omöjligt att köpa färdig dämpare som fungerar och ger under 95 db, det bästa är nog att bygga en så stor dämpare du bara kan få plats med mellan motor och kofångare, stor volym är bra men då bör du kanske flytta dragöglan, kanske montera ögla vid stötdämparfäste i stället?
Man skulle kunna tillverka en egen dämpare med rostfria gavlar och svep av kolfiber så den blir lätt?
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Mats
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Förra året gjorde jag i ordning en Porsche 944, köpte en bil med totalhavererad motor som blivit stående i en ladugård.
På den satt det en dämpare av den typen du har på bilden. Första gången jag åkte en runda efter motorbytet reagerade jag på att ljudet var högt, fullt av resonanser och väldigt lite likt en Porsche.
Fick tag på en dämpare från en 944 turbo och ljudbilden ändrades totalt, dovt, lagom och 100% Porsche.
Jag hade nog botaniserat lite i Porsche originaldämpare från lämpliga prestandamodeller, 964 eller 993 kanske?
Jäkligt fräck bil förresten!
På den satt det en dämpare av den typen du har på bilden. Första gången jag åkte en runda efter motorbytet reagerade jag på att ljudet var högt, fullt av resonanser och väldigt lite likt en Porsche.
Fick tag på en dämpare från en 944 turbo och ljudbilden ändrades totalt, dovt, lagom och 100% Porsche.
Jag hade nog botaniserat lite i Porsche originaldämpare från lämpliga prestandamodeller, 964 eller 993 kanske?
Jäkligt fräck bil förresten!
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
En vanlig original dämpare funkar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
MagnusW wrote:En vanlig original dämpare funkar.
Det är ju motorn som avger ljud och det är helt avgörande hur hårt trimmad den är, vad man har för insug samt hur mycket föraren gasar, är motorn snäll så fungerar det kanske med original dämpare?
Är det en stygg motor är jag väldigt skeptisk men det är ju enkelt att hänga dit en original dämpare och prova.
En del fiskör förbi mätaren på rakan och klarar sig på så sätt, går ju inte på tävling och inte så kul oavsett..
Jag röstar på ny lätt med stor volym.
Spännande att se vad det blir för lösning
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Står volym, ett utblås.
Bygger man själv och prioriterar ljudnivån så bör man inte separera höger och vänster bank utan gå ihop i ett kors eller in i en gemensam kammare.
Bygger man själv och prioriterar ljudnivån så bör man inte separera höger och vänster bank utan gå ihop i ett kors eller in i en gemensam kammare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 87
- Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Jag ska prova att bygga något större. Såg en bil i somras som hade en dämpare hängande bakom för att få tillräckligt tyst. Inte så vackert kanske, men vad gör man! 95 db är riktigt tråkigt! Vill ju inte stå vid sidan om och titta!
Motorn är trimmad som man gjorde 1972 och ska lämna ca 272+hk, dock inte uppmätt än.
Motorn är trimmad som man gjorde 1972 och ska lämna ca 272+hk, dock inte uppmätt än.
- Attachments
-
- 2015-06-16 13.14.40.jpg (347.44 KiB) Viewed 11065 times
-
- 2015-06-16 13.14.57.jpg (699.01 KiB) Viewed 11065 times
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Ser väldigt fint ut, blir en drömbil!
Att montera dämpare utvändigt som många gör för att klara gräns ser inge vidare ut.
Att montera dämpare utvändigt som många gör för att klara gräns ser inge vidare ut.
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Vilken underbar skapelse!!
Trevlig Helg!
Trevlig Helg!
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-
- Posts: 87
- Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Ser bra ut Magnus!
Johan
Johan
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Förr mätte man ljudnivå bakom bilen och vid 4000 rpm, då var det enklare att komma undan.
Tex. En BMW M3 som klarade ljudnivå på avgassidan kunde ha ca 130 db fram från insugsljud vid full attack och komma undan med det, nu när man mäter vid bankant är det svårare.
Exempel på högt insugsljud VS avgasljud. Kolla de tre första bilarna i filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=3itgKLWJ7WM
Så om man har problem att komma ner under 95 db skadar det inte att även titta på insugsidan, den avger mer ljud än man kan tro.
Tex. En BMW M3 som klarade ljudnivå på avgassidan kunde ha ca 130 db fram från insugsljud vid full attack och komma undan med det, nu när man mäter vid bankant är det svårare.
Exempel på högt insugsljud VS avgasljud. Kolla de tre första bilarna i filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=3itgKLWJ7WM
Så om man har problem att komma ner under 95 db skadar det inte att även titta på insugsidan, den avger mer ljud än man kan tro.
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Och i insugsljudet är ju det fina ljudet, det man vill ha.....
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Jag gillar när det brummar både från avgasrör och insugblomman wrote:Och i insugsljudet är ju det fina ljudet, det man vill ha.....
Tycker att det är helt tokigt med de ljudkrav som man har på våra banor..
Man förstör allt roligt, det blir bara sämre och snart kommer politikerna förmodligen se till att vi inte få nyttja veteranbilar om vi inte elkonverterar dem
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Anders som tävlar i RHK med sin väldigt fina 911 tog hjälp av Ferrita, kanske vore något?
https://www.youtube.com/watch?v=qGUdtkYQTj0
https://www.youtube.com/watch?v=qGUdtkYQTj0
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Han är gigantiskt oseriös!!!
Jag köpte ett par headers från honom och den vänstra hänger ner 5cm mer än den högra och är väldigt nära mark/väg och förutom att det ser helt fel ut så skrapar den i överallt, han vill inte ta tillbaka dem och de går inte att använda..
12800:- åt skogen.
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Poppe wrote:Han är gigantiskt oseriös!!!
Jag köpte ett par headers från honom och den vänstra hänger ner 5cm mer än den högra och är väldigt nära mark/väg och förutom att det ser helt fel ut så skrapar den i överallt, han vill inte ta tillbaka dem och de går inte att använda..
12800:- åt skogen.
Jag kan ju köpa dom av dig för 2800, så är det bara 10000 åt skogen.
Mina Rarlyl8 som också kostar stora summor är inte heller perfekta.
Faktum är att mina billiga kina tillverkade OBX har riktigt bra passform, ena sidan får man sätta lite ta i lite för att få på, andra sidan passar perfekt, som en originaldel. Problemet är bara att de inte var speciellt bra svetsade, så de sprack i svetsarna, men det är åtgärdat nu.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
MagnusW wrote:Poppe wrote:Han är gigantiskt oseriös!!!
Jag köpte ett par headers från honom och den vänstra hänger ner 5cm mer än den högra och är väldigt nära mark/väg och förutom att det ser helt fel ut så skrapar den i överallt, han vill inte ta tillbaka dem och de går inte att använda..
12800:- åt skogen.
Jag kan ju köpa dom av dig för 2800, så är det bara 10000 åt skogen.
Mina Rarlyl8 som också kostar stora summor är inte heller perfekta.
Faktum är att mina billiga kina tillverkade OBX har riktigt bra passform, ena sidan får man sätta lite ta i lite för att få på, andra sidan passar perfekt, som en originaldel. Problemet är bara att de inte var speciellt bra svetsade, så de sprack i svetsarna, men det är åtgärdat nu.
Du är snäll du Magnus, jag ska ta ditt erbjudande i beaktan, nu känns det genast mycket bättre
Jag förstår inte hur han kunde skicka iväg sådan skit... Han måste varit bra full när han gjorde den ena headersen, den andra är helt OK.
-
- Posts: 87
- Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Köpte mina från GT Racing i usa och dom passade mycket bra och ser väldigt fina ut. Rena och fina övergångar.
Sen när man har kört och belastat dom lite så jag väl svaret.
http://www.gt-racing.com/european-racing-headers/
//Magnus
Sen när man har kört och belastat dom lite så jag väl svaret.
http://www.gt-racing.com/european-racing-headers/
//Magnus
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Jag kan passa på att höja ett varningens finger för headers från TRE Motorsports, sekundärröret sticker in ca 50 mm in i konan på kollektor på deras headers vilket är direkt förödande för gasflöde och funktion..
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Använder inte TRE OBX headers? Oavsett tror jag inte det är deras egna
Re: Få motorn att gå tillräckligt tyst för Knutstorp
Hej JMBJMB wrote:Använder inte TRE OBX headers? Oavsett tror jag inte det är deras egna
OBX och TRE Motorsports headers är inte samma även om de ser misstänkt lika ut.
OBX primärrör är skarvade, de skarvarna brukar gå sönder. OBX är tillverkade i Kina.
TRE Motorsports primärrör är heldragna och skiljer sig därmed från OBX. Jag gissar att även de är tillverkade i Kina.
Om de är tillverkade på samma fabrik vet jag ej, de ser olika ut även om de påminner om varandra.
Är det någon som tittat på hur OBX kollektor/sekundärrör ser ut?